Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-20, 23:02
Medlem
xtc1s avatar
Visste inte om jag skulle placera denna i fysik eller denna men jag lade den hit.

Är livet frames från nån synpunkt? Om man slöar tiden(rörelsen) ner tillräckligt och går kollar i de minsta "partikelns (eller vad det nu är )" rörelse.

Så egentligen så finns det ingen fast unframe.

Vad tror ni?

Citera
2011-10-20, 23:07
Medlem
Extras avatar
Nog för att det är i filosofi, men jag förstår absolut ingenting av din trådstart. Så du får gärna utveckla det lite.
Citera
2011-10-20, 23:10
Medlem
xtc1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Nog för att det är i filosofi, men jag förstår absolut ingenting av din trådstart. Så du får gärna utveckla det lite.

Ok jag utvecklar.
Ögat ser 24 frames per second. Så det är inte konstant.. tex. oändligt med frames per second, som ett exempel.

Eller om man zoomar in i våra muskler tex. så kommer man till-slut till atom-nivån och om man kollar deras rörelse så jag undrar hur många frames rör dom eller existerar per sekund?
Citera
2011-10-20, 23:12
Medlem
Skitonds avatar
Kanske, men det skulle nog behöva härledas till vibrationerna hos de snabbast vibrerande partiklarna med en massa, med ljusets hastighet i åtanke.

När man har stenkoll på det så kommer man att kunna avgöra om tidsrummet är helt "analogt" eller bygger på någon sorts frekvens (frames.)
Citera
2011-10-20, 23:15
Medlem
xtc1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitond
Kanske, men det skulle nog behöva härledas till vibrationerna hos de snabbast vibrerande partiklarna med en massa, med ljusets hastighet i åtanke.

När man har stenkoll på det så kommer man att kunna avgöra om tidsrummet är helt "analogt" eller bygger på någon sorts frekvens (frames.)

ok

Men hur går det om man zoomar in i en atoms minsta partiklar, och följer dom i rörelse, så dom kan väll inte gå oändligt frames per sekund? Så laggar dom?
Citera
2011-10-20, 23:24
Medlem
Skitonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtc1
ok

Men hur går det om man zoomar in i en atoms minsta partiklar, och följer dom i rörelse, så dom kan väll inte gå oändligt frames per sekund? Så laggar dom?
Det är det som är problemer, vi kan inte vara säkra på att de partiklar som atomen är uppbyggd av inte är uppbyggda utav andra partiklar, som är uppbyggda utav andra partiklar osv.

Sen så finns ju problemet med att försöka mäta den frekvensen, hur ska vi göra det? Vi kan ju inte mäta frekvensen på något som är mindre än noll om det är så att dessa partiklar har en grundfrekvens som är högre än den våra instrument bygger på. Om man inte kan räkna ut det rent matematiskt förstås.

Man kan jämföra det med en analog LP-skiva, en MP3-fil och en FLAC-fil. En inspelning på skiva är helt seemless, det går inte att uppfatta någon förlust i kvalitet. Hos en MP3-fil kan man höra kvalitetsförlusten. Hos en FLAC-fil hör man den inte, eftersom att våra öron inte kan uppfatta skillnaden.
Citera
2011-10-20, 23:52
Medlem
xtc1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitond
Det är det som är problemer, vi kan inte vara säkra på att de partiklar som atomen är uppbyggd av inte är uppbyggda utav andra partiklar, som är uppbyggda utav andra partiklar osv.

Sen så finns ju problemet med att försöka mäta den frekvensen, hur ska vi göra det? Vi kan ju inte mäta frekvensen på något som är mindre än noll om det är så att dessa partiklar har en grundfrekvens som är högre än den våra instrument bygger på. Om man inte kan räkna ut det rent matematiskt förstås.

Man kan jämföra det med en analog LP-skiva, en MP3-fil och en FLAC-fil. En inspelning på skiva är helt seemless, det går inte att uppfatta någon förlust i kvalitet. Hos en MP3-fil kan man höra kvalitetsförlusten. Hos en FLAC-fil hör man den inte, eftersom att våra öron inte kan uppfatta skillnaden.

ok

Jag säger inte att det är ett problem eller inte om man vet eller inte om atomerna är uppbyggda av mindre partiklar eller inte. Problemet är att om massa rör sig i frames eller inte.
Citera
2011-10-21, 00:36
Medlem
Skitonds avatar
Citat:
ok

Jag säger inte att det är ett problem eller inte om man vet eller inte om atomerna är uppbyggda av mindre partiklar eller inte. Problemet är att om massa rör sig i frames eller inte.
Alla rörelser, allt som sker i universum är helt beroende på massan, frekvensen, massan och hastigheten utav dessa små små partiklar, då också massans rörelse.

Men ser man det på en sådan grov nivå så nej, det gör den inte. Det kan ses som helt analogt.
Citera
2011-10-21, 04:35
Medlem
Citat:
ok

en filmad elektron
http://www.youtube.com/watch?v=4ATphsb7MrQ

jag skulle tippa på att alla rörelser är analoga
Citera
2011-10-25, 07:48
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ok jag utvecklar.
Ögat ser 24 frames per second. Så det är inte konstant

Det där är en myt, ögats syn är konstant.
Citera
2011-10-25, 12:26
Medlem
LucNNs avatar
Om det finns riktig kontinuitet, saa behoever vi inte anta, att det finns tidsframes, eller minsta oegonblick.
Citera
2011-10-27, 21:48
Medlem
neuronss avatar
All of life is a game-played inside of frames within frames of frames
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in