2011-10-22, 03:00
Medlem
Disponentens avatar
Dagens stora reflektion är att sjukt många använder sig av sjukt bra uttryck när de meddelar sig. Det är helt sjukt att jag ens startade den här tråden. Antagligen så är jag sjukt uttråkad samtidigt som jag är sjukt trött. Det är sjukt svårt att bestämma sig för vilket det är.. Tidigare i kväll så åt jag däremot sjukt god mat, samtidigt som jag såg en sjukt bra film. Skådespelarna var sjukt bra, och handlingen var sjukt välskriven. Innan filmen så var det en sjukt snygg tjej som ringde min vän. Hur sjukt är inte det! Och så vidare...

Så, låt nu alla dessa sjuka människor få en akut grammatisk hjälp! Vi andra kommer att vara sjukt lättade över att få slippa höra ordet "sjukt" så ofta som vi gör just nu...

Jag hoppas på sjukt givande och intressanta inlägg, där sjukt många också skriver vad de känner inför "problemet"!
Citera
2011-10-22, 03:04
Medlem
DigGaNs avatar
Gud vad sjukt att någon tänkte på samma sak. Världen är sjuk ibland.

Däremot tror jag det handlar om vilken grupp av människor du träffar, sjukt många unga människor använder "sjukt" mera än äldre. Kanske handlar det om att unga är sjukare ofta eller så är det bara ett sjukt uttryck, precis som soft och chilla.

Sjukt citat från annan tråd
Citat:
Ursprungligen postat av palmbladet
det är inte synd om oss.. sa bara det är sjukt. det är sjukt att peddon får företräde på ploisskolan o bli snuttar.
det är sjkt att peddon som preppar sen börjar ta fina ungdomar som preppar..

its a sick world..

bara att inse.

/P
palmbladet använder sjukt tre gånger på svenska och en gång på engelska. Sjukt extremfall eller mer och mer förekommande?
Senast redigerad av DigGaN 2011-10-22 kl. 03:08.
Citera
2011-10-22, 03:19
Medlem
Finans.killens avatar
Vad snackar ni om, sjukt är ju sjukt bra att använda. Slipper säga "fan" framför alla ord ju, så sjukt måste ju vara sjukt mycket bättre än fan?

Kom ni ihåg hur sjukt det var när grynet började säga sjukt hela tiden kring år 2000? Sjukt länge sedan.
Citera
2011-10-22, 03:23
Medlem
Inte för att vara den som hänvisar till spegeln, men din egen svenska är inte särskilt imponerande. Värre är väl i så fall personer som envisas med att tala högtravande, trots att man samtalar om något vardagligt. Och ja, jag är en sådan person.
Citera
2011-10-22, 03:24
Medlem
majomannens avatar
Fan va sjukt. Samma sak med ordet grymt. En böjning från ordet grym som från första början betyder ond, hemsk och nu betyder det också cool, skicklig etc.

Ord omvandlas och används till andra saker. Dock tycker jag att folk använder det onödigt ofta.
Citera
2011-10-22, 03:45
Medlem
Spår av nötters avatar
Helt sjukt skadat vad grymt det är med dessa ord, kan användas hur mycket som hest för att boosta sammanhanget, vilket inte är en dålig sak.
Citera
2011-10-22, 03:59
Medlem
IntoTheVoids avatar
Sluta störa dig så sjukt mycket. Sjukt är det bästa uttrycket jag vet och jag skulle inte klara mig en dag utan det.
Citera
2011-10-22, 04:18
Medlem
Vicken sjuk tråd asso. Jag tycker sjukt är ett bra ord att använda. Passar in bra på många ställen när man pratar.
Citera
2011-10-22, 06:58
Bannlyst
Du får det låta som det är nytt ord för att förstärka verb.
Skit, Mega, Fucking, Jävla, Fett.....
Listan kan göras lång
Sjukt att du inte fucking fattar det!
Citera
2011-10-22, 07:33
Medlem
HasseBanans avatar
Kanske är modeorden en spegel av själva tidsandan? Vi lever i en sjuk tid och därför färgar det av sig på modeorden. Själv gillar jag inte att säga "sjukt", för det påminner mig om sjukdom och dessutom känns det väldigt tonårsaktigt och nördigt.

Jag är vuxen nog att kunna undvika att falla för språkliga trender, men så har jag också en rik vokabulär så det finns ord att välja och vraka mellan.
Citera
2011-10-22, 07:59
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag brukar bara använda sjukt om negativa saker. "Det är sjukt att..." = "Det är (jätte-)dåligt att..." Då tycker jag ordet funkar bra. Uttryck som "helt sjukt bra" tycker jag låter mindre bra eftersom sjukt är ett negativt ord för mig. Samtidigt kan kanske de som är äldre än vad jag är störa sig på att jag säger saker som skitgott för att de tycker skit är något negativt.
Citera
2011-10-22, 09:24
Medlem
Jag håller med om att uttrycket många gånger överanvänds och jag är själv inte särskilt förtjust i det. Men att försöka hindra det är som att hindra att löven trillar av träden den här årstiden. Man kan störa sig sjukt mycket på att det ligger ruttna löv överallt, men det går liksom inte att göra något åt det.

Jag håller också med om att det är mindre lämpligt att ord med negativ betydelse (t.ex. sjukdom) används positivt. Att skit används i skitgod stör mig inte, men sjukdom är som sagt något annat. Men å andra sidan används även död som förstärkning i t.ex. dödskön, dödsrolig, och i dag är det nog ingen som tycker det är särskilt olämpligt; tvärt om är väl dessa ord rent av en smula föråldrade.

Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Så, låt nu alla dessa sjuka människor få en akut grammatisk hjälp!
De behöver inte grammatisk hjälp, utan lexikal hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in