2011-10-21, 22:58
Medlem
iddqds avatar
Till och börja med: jag kör OpenSUSE 11.3.

Jag blev nyligen tvungen att försöka uppgradera till nya versionen av Spotify, vilket visade sig vara ganska svårt.

Jag hittade en .deb-fil som jag gjorde om till en rpm med hjälp av alien, men får ett ganska skumt felmeddelande när jag försöker installera den:
Kod:
fel: Ouppfyllda beroenden:
        libcrypto.so.0.9.8(OPENSSL_0.9.8) behövs av spotify-client-qt-0.6.2.291.gcccc1f5.116-2.i386
        libssl.so.0.9.8(OPENSSL_0.9.8) behövs av spotify-client-qt-0.6.2.291.gcccc1f5.116-2.i386

Kollade Yast och där har jag Openssl 1.0.0-6.11.1.

Är jag dum i huvudet och missar något eller är det här meddelandet konstigt? Openssl ska väl innehålla någon version av libcrypto och libssl? Jag kan visserligen rätt lite om den här typen av problem, men det känns som om något är fel.
Citera
2011-10-22, 00:32
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iddqd
Till och börja med: jag kör OpenSUSE 11.3.

Jag blev nyligen tvungen att försöka uppgradera till nya versionen av Spotify, vilket visade sig vara ganska svårt.

Jag hittade en .deb-fil som jag gjorde om till en rpm med hjälp av alien, men får ett ganska skumt felmeddelande när jag försöker installera den:
Kod:
fel: Ouppfyllda beroenden:
        libcrypto.so.0.9.8(OPENSSL_0.9.8) behövs av spotify-client-qt-0.6.2.291.gcccc1f5.116-2.i386
        libssl.so.0.9.8(OPENSSL_0.9.8) behövs av spotify-client-qt-0.6.2.291.gcccc1f5.116-2.i386

Kollade Yast och där har jag Openssl 1.0.0-6.11.1.

Är jag dum i huvudet och missar något eller är det här meddelandet konstigt? Openssl ska väl innehålla någon version av libcrypto och libssl? Jag kan visserligen rätt lite om den här typen av problem, men det känns som om något är fel.
Openssl innehåller libcrypto och libssl, men felaktiga versioner för det programmet. Därför vill inte pakethanteraren installera det. Att nedgradera openssl är nog inte heller en särskilt bra idé, då du antagligen kommer få problem med diverse andra program.

Försök hitta en mer uppdaterad version av spotify är nog mitt råd, alternativt kan du kanske redigera beroendena i paketet och sen installera det ändå, men då måste du se till att programmet kan hitta de filer de söker (exempelvis genom att länka /usr/lib/libcrypto.so.0.9.8 till /usr/lib/libcrypto vilket oftast inte är rekommenderat).
Citera
2011-10-22, 08:16
Medlem
Du kan också bygga dig en egen openssl av rätt version och installera på något ställe (t.ex. /opt/openssl-0.9.8) och sedan peka ut den med LD_LIBRARY_PATH innan du startar spotify. Du måste fortfarande övertyga din pakethanterar om att den ska installera paketet utan att beroendet finns med det brukar ju bara vara att trycka dit någon "--force" el.dyl.

Jag googlade lite och hittade http://lists.gnucash.org/pipermail/g...ch/019704.html som verkar handla om samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in