2011-10-22, 00:10
Medlem
Om jag vill kopiera en mapp, komplett med undermappar och filer och sedan jämföra originalmappen med destinationsmappen. Hur gör jag? Jag har sökt en del, och det verkar som att alla menar att man ska använda diff. Men det jag undrar är om den kontrollerar på något sätt att filerna är korrekta, t ex genom att jämföra filstorlekar? Alltså inte bara att de existerar. Någon som vet? Eller finns det något annat sätt som är enklare eller säkrare?

Jag kör slackware, bara terminal.
Citera
2011-10-22, 00:21
Medlem
no-right-returns avatar
Vad är det för typ av filer du skall jämföra? Jag provade lite hastigt med diff nämligen och per default så skriver den ut det som skiljer mellan olika filer med samma namn i mapparna.

Edit: Det verkar fungera för alla filtyper. Om man inte vill att den skall skriva ut skillnader i filtyper så kan man använda flaggan -q
Senast redigerad av no-right-return 2011-10-22 kl. 00:28.
Citera
2011-10-22, 00:22
Medlem
kramdjurs avatar
diff -r är lämpligt.
Citera
2011-10-22, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-right-return
Vad är det för typ av filer du skall jämföra? Jag provade lite hastigt med diff nämligen och per default så skriver den ut det som skiljer mellan olika filer med samma namn i mapparna.
Det är blandade typer. Det är en backup på ca 700gb...

Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
diff -r är lämpligt.
Ska pröva det. Tack.
Citera
2011-10-22, 00:27
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaminuten
Om jag vill kopiera en mapp, komplett med undermappar och filer och sedan jämföra originalmappen med destinationsmappen. Hur gör jag? Jag har sökt en del, och det verkar som att alla menar att man ska använda diff. Men det jag undrar är om den kontrollerar på något sätt att filerna är korrekta, t ex genom att jämföra filstorlekar? Alltså inte bara att de existerar. Någon som vet? Eller finns det något annat sätt som är enklare eller säkrare?

Jag kör slackware, bara terminal.
rsync fungerar annars utmärkt för backup.
Citera
2011-10-22, 08:19
Medlem
Om du vill jämföra innehållet i filerna så är "diff -r" bra, om du bara vill jämföra strukturen så är det snabbare att använda "find dirA | sort >dirA.txt; find dirB | sort >dirB.txt" och sedan diffa de textfilerna.

Och om du ska göra backup så är "rsync -vat" att rekommendera.
Citera
2011-10-22, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lsjoberg
Om du vill jämföra innehållet i filerna så är "diff -r" bra, om du bara vill jämföra strukturen så är det snabbare att använda "find dirA | sort >dirA.txt; find dirB | sort >dirB.txt" och sedan diffa de textfilerna.

Och om du ska göra backup så är "rsync -vat" att rekommendera.

Gör rsync någon sorts kontroll av filintegriteten? Jag kollade in manualen men kan inte förstå vad -vat innebär, förutom verbose.
Citera
2011-10-22, 10:41
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaminuten
Gör rsync någon sorts kontroll av filintegriteten? Jag kollade in manualen men kan inte förstå vad -vat innebär, förutom verbose.
Som standard kollar den filstorlek och modifieringstid när man kopierar över saker om jag förstått det korrekt, men med flaggan -c kontrollerar den checksum.

Sen enligt manualen kollar den också checksum när en fil överförs.
Kod:
              Note that rsync always verifies that each transferred file was correctly
              reconstructed on the receiving side by checking  a whole-file  checksum
              that  is generated as the file is transferred, but that automatic
              after-the-transfer verification has nothing to do with this option’s
              before-the-transfer "Does this file need to be updated?" check.
Citera
2012-10-25, 20:28
Medlem
TechnoMattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-right-return

Edit: Det verkar fungera för alla filtyper. Om man inte vill att den skall skriva ut skillnader i filtyper så kan man använda flaggan -q

Hej alla "diffare".

Vad menar ni med ".diff" och alla kommandon ni refererar till?
Är ".diff" ett program, och VAD är det fullständiga namnet isf?

Jag letar efter ett program som visar vilka filer som ändrats/lagts till/tagits bort från mappstruktur vid backup.
Citera
2012-10-25, 20:36
Medlem
neuffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TechnoMattan
Hej alla "diffare".

Vad menar ni med ".diff" och alla kommandon ni refererar till?
Är ".diff" ett program, och VAD är det fullständiga namnet isf?

Jag letar efter ett program som visar vilka filer som ändrats/lagts till/tagits bort från mappstruktur vid backup.
Programmet heter diff, kör "man diff".

För att kunna åstadkomma det du vill måste du ha en lista över filerna eller en tidigare backup som du kan jämföra trädet med. Alternativt om använder ett log-structured file system (väldigt osannolikt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in