• 1
  • 2
2011-10-21, 13:33
Medlem
Tja,

Jag behöver fästa en stång som jag kan hänga upp och ner i i knävecken. Alltså skall den inte vara placerad nära en vägg.

Grejen är den att det verkar ganska vädelöst smed ställen i huset att sätta denna stång.

Jag hade innan en mellan 2 tegelväggar och det fungerade inte. Lossnade efter ett tag.

kan man bygga något själv att fästa den i eller annan lösning.

hej då
Citera
2011-10-21, 14:53
Medlem
Släng ett rep över lampkroken i taket och knyt fast stången

Eller en lite mer stabilare konstruktion av samma idé

Bara en idé, har ingen aning om det är säkert eller livsfarligt...
Citera
2011-10-21, 15:02
Medlem
mistersnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failname
Släng ett rep över lampkroken i taket och knyt fast stången

Eller en lite mer stabilare konstruktion av samma idé

Bara en idé, har ingen aning om det är säkert eller livsfarligt...

Tror den är livsfarligt. En lampkrok håller nog inte för speciellt mycket vikt :P
Citera
2011-10-21, 15:07
Medlem
Nej men man kan ju göra lite mer seriösa fästningar i taket, typ med nån stabil ögla
Citera
2011-10-21, 16:26
Medlem
up2yous avatar
Vet inte hur din stång ser ut, men försöker mig på ett förslag. Slå i ett par hylsexpander i taket, i hylsan kan du sen skruva bultar med ögla.
Citera
2011-10-21, 17:18
Medlem
nikenboles avatar
Tak + Slagborr + plugg + starka krokar = win
Citera
2011-10-22, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av up2you
Vet inte hur din stång ser ut, men försöker mig på ett förslag. Slå i ett par hylsexpander i taket, i hylsan kan du sen skruva bultar med ögla.

Fina svar , men saken är sådan att taket är på tok för klent och de enda vettiga väggarna är egentligen de av tegel. Jag borde kanske bara frågat hur kan jag sätta upp stången på tegelvägg?

Eller hur kan jag bygga någon typ av sak att skruva i så jag inte behöver skruva direkt i väggen?
Citera
2011-10-22, 08:51
Medlem
up2yous avatar
Tegel är helt värdelöst att fästa lite tyngre saker i. Kommer inte på något smartare än att bygga/köpa en ställning att ställa på golvet, får hoppas att någon kommer med en bättre lösning.
Citera
2011-10-23, 08:53
Medlem
Är det hyffsat mellantrum mellan tegelväggarna borde det ju gå att bara kila fast stången.

\----/ liksom
Citera
2011-10-23, 11:33
Medlem
Min erfarenhet när det gäller usla tegelväggar (har sånna i källaren) är att det spelar ingen roll om man har så kallade ankare eller pluggar... förr eller senare (oftast förr) så börjar det vicka i hålet o sen går det fort.

Vad jag gjort som har hållt är att kombinera pluggen/ankaret med tvåkomponents polyesterspackel, som plastic padding/kemisk metall. Dvs gör hålet lite för stort, tryck in lite härdspackel o sen in med pluggen/ankaret.

Det har hållt för både hårt spända tvättlinor, arbetsbänk med skruvstycke och tvättmaskin.
Citera
2011-10-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failname
Är det hyffsat mellantrum mellan tegelväggarna borde det ju gå att bara kila fast stången.

\----/ liksom

Tja,

Den lossnade en gång när jag var på väg att stiga av. Landade på ryggen.
Eftersom jag hänger upp och ner är det inte längre ett alternativ.
Min nacke föredrar jag obruten :P
Citera
2011-10-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av up2you
Tegel är helt värdelöst att fästa lite tyngre saker i. Kommer inte på något smartare än att bygga/köpa en ställning att ställa på golvet, får hoppas att någon kommer med en bättre lösning.

Tja,

Hur kan jag bygga en sådan ställning?
Var kan jag köpa en sådan?

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in