Kärnkraft ger en stabil bas-el som allltid puttar ut el på nätet när kärnkraftverket producerar.
Kärnkraft ger ungefär lika mycket utsläpp som vind- och solkraft.
Kärnkraft har längre livslängd.
Kärnkraft är säkrare(säkrast faktiskt) per terawatttimme. (
http://notrickszone.com/2011/03/24/nuclear-is-the-safest-form-of-energy-opposition-is-a-glaring-denial-of-reality/)
Kärnkraft har också en enorm utvecklingspotential. Idag består största delen av jordens kärnkraftverk av gen II-typer, några gen I finns kanske kvar och några få gen III finns också, det som byggs i Finland är t.ex. gen III.
En vän till mig som är kärnfysiker berättade att om vi byter ut alla gen I och II-verk i hela världen skulle urankonsumtionen ungefär halveras samtidigt om man skulle kunna vara noggrannare med var man anlägger verken(på gränsen mellan två kontinentalplattor är typiskt dåligt t.ex. hostfukushimahost). Verken är också i grundkonstruktionen säkrare än de mest uppgraderade Gen II-verken idag.
Anledningen till detta är att när gen I och II utvecklades på 60-70talet så var uran billigt och det fanns massor av det, och några olyckor kände man inte till än. Idag sker utvecklingen med ett helt annat perspektiv. Och kom ihåg nu att jag bara talar om gen III, som finns idag. Inte gen IV alltså, som bara är på forskningsstadiet.
Gen IV är iofs också intressant, eftersom det i många fall medger att vi använder dagens bränsle och dessutom får ner halveringstiden väldigt mycket på det. Gratis bränsle, ökar säkerheten på bränslet och ännu högre effektivitet. Win-win-win alltså.
Sen får man väl också nämna fusion när man talar kärnkraft, det är intressant, men vi väntar tills 2013 när dem ska dra igen forskningsreaktorn JET igen innan vi säger bu eller bä om det tycker jag.
Så, nöjd?