Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-15, 11:57
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hugo Nilsson innehade två pass med olika namn föreställande en och samma person. Här skulle man också önska att det gick att få svar på hur det kom sig varför han innehade två pass med namnen Hugo Nilsson och Albert Olsson.

Kan det ena varit ett svenskt pass och det andra kanadensiskt..?
Citera
2016-03-15, 13:03
  #14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den gamle f. d. lekkamraten på Ryedals säteri.

Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Där uttryckte jag mej kanske lite otydligt: Jag menade inte att han presenterade sej för barndomskamraten.

Jag tänker så här: I början på veckan tycker sej barndomskamraten känna igen Hugo Nilsson på Ryedals ägor, utan att tala med honom.

Det är först på Torsdagen en person på häradsrättens kansli presenterar sej som Hugo Nilsson.

Barndomskamratens iakttagelse kan därför inte ha färgats av någon förväntan att Hugo Nilsson skulle dyka upp i trakten. Det skulle den kunna ha gjort om han först hade hört talas om att Nilsson hade besökt häradsrätten. Går man kanske och mer eller mindre väntar på att en person ska dyka upp kan man tycka sej se personen lite överallt.

Jag tror att du har rätt i ditt resonemang. Den gamle f. d. lekkamraten kan inte ha blivit färgad av ett rykte att Hugo var tillbaka i hembygden efter ca 50 års frånvaro, när han fick se denne man som kom i en fin bil och lugnt gick omkring och tittade på Ryedals ägor.

Frågan är vad hände sedan?
Citera
2016-03-15, 14:28
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror att du har rätt i ditt resonemang. Den gamle f. d. lekkamraten kan inte ha blivit färgad av ett rykte att Hugo var tillbaka i hembygden efter ca 50 års frånvaro, när han fick se denne man som kom i en fin bil och lugnt gick omkring och tittade på Ryedals ägor.

Frågan är vad hände sedan?

Du nappade inte alls på min alternativa teori?

Dvs att barndomsvännen är den som tipsat om arvet när han tog fel på person och därefter utgav sig mannen för att vara Hugo för att få ut arvet. Är den mest logiska förklaringen, tycker jag.
Citera
2016-03-15, 14:52
  #16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gick bara lugnt omkring och tittade på ägorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Alternativ teori:

Albert Olsson är på besök och kikar på landsbygden. Kanske för att reka kommande brott etc.
Då dyker en snubbe upp och säger "Men är det inte Hugo?.. Hugo Nilsson. Det var som f-n. Är du här för att hämta arvet efter din far?"..
Albert Olsson inser att han är lik Hugo Nilsson, fixar pass, hämtar ut arvet, och drar vidare.
Hugo Nilsson är och förblir försvunnen och återvände aldrig.

Jodå jag har läst ditt inlägg.

Nu kom aldrig den här mannen att tala med någon under sitt besök på säteriet. Han gick bara lugnt omkring och tittade på ägorna.

Nu vet vi inte hur det kom att gå med farsarvet. Du menar alltså att denne Albert Olsson skulle ha tagit sig till en polisstation för att begära ut ett svenskt pass?
Citera
2016-03-15, 15:01
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jodå jag har läst ditt inlägg.

Nu kom aldrig den här mannen att tala med någon under sitt besök på säteriet. Han gick bara lugnt omkring och tittade på ägorna.

Nu vet vi inte hur det kom att gå med farsarvet. Du menar alltså att denne Albert Olsson skulle ha tagit sig till en polisstation för att begära ut ett svenskt pass?

Vet inte hur det funkade på den tiden. Kanske var relativt enkelt att få ut ett pass i annans namn.

Om mannen pratade med någon eller inte kan vi ju faktiskt inte vara säkra på. Enligt historien gjorde han inte det men i verkligheten kan han ju faktiskt ha gjort det. Men historien är såklart mer spännande om vi utgår från att det verkligen var Hugo.

Kan förresten passa på att tacka för alla spännande trådar om gamla fall. Riktigt intressant.
Citera
2016-03-15, 15:03
  #18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hugo Nilsson hade bott ca 50 år i Canada.

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Kan det ena varit ett svenskt pass och det andra kanadensiskt..?

I namnet Hugo Olsson kunde han inte ha haft ett svenskt pass eftersom han var dödförklarad.

Han hade bott ca 50 år i Canada så helt klart hade han ett canadensiskt medborgarskap.

Det som gör det extra märkligt hela den här historien är att han visade upp två pass på Listers häradsrätts kansli. Det andra passet var utställt på en Albert Olsson. Båda dessa pass föreställde samma person.

Passet utställt på Albert Olsson vet vi inte vilket medborgarskap detta var. Tyvärr skrev media inget om detta som det verkar.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-03-15 kl. 15:27.
Citera
2016-03-15, 15:11
  #19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mannen som både var Hugo Nilsson och Albert Olsson.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Vet inte hur det funkade på den tiden. Kanske var relativt enkelt att få ut ett pass i annans namn.

Om mannen pratade med någon eller inte kan vi ju faktiskt inte vara säkra på. Enligt historien gjorde han inte det men i verkligheten kan han ju faktiskt ha gjort det. Men historien är såklart mer spännande om vi utgår från att det verkligen var Hugo.

Kan förresten passa på att tacka för alla spännande trådar om gamla fall. Riktigt intressant.

På den här tiden, och även långt senare, kunde du inte ha något mera än ett medborgarskap om du var medborgare i Sverige. Hugo Nilsson kan bara ha varit medborgare i Canada. Detta är nu ändrat.

Om passet i namnet Albert Olsson var ett svenskt sådant, så tror jag att Hugo Nilsson hade lyckats få ut detta på ett svenskt konsulat eller svensk ambassad i Canada. Av någon anledning.

Tack för din uppskattning Burkgurka.
Citera
2016-03-15, 21:41
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erog
Kan det ena varit ett svenskt pass och det andra kanadensiskt..?

Jag tror faktiskt erog kan ha rätt här: Han kan dels ha haft med sej sitt gamla Svenska pass med namnet Hugo Nilsson, dels ett nyare Kanadensiskt pass utställt på Albert Olsson.

Vad jag vet var det inte helt ovanligt att man bytte namn "over there" dock oftast till något påminnande om det gamla tex. Huge Nelson eller liknande.
Citera
2016-03-15, 23:11
  #21
Medlem
Om jag förstår det rätt var provinsen Alberta dit de flesta svenskar utvandrade. Om vi tror att Hugo har bytt namn så kan det vara en orsak till att han valde just Albert. Men förklarar inte bytet av efternamn.

Röstlängder för allmänna val i Kanada 1940 och 1945: Finns ingen Hugo Nilsson men däremot en Albert Olsson.
__________________
Senast redigerad av Burkgurka 2016-03-15 kl. 23:13.
Citera
2016-03-16, 09:32
  #22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Albert Olsson deltog i allmänna val 1940 och 1945

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Om jag förstår det rätt var provinsen Alberta dit de flesta svenskar utvandrade. Om vi tror att Hugo har bytt namn så kan det vara en orsak till att han valde just Albert. Men förklarar inte bytet av efternamn.

Röstlängder för allmänna val i Kanada 1940 och 1945: Finns ingen Hugo Nilsson men däremot en Albert Olsson.

Kan mycket väl vara så att Hugo tog namnet Albert efter Alberta, men som du skriver så förklarar det inte hans namnbyte.

Mycket intressant. Ingen med namnet Hugo Nilsson deltog i allmänna val i Kanada åren 1940 och 1945 men däremot gjorde Albert Olsson det.
Citera
2016-03-16, 10:37
  #23
Medlem
Finns 3-4 st Albert Olsson på anchestry som utvandrade till Kanada men samtliga är födda på 1880- eller i början på 1890-talet. Om jag förstår saken rätt måste "vår" Albert/Hugo vara född 1902 plusminus ett par år. Kan ju ha varit någon av dessa Alberts som levde fram till 1940/1945, så röstlängden är såklart ett långskott. Men ändå intressant att det inte finns någon Hugo Nilsson/Nelson.
Citera
2016-03-16, 11:23
  #24
Medlem
Kör ett långskott till.

http://gen.berseb.se/family.php?famid=F5877&ged=tree

Olof Nilsson från Ryedal gifte sig 1899. "Inga registrerade barn". Men om paret faktiskt fick barn är det inte otroligt att födelseåret är 1900 eller 1901. Men finns såklart gott om Nilssons men ändå intressant med tidpunkten för giftermålet och förnamnet. Olofs barn = Olsson. Flyttar till Alberta. Tar namnet Albert Olsson.
Kul teori men nog ett långskott, antar jag. Faller väl på att denne Olof avled 1950 vilket väl inte stämmer med att Hugo kom 1965 för att lösa ut arvet.

uppdat: oj. Ser nu i artikeln att ju faderns namn står där och han hette Olof. Då kämpade jag ju lite i onödan för att hitta samma sak. Men huvudsaken är väl att man engagerar sig.. hehe.
__________________
Senast redigerad av Burkgurka 2016-03-16 kl. 11:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback