2011-10-22, 11:41
Medlem
Jag har en kamera med ett minisd kort i, när ja stoppar in den i usbn så kommer enbart kameras förinstallerade program upp och därifrån så får man tanka över bilder/filmer till datorn.

Jag vill ha upp menyn som ger mig massa alternativ tex Importera alla bilder, utforska disken osv hur gör jag då?
Citera
2011-10-22, 12:03
Medlem
ljudkellgrens avatar
>Start>kör>explorer.exe ("Utforskaren" helt enkelt). Sedan ska sägas att vissa kamerors operativsystem dessvärre begränsar gränssnittet mot minneskortet ibland.
Citera
2011-10-22, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
>Start>kör>explorer.exe ("Utforskaren" helt enkelt). Sedan ska sägas att vissa kamerors operativsystem dessvärre begränsar gränssnittet mot minneskortet ibland.
Tänkte allt på utforskaren, dock så verkar inte kameran finnas där Men jag tankar ändå över bilderna genom programmet... Dock tar det alldeles för lång tid + att jag får med alla skitbilder som jag ville plocka bort..

Skumt problem alltså, jag får upp den menyn ibland.
Citera
2011-10-22, 12:35
Medlem
W.Irvings avatar
Du har nog ställt in din kamera på att använda PTP via USB, och inte masslagring. Vissa kameror frågar, när man pluggar i USB-kabeln, vilket läge de ska gå i.
Citera
2011-10-22, 12:38
Medlem
ljudkellgrens avatar
Gå in i "Datorhantering" >Start>Kör>compmgmt.msc>Diskhantering och se om kameran har fått någon enhetsbokstav tilldelad samt vilken typ av filsystem som presenteras. Högerklicka på disken där (om den kommer upp) och välj "utforska".
Citera
2011-10-22, 13:19
Medlem
ljudkellgrens avatar
Får du inte upp kameran alls i Utforskaren gissar jag på en felaktig usb-drivrutin. Gå in på din kameratillverkares hemsida och se om det finns någon annan/nyare. Har själv haft detta problem med både kameror och mobiler. Börja med att avinstallera din kamera i enhetshanteraren.
Får du upp den i Utforskaren så högerklicka på kameraikonen och välj egenskaper. Där kan du ställa in vad som ska hända när du kopplar in din kamera.
Citera
2011-10-22, 16:33
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Gå in på din kameratillverkares hemsida och se om det finns någon annan/nyare.

Drivrutinen tillhandahålls av Microsoft, och är inbyggd i Windows.
Citera
2011-10-22, 22:19
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Drivrutinen tillhandahålls av Microsoft, och är inbyggd i Windows.

Visst finns det en standarddrivrutin, men det är inte säkert att den fungerar optimalt. SonyEricsson är ett utmärkt exempel på detta. Normalt laddas drivrutinen in från den inkopplade hårdvaran i fråga, första gången du ansluter den till datorn.
Citera
2011-10-22, 23:37
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Visst finns det en standarddrivrutin, men det är inte säkert att den fungerar optimalt. SonyEricsson är ett utmärkt exempel på detta. Normalt laddas drivrutinen in från den inkopplade hårdvaran i fråga, första gången du ansluter den till datorn.

Du har helt rätt i allt du skriver, men drivrutinen för masslagring har ändå sedan Windows 2000 varit inbyggd i operativsystemet, och går inte att ladda ner någonstans. Allt som krävs är att TS kamera identiferar sig som en masslagringsenhet istället för PTP/MTP eller vad den nu är inställd på, och detta ställer man in i kameran.
Citera
2011-10-23, 00:22
Medlem
Solid.Alvedons avatar
det kan inte vara så att du stängt av "AutoPlay"? högerklicka o kolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in