Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-07-24, 18:52
  #37
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SachaB
Hur får ni fram dennes släktskap såsom föräldrar, syskon etc?
Ancectry.se har ju annars en speciell länk ägnad åt amerika-utvandrade
om jag inte minns fel. Kan vara en ingång. skall själv kolla lite ikväll efter
diverse sommaraktiviteter! Återkommer efter det!
Födelseuppgifter från ArkivDigital. Utöver det Sveriges Befolkning för olika år samt Sveriges Dödbok. Ancestry för emigration och eventuella uppgifter i USA/Kanada. Minns inte allt vad jag kollade upp, men källhänvisningar finns för det mesta i mina inlägg. Eventuellt kan man hitta mer på Ancestry.
Citera
2016-07-24, 23:22
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Födelseuppgifter från ArkivDigital. Utöver det Sveriges Befolkning för olika år samt Sveriges Dödbok. Ancestry för emigration och eventuella uppgifter i USA/Kanada. Minns inte allt vad jag kollade upp, men källhänvisningar finns för det mesta i mina inlägg. Eventuellt kan man hitta mer på Ancestry.

Sorry! läste bara igenom tråden mycket snabbt! Man måste ha prenumeration på
Ancestry för att komma vidare på Amerika/Kanada -spåret vilket jag i nuläget inte har.
Ska fundera på om det finns något annat jag kan bidra med till detta!
Citera
2016-11-07, 01:08
  #39
Medlem
Inte mycket nytt här inte.

Svd juli 1966
Citera
2016-11-08, 10:02
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Mycket bra info från CallePhille. All grunddata för fortsatt letande finns.

Jag har försökt leta på t ex sociala medier etc efter personer i Kanada som heter Olsson och något av Olof, Hugo, Albert alternativt Bengta, Edla eller Ingeborg som förnamn eller tilläggsnamn. Kan ju tänkas att Hugo/Albert döpte barn efter sina föräldrar eller syster. Men det är många att gå igenom och är långt ifrån färdig. Inte hittat något ännu, men om man (mot förmodan..) hittar en ättling kan ju eventuellt det gå att få ett svar den vägen.

Mycket bra initiativ, även om det kanske är som att leta efter en nål i en höstack... Kan det finnas några Svensk-Kanadensiska föreningar som kan hjälpa till?
Citera
2016-11-08, 10:14
  #41
Medlem
Kan det vara så "enkelt" att systern arrangerat alltihop i syfte att få hela arvet och att kyrkan inte skulle få nått..?
Citera
2016-11-12, 17:20
  #42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare tidningsartiklar.

Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Inte mycket nytt här inte.

Svd juli 1966

Tack för tidningsartiklarna från den 23 och 24 juli 1966.

Vad som hände med den försvunne arvingen lär vi väl inte få reda på efter alla dessa år.
Citera
2016-11-20, 00:23
  #43
Medlem
AdFontess avatar
Han låter som nån "agent".

Men antar att det är så enkelt, att han skapade sig "ett bättre liv och ett bättre jag" annanstans. Gör man det, vill man inte att det förflutna (med alla hemligheter) hinner ikapp en. Ja, då klipper man precis alla trådar med de människor som kan avslöja en och allt som varit "fel" på en.

Om man tar hänsyn till att han varit inne på ett sinnessjukhus (ingen vet varför) men nåt riktigt mörkt och stigmatiserande måste det ha varit, att man hellre "spårlöst försvinner".
Citera
2016-11-20, 17:49
  #44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med Hugo Nilsson?

Citat:
Ursprungligen postat av AdFontes
Han låter som nån "agent".

Men antar att det är så enkelt, att han skapade sig "ett bättre liv och ett bättre jag" annanstans. Gör man det, vill man inte att det förflutna (med alla hemligheter) hinner ikapp en. Ja, då klipper man precis alla trådar med de människor som kan avslöja en och allt som varit "fel" på en.

Om man tar hänsyn till att han varit inne på ett sinnessjukhus (ingen vet varför) men nåt riktigt mörkt och stigmatiserande måste det ha varit, att man hellre "spårlöst försvinner".

Man får anta att han skaffade sig ett bättre liv i Canada. Vi vet så litet om detta fall.

Varför Nilsson återvände till sin hembygd måste ha varit arvet. Dök han upp igen och kunde kvittera ut detta? Hittades han död? Återvände han hem till Canada med eller utan arvet?

Ingen vet tyvärr vad som hände honom efter de vittnesiakttagelser som finns.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback