Citat:
Ursprungligen postat av
Vistula
Kan inte svara för topputbildade kvinnor såsom läkare, fil. doktorer, jurister men kvinnor som har en kandidat som exempelvis socionomer och lärare älskar knegare och gärna i stereotypiska manliga roller såsom Niklas 28 som jobbar inom bygg, har skägg och styrketränar.
Jag tycker själv det är underligt att högskoleutbildade kvinnor dras till icke-utbildade män. Verkar vara ett svenskt fenomen.
Du syftar alltså på "exempelvis socionomer och lärare"(lärarinnor heter det väl

)?
Är väl inte så konstigt isf. Dessa utbildningar är ju förvisso relativt långa men ändå en hel del transportsträckor där man skriver nån hemtentamen på typ 2000 ord under en månads tid. Dom får väl en ganska lik lön kan jag tänka mig sen(om det är en lite mer kvalificerad hantverkare) men mannen måste slita mer för mödan (även om det kan vara viss mental ansträngning att jobba med människor). Viss skillnad(kompetens & status) på nån som bygger broar o nån som flyttar kartonger på ett lager även om båda är rätt manliga fysiska yrken liksom också.
Så vida dessa kvinnor inte är typiska lyxpudingar så är dom väl inte dummare än att dom hajar att dom inte kommer hålla i längden hos nån "topputbildad man"(särskilt om han är snygg) som dom inte har några gemensamma intressen med (han har ju satsat annorlunda etc fast dom också hade chansen i jämlika Sverige). Traditionella kvinnojobb är väl ofta mindre lön på än männens motsvarighet. Då syftar jag på ej högskola, där handlar det nog om tillgång o efterfrågan.
Dvs kompetens men det får man ej säga offentligt.
Iaf tror dessa aspekter hänger ihop delvis med tvåsamhet men att det kvinnliga vårdbiträdet med knappt godkänt utseende kan dra nytta av alla "enkla jobb" som regeringen vill ge åt nya invandrar män etc. o andra sidan kan ju dessa sudaneser o dyl bli konkurrenter som vårdbiträden osv så måste erkänna att min teori har vissa luckor. Iaf ganska nolliga alternativ för vita män, (typ vanligt folk) men nog fan blir det ändå en viss utträngningseffekt samt att många babbebrudar är beslöjade muslimer som knappt skulle våga fantisera ens om en svensk man(stor vits för mig att dom är här so to speak).