• 1
  • 2
2011-10-22, 11:53
Medlem
epost72s avatar
Att lyfta där man normalt lyfter med bilens egen domkraft fungerar inte eftersom det är en plåtfals där och även om man använder en Jackpad så blir falsen deformerad.

Jag hittar punkter men problemet som uppstår är att men inte får utrymme att pumpa.

Nu senast så lyfte jag i de bakre länkarmarna med domkraften placerad framför bakhjulet.
Och i fram lyfte jag i en balk i närheten av bakre länkarmsinfästning. Det går inte att lyfta i själva infästningen eftersom det sitter en nippel där som blir deformerad.

Jag har oftast använt bilens egna domkraft tack vare att det är så svårt att hitta bra punkter, men nu börjar den bli sliten och jag litar inte på den riktigt.

Jag har hört att man kan lyfta i mitten fram i en motorbalk men jag är inte riktigt säker på var den är.

Jag har googlat lite efter underrede på S/V40 men hittar inga bra bilder.
Citera
2011-10-22, 12:00
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har lyft massor med gånger på de normala ställena, med garage-domkraft.
Ingenting har vikt sig!
Med och utan gummiskydd.

Har en Volvo V40-96.
Citera
2011-10-22, 12:01
Medlem
endymions avatar
Testa köra med original domkraften och kör upp en bit för att sedan komma åt med en bra domkraft. Fram och bakbalk brukar man se ganska enkelt där det går att sätta den.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ingenting har vikt sig!
Med och utan gummiskydd.

Har en Volvo V40-96.

Man bör ändå vara försiktig med det. Har så på min bil med men dom har vikt sig för ägaren innan har lekt.
Senast redigerad av endymion 2011-10-22 kl. 12:03.
Citera
2011-10-22, 12:05
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ingenting har vikt sig!
Med och utan gummiskydd.

Har en Volvo V40-96.

Du menar i originalfästena?
Mina blir deformerade, falsen blir stukad om man säger så.
V40 01

Citat:
Ursprungligen postat av endymion
Testa köra med original domkraften och kör upp en bit för att sedan komma åt med en bra domkraft. Fram och bakbalk brukar man se ganska enkelt där det går att sätta den.

Det är så illa att jag inte vill använda originaldomkraften annat än i nödfall, förvisso kunde jag kanske köpa en ny, men det känns bökigt att använda två stycken.
Senast redigerad av epost72 2011-10-22 kl. 12:09.
Citera
2011-10-22, 12:08
Medlem
ljudkellgrens avatar
Jag hade en Ford Focus 1:a förut (samma bottenplatta som V40) och jag hade aldrig problem med att lyfta den i fyrpunktslyftar (många olika). Kanske en idé att titta i en användarhandbok till en Focus 1:a för fler möjligheter?
Citera
2011-10-22, 12:11
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Jag hade en Ford Focus 1:a förut (samma bottenplatta som V40) och jag hade aldrig problem med att lyfta den i fyrpunktslyftar (många olika). Kanske en idé att titta i en användarhandbok till en Focus 1:a för fler möjligheter?
Jag har en servicebok från Haynes eller vad det nu heter och där rekommenderar man en träkloss med ett spår, men det känns instabilt.
Citera
2011-10-22, 12:34
Medlem
ljudkellgrens avatar
När jag nu tänker tillbaka på den bilen har jag för mig att jag satte domkraften/plattan bredvid den där falsen. Om den var innanför eller utanför kommer jag inte ihåg, men det ser man nog själv vad som är lämpligast.
Citera
2011-10-22, 12:40
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
När jag nu tänker tillbaka på den bilen har jag för mig att jag satte domkraften/plattan bredvid den där falsen. Om den var innanför eller utanför kommer jag inte ihåg, men det ser man nog själv vad som är lämpligast.

I bak går det inte iaf varken på in eller utsidan, och i fram så buktar golvet in om man gör så, inte mycket men iaf antyder det att det inte är så bra att lyfta där.
Citera
2011-10-22, 12:52
Medlem
E30s avatar
Kan du inte ta en tjock träbit/planka mellan domkraft och lyftpunkt?
Citera
2011-10-22, 12:58
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E30
Kan du inte ta en tjock träbit/planka mellan domkraft och lyftpunkt?
Jo jag får väl pröva det, men jag är väldigt nyfiken på den där punkten mitt fram där man kan lyfta hela framvagnen och byta två hjul samtidigt.

Jag hörde talas om en som lyfter i bogseröglan fram men jag tycker det låter vanskligt.
Citera
2011-10-22, 15:07
Medlem
endymions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jo jag får väl pröva det, men jag är väldigt nyfiken på den där punkten mitt fram där man kan lyfta hela framvagnen och byta två hjul samtidigt.

Jag hörde talas om en som lyfter i bogseröglan fram men jag tycker det låter vanskligt.

Fram tycker jag inte du skall pröva. Men hittar du inget ställe på fram/bak balk? Förövrigt går det att lyfta 2hjul när man kör på sidan också.

Har tyvärr ingen s40 tillänglig just nu men kanske kan ringa en vän och fråga hur det ser ut.
Citera
2011-10-22, 16:09
Medlem
epost72s avatar
Jag har en kollega som har svetsat ihop en grunka som man kan lägga på domkraften som simulerar originaldomkraftens verkan, denna måste dock modifieras lite till för att ligga stadigt på garagedomkraften.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in