2011-10-23, 14:08
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokuz
Så nu är min fråga till er på Fb: Har någon av er blivit utsatta för liknande beteende från hundägare? Dvs. nonchalant beteende och dumma bortförklaringar ifall deras hund gör något dumt?
"H*n vill bara leka" har man ju hört till förbannelse. Det värsta är ju givetvis hundägare som är på tok för klena för sina hundar. Är man liten och späd och väger ~75 kg ska man fan inte ha en bjässe till hund.

Möter ofta en skröplig tant här i kvarteret med en Rottweiler eller dylikt (antagligen hennes sons). Hon måste stanna vid en gatlykta och gå ett varv runt med kopplet för att hunden inte ska slita sig när man går förbi.

En frestande tanke är ju att följa efter på diskret avstånd och lobba in några korvar på tomten någon dag. Eftersom vi går mot kallare tider får man väl ta och doppa dem i lite glykol för att de ska hålla sig mjuka och mumsiga även i morgonfrosten.
Senast redigerad av Chevron 2011-10-23 kl. 14:11.
Citera
2011-10-23, 15:44
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Är man liten och späd och väger ~75 kg

Jag väger ca 75 kg, men anser mig inte direkt liten o späd (för o vara kvinna). Bor du i amazonernas land eller?
Citera
2011-10-23, 16:39
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Jag väger ca 75 kg, men anser mig inte direkt liten o späd (för o vara kvinna). Bor du i amazonernas land eller?
Tänkte på manliga hundförare främst (TS skrev om en "han").
Citera
2011-10-23, 17:56
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vågaifrågasätta
Finns inga ilskna eller dåliga hundar (oavsett ras). Det finns däremot en satans massa dåliga och olämpliga hundägare.
Rent skitsnack.

Det finns dåliga hundar, ilskna hundar, nervösa vrak, rent avlivnings material som det egentligen borde vara böter att hålla i liv i.

Och nej - allt hänger inte alla alltid på ägaren/föraren. Det avlas fram veritabelt skit, och detta uppmuntras av okunniga valpköpare som betalar för vraken för att efter någon tid stå där med en avlivningsklar problemindivid ... samtidigt som "uppfödaren" kan fortsätta langa ut valpar efter sina individer med usla anlag till ytterligare okunniga valpköpare om köper valp för att den är så "söt" eller den skall "räddas".

Det trampar alltså runt många just dåliga hundar på våra gator.
Citera
2011-10-23, 18:03
Medlem
brianmolkos avatar
Ja sådana som inte orkar gå ut med hunen och har dem i trädgården
sen blir hund arg på allt och alla som går förbi

t ex på vintern och man råkade köra på en isfläck och hamnar i en snödriva precis utanför
kommer inte loss samtidigt som hunden som galning står och skäller, man är rädd han ska komma över stäketet och anfalla en
önskar man hade en pistol då

inte precis mitt fel att den har ont i bena för mamma var en pudel och pappa en sankt bernadshund eller så
Citera
2011-10-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Rent skitsnack.

Det finns dåliga hundar, ilskna hundar, nervösa vrak, rent avlivnings material som det egentligen borde vara böter att hålla i liv i.

Och nej - allt hänger inte alla alltid på ägaren/föraren. Det avlas fram veritabelt skit, och detta uppmuntras av okunniga valpköpare som betalar för vraken för att efter någon tid stå där med en avlivningsklar problemindivid ... samtidigt som "uppfödaren" kan fortsätta langa ut valpar efter sina individer med usla anlag till ytterligare okunniga valpköpare om köper valp för att den är så "söt" eller den skall "räddas".

Jag är nog en aning Facebookskadad för just nu sitter jag och kollar efter en "Gillaknapp" !
Tänk att det finns nån mer än jag som tycker så här.
Och ja, jag är mycket medveten om att det nog dyker upp en lynchmobb ganska snart.
Citera
2011-10-29, 21:18
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Rent skitsnack.

Rent Skitsnack.

Om folk visste hur man ska hantera hundar med särskilda behov så skulle detta inte vara ett problem,
Dessvärre så är många ägare för svaga och kan inte följa upp ordentligt, och då får man en instabil hund som kan ställa till med allsköns kaos.

Enligt din syn så kan man med en mindre modifikation säga det samma om människor:

Det finns dåliga människor, ilskna människor, nervösa vrak, rent avlivnings material som det egentligen borde vara böter att hålla i liv i.

Och nej - allt hänger inte alla alltid på föräldrarna. Det avlas fram veritabelt skit, och detta uppmuntras av okunniga föräldrar som avlar fram dessa vrak för att efter någon tid stå där med en avlivningsklar problemindivid ... samtidigt som föräldrarna kan fortsätta langa ut avkommor med usla anlag som är "söta" eller skall "räddas".

Slutats: du är inte skarpaste kniven i lådan
Senast redigerad av vågaifrågasätta 2011-10-29 kl. 21:25.
Citera
2011-10-30, 16:52
Medlem
Roxanas avatar
Min hund har flera gånger blivit påhoppad av lösa hundar ute eller hundar som kommit utfarandes från trädgårdar.

Oftast tar bara hundägarna sin hund och går från platsen utan att vare sig be om ursäkt eller fråga hur det gick. Jävligt dålig stil.
Citera
2011-10-30, 17:28
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vågaifrågasätta
Rent Skitsnack.

Om folk visste hur man ska hantera hundar med särskilda behov så skulle detta inte vara ett problem,
Dessvärre så är många ägare för svaga och kan inte följa upp ordentligt, och då får man en instabil hund som kan ställa till med allsköns kaos.

Enligt din syn så kan man med en mindre modifikation säga det samma om människor:

Det finns dåliga människor, ilskna människor, nervösa vrak, rent avlivnings material som det egentligen borde vara böter att hålla i liv i.

Och nej - allt hänger inte alla alltid på föräldrarna. Det avlas fram veritabelt skit, och detta uppmuntras av okunniga föräldrar som avlar fram dessa vrak för att efter någon tid stå där med en avlivningsklar problemindivid ... samtidigt som föräldrarna kan fortsätta langa ut avkommor med usla anlag som är "söta" eller skall "räddas".

Slutats: du är inte skarpaste kniven i lådan
Vem avlar fram barn om inte föräldrarna? Så hur skulle det inte kunna hänga på föräldrarna oavsett vilken grundsyn man utgår ifrån?

Kanske dags för dig att vässa din egen egg.
Citera
2011-10-30, 22:03
Medlem
Ogdens avatar
Jag, som är brevbärare, råkar ofta ut för ilskna hundar.
Som tur är delar jag nästan bara i trapphus, så jag löper inte risk att bli attackerad av en lös hund på någon villatomt, MEN nog hoppar man till rejält när man öppnar en brevlåda för att lägga in brev, och en arg, morrande, dreglande, aggressiv best står och hugger "på riktigt" precis vid inkastet. Jag vill gärna behålla mina fingrar, tack för erbjudandet.

Blir så förbannad varenda gång det händer. Uppfostra era jävla fanskap.
Att hunden står och skäller lite, visst, men att den står och hugger efter ens fingrar när jag försöker sköta mitt jobb känns inte så jävla kul. Hur svårt kan det vara att uppfostra en hund?
Citera
2011-10-30, 22:19
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Jag, som är brevbärare, råkar ofta ut för ilskna hundar.
Som tur är delar jag nästan bara i trapphus, så jag löper inte risk att bli attackerad av en lös hund på någon villatomt, MEN nog hoppar man till rejält när man öppnar en brevlåda för att lägga in brev, och en arg, morrande, dreglande, aggressiv best står och hugger "på riktigt" precis vid inkastet. Jag vill gärna behålla mina fingrar, tack för erbjudandet.

Blir så förbannad varenda gång det händer. Uppfostra era jävla fanskap.
Att hunden står och skäller lite, visst, men att den står och hugger efter ens fingrar när jag försöker sköta mitt jobb känns inte så jävla kul. Hur svårt kan det vara att uppfostra en hund?

Posten delas ju ut dagtid vardagar då de allra flesta är på sina jobb. Det är inte helt otroligt att ägarna till dessa hundar är totalt omedvetna om vad hunden håller på med då de inte observerat det. Skriv ett meddelande, kan ju förberedas innan så du inte förlorar tid när du jobbar. Finns lådor som man kan montera på insidan av dörren vid brevinkastet så att hunden inte kommer åt att bita, alternativt att de hindrar hunden från att vistas i hallen (stänga in den i köket tex?). Det här borde ju vara rätt vanligt förekommande, vad säger skyddsombudet?
Citera
2011-10-30, 22:27
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Posten delas ju ut dagtid vardagar då de allra flesta är på sina jobb. Det är inte helt otroligt att ägarna till dessa hundar är totalt omedvetna om vad hunden håller på med då de inte observerat det. Skriv ett meddelande, kan ju förberedas innan så du inte förlorar tid när du jobbar. Finns lådor som man kan montera på insidan av dörren vid brevinkastet så att hunden inte kommer åt att bita, alternativt att de hindrar hunden från att vistas i hallen (stänga in den i köket tex?). Det här borde ju vara rätt vanligt förekommande, vad säger skyddsombudet?
Vet faktiskt inte vad skyddsombudet säger om saken, får kolla upp det.
Jag vet inte om hunden kan nå en, rent praktiskt, och nu när jag jobbat ett tag vet jag vilka dörrar jag ska vara försiktig vid. Det är obehagligt bara, jag är redan rädd för hundar.
Överväger faktiskt att ordna någon liten lapp som jag kan släppa ner i brevlådan där det står något om det, där jag vänligt och ödmjukt ber dom att vidta åtgärder, som de du skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in