2011-10-21, 16:24
Medlem
Opuskrokuzs avatar
Blir så jävla förbannad på många idiothundägares hänsynslösa och loja beteende! Var påväg hem från gymmet nu precis. Cyklade på den vanliga cykelbanan som jag alltid brukar göra. Längre fram skådar jag en man, gående i samma riktning som jag. I ena näven går han och knappar på mobilen medan han håller sitt stora hundkräk i den andra. (Som för övrigt var en bastant och muskulös Rottweiler)

Jag ser att mannen varken hör eller ser att jag kommer cyklandes bakom dem och funderar därför över att stanna till och vänta tills ägaren med hunden försvunnit. Vill inte gärna överraska ägaren samt hunden, då jag tänkte att den kanske gör ett utfall.

Väljer, dum som jag är, att cykla vidare. Cirka tre meter bakom mannen ser jag att hunden vänder sig om och stirrar på mig - samtidigt som jag tänker, nåja den ser väl ganska snäll ut ändå. Men icke det, hundjävelen vänder som på en 5-öring och gör ett utfall mot mig. Får bokstavligt talat gör en tvärnit och vurpar nästan med cykeln. Ägaren får tag i kopplet i sista sekund. Var en hårsmån från att äcklet högg mig i vänstra näven.

Hundägaren tittade inte ens på mig. Han bara drog tillbaka hundjävelen och fortsatte knappa på sin mobil, som om ingenting hade hänt. Han sa inte heller till hunden på skarpen. Det är inte första gången jag råkar utför ett sånt här in i helvetes nonchalant beteende från hundägare.

För X-antal år sedan blev jag attackerad av en Sankt Bernard när jag kom cyklandes. Välte med hojen och fick huvudet rätt ner i en snödriva. Kall och blöt blev jag dessutom. Var nog 13-14 år då.
Ägaren till hunden började skratta och sa: "Haha oj, han ville bara leka". Hon frågade inte ens hur det gick med mig eller bad om ursäkt för hennes hunds plötsliga angrepp mot mig, utan gick bara därifrån. Tro fan att han bara ville leka, dumma idiothora - ber om ursäkt för att jag inte tolkar det som lek när en jycke på 100 pannor kastar sig emot mig.

Så nu är min fråga till er på Fb: Har någon av er blivit utsatta för liknande beteende från hundägare? Dvs. nonchalant beteende och dumma bortförklaringar ifall deras hund gör något dumt?

Min fråga till er hundägare är: Har er hund gjort något liknande någon gång, har ni hamnat i liknande situationer? Hur agerade ni? Hur skulle ni agera ifall det inträffade?

Blir bara så fruktansvärt trött på många hundägares loja beteende. Ska understrykas att jag vanligtvis inte är vidare rädd för hundar. Men är det stora hundar så som Rottweilers, schäfrar, Dobbermans, Sankt bernards, Ovtjarka osv. har man dessvärre inte mycket att sätta emot om de skulle angripa en.
Citera
2011-10-21, 16:31
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Finns inga ilskna eller dåliga hundar (oavsett ras). Det finns däremot en satans massa dåliga och olämpliga hundägare.
Citera
2011-10-21, 16:38
Medlem
up2yous avatar
Kan inte annat än hålla med! Det behövs hårdare straff för dessa odugliga hundägare, avliva hunden direkt plus ett ordentligt bötesstraff (minst 30k) och hundförbud för all framtid ska gälla för ägaren. Begriper inte att det ska vara så jävla svårt att uppfostra en hund!
Citera
2011-10-21, 16:48
Bannlyst
Hundägare är oftast efterblivna, var lite mer aggressiv i situationen och fråga vad fan de håller på med. Om hunden anfaller dig så ska du sparka till den i fejjan och anmäla den så att den blir avliven. Har själv sparkat till ett par hundar när man varit sur och den inavlade ägaren har inte vågat göra ett piss

Det är för övrigt koppeltvång för hundar i Sverige.
Senast redigerad av Ubunto 2011-10-21 kl. 16:50.
Citera
2011-10-21, 16:55
Medlem
FEFBGs avatar
Först och främst vill jag bara påpeka att det inte alltid är en så väldigt roligt att gå ut med hunden. Liksom att köra bil. När ni är ute och kör kollar ni konstant framåt på vägen framför er? Nej man brukar kolla runt lite, njuta av miljön man skräpar ner med sina avgaser för att sedan försvinna.
Det är samma sak när man är ute med hunden, jag som hundägare tittar inte på vad min hund gör hela tiden, jag håller i kopplet så uträttar h*n sina ärenden ifred.

Visst ska man inte vara lika nonchalant som den hundägare du precis träffat TS, man ska självfallet vara "vaken" och hålla huvudet uppe så man i tid lägger märke till cyklister och andra i trafiken, men man kan ändå, på sätt och vis sympatisera.

Hundägare som påstår att deras hundar vill leka är för det mesta pensionerade, rastlösa kärringar som inte vet hur dom ska få tiden att gå. Majoriteten av alla hundar vill beskydda sina ägare för främlingar. Men visst, ibland vill dom faktiskt hälsa och har du en annan hund är chansen stor att dom vill leka.

Citat:
Så nu är min fråga till er på Fb: Har någon av er blivit utsatta för liknande beteende från hundägare? Dvs. nonchalant beteende och dumma bortförklaringar ifall deras hund gör något dumt?
Jag har självfallet blivit utsatta för liknande situationer. En gång höll jag på att cykla rakt in i en hund som drog som in i helvete för att få tag i mig. Liksom TS var denna hundägare borta från omvärlden och reagerade först när hon flög framåt själv.

Citat:
Min fråga till er hundägare är: Har er hund gjort något liknande någon gång, har ni hamnat i liknande situationer? Hur agerade ni? Hur skulle ni agera ifall det inträffade?
Självklart har dom gjort så, jag tror det på sätt och vis är en naturlig sak om man inte redan i tidig ålder lär dom att inte göra på det sättet. Det jag har gjort är att dra till ordentligt och göra klart för hunden att det är fel. På det sättet lär dom sig tillslut.
Citera
2011-10-21, 17:11
Medlem
Opuskrokuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubunto
Hundägare är oftast efterblivna, var lite mer aggressiv i situationen och fråga vad fan de håller på med. Om hunden anfaller dig så ska du sparka till den i fejjan och anmäla den så att den blir avliven. Har själv sparkat till ett par hundar när man varit sur och den inavlade ägaren har inte vågat göra ett piss

Det är för övrigt koppeltvång för hundar i Sverige.

Hahaha! Om det hade varit en liten fjuttig knähund skulle jag utan tvekan gett den en rejäl hurring. Spark på nosen eller liknande. När det är en Rottweiler det handlar om är man dessvärre inte lika stöddig längre

FEFBG, tack för ett bra svar! Förstår att det kan vara svårt att hålla fokus uppe ibland när man är ute och går med hunden. Kan dock tycka att har man hundar som man vet är agressiva och kapabla till att attackera cyklister, barn, andra hundar osv. får man faktiskt ha mer uppsyn.
Citera
2011-10-21, 17:26
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokuz
Kan dock tycka att har man hundar som man vet är agressiva och kapabla till att attackera cyklister, barn, andra hundar osv. får man faktiskt ha mer uppsyn.

Håller jag absolut med om.
Citera
2011-10-21, 18:35
Medlem
Jag är själv hundägare och håller med om att alldeles för många hundägare är efterblivna idioter. Jag möter dessa nötter dagligen på mina hundpromenader.

Mitt tålamod tog slut häromdagen när jag mötte två pack som var ute med sina muskelpaket till hundar.

Jag kom gåendes med min hund i riktning mot dessa två slödder. Ser att båda hundarna frustande sätter sikte på min hund. Eftesom ägarna inte väljer att gå undan en bit från gångvägen, är jag tvungen att gå ut i terrängen med min hund. När vi går förbi dem med 3 meters mellanrum, gör den ena hunden ett utfall mot min hund och jag sliter undan min hund med kopplet. Hade jag inte gjort det hade min hund suttit i käften på den andra hunden.

Jag skrek och svor allt jag kunde och satte fart mot hundägaren och av bara farten sparkade jag honom på knät så hårt jag kunde.

De stod stumma, förmodligen för att de aldrig trodde att en kvinna på 1.60 och 47 kg kunde bli så aggressiv. Och stark

Har varit med om sådana händelser alltför många ggr och det där blev droppen. Jag tappade tålamodet och fan vad skönt det var!

Dessutom såg de ut som två riktiga lowlife-slödder och det gjorde saken ännu skönare.
Citera
2011-10-21, 22:37
Medlem
Avantasias avatar
Använder du ringklocka? Annars är det ett utmärkt tips när man cyklar så uppmärksammar man hundägaren att man kommer. På frågan om jag varit i samma situation är svaret nej, ingen av mina hundar gör utfall mot cyklar/cyklister. Däremot har jag varit med om att nästan bli påkörd av cyklister som försöker sicksacka sig fram mellan hundarna istället för att bara använda ringklockan så man i god tid kan förflytta sig och hundarna åt sidan.
Citera
2011-10-21, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokuz
Hahaha! Om det hade varit en liten fjuttig knähund skulle jag utan tvekan gett den en rejäl hurring. Spark på nosen eller liknande. När det är en Rottweiler det handlar om är man dessvärre inte lika stöddig längre

FEFBG, tack för ett bra svar! Förstår att det kan vara svårt att hålla fokus uppe ibland när man är ute och går med hunden. Kan dock tycka att har man hundar som man vet är agressiva och kapabla till att attackera cyklister, barn, andra hundar osv. får man faktiskt ha mer uppsyn.
Ta med dig kniv när du är ute och döda den ifall den anfaller.

Räknas som självförsvar ifall hunden visat upp ett aggressivt beteende.
Citera
2011-10-22, 02:11
Medlem
GirigaJudens avatar
Hundägare har oftast det problemet att de endast ser hur hunden beter sig mot dem och deras vänner vilket ju i princip alltid är kärleksfullt. Många ser också hunden som en familjemedlem ibland till och med med mänskliga egenskaper. Därför blir det oftast den anfallnes fel att något händer. De vanligaste ursäkter är ofta i stil med

* Offret rörde sig hastigt
* Offret talade högt
* Offret luktade konstigt

...och det var därför som Karo/Lufsen/Bobbo blev rädd och gjorde ett utfall.

Jag anser att om en hund beter sig aggressivt så ska fanskapet avlivas, om ägaren inte inser det så bör avlivning ske på plats medelst hårda sparkar, stenar eller knivar/skjutvapen. Straffet för att döda en hund är i värsta fall rubricerat som skadegörelse och resulterar i lite böter och ersättning för en ny hund. Ägaren har dock bevisbördan för att deras vovve inte betett sig hotfullt.
Citera
2011-10-22, 03:17
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vågaifrågasätta
Finns inga ilskna eller dåliga hundar (oavsett ras). Det finns däremot en satans massa dåliga och olämpliga hundägare.
#Opuskrokuz#

Har du ett bygel-lås?

Kväs ägaren med det och ta hunden,uppfostra den och ha en trevlig kamrat (i hunden)!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in