2011-10-20, 09:40
Medlem
Som privatperson är det så gott som omöjligt att få IPv6 på sin internetanslutning från t.ex. Telia eller Telenor.

Men var ligger själva problemet? varför är operatörerna så himla dåliga på att gå över till IPv6?

I flera år måste de ju ha haft som krav att det finns IPv6-stöd på all utrustning som de köper in. Så jag tycker att åtminstone den mesta utrustningen de har bör ha stöd för IPv6 vid det här laget.

Varför får vi med ADSL-anslutning inte IPv6 från Telia, eller vi med 3G-anslutning från Telenor? Var ligger problemet?
Citera
2011-10-20, 09:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Branschen varit dålig på att lyfta fram fördelarna med detta. Investeringen innebär en ökad kostnad. Den ökade kostnaden är nog den största enskilda orsaken till att man drar på beslutet om en övergång.

Där är väl en del av faktorerna. Men o andra sidan så lär det tar sin tid innan IPv6 träder i kraft.
Citera
2011-10-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Branschen varit dålig på att lyfta fram fördelarna med detta. Investeringen innebär en ökad kostnad. Den ökade kostnaden är nog den största enskilda orsaken till att man drar på beslutet om en övergång.

Där är väl en del av faktorerna. Men o andra sidan så lär det tar sin tid innan IPv6 träder i kraft.
Låter rimligt. Men vad är det som behöver investeras? Vad är det som kostar?

Jag har svårt att tro att utrustningen de köpt in de senaste åren inte har IPv6-stöd, det vore ju dumt av dem. Eller är det bara kunskap som behövs för dem?

IPv6 finns redan och går att använda, bara det att nästan ingen operatör erbjuder det. Så nästan ingen slutanvändare kan använda det. De webhost-leverantörer jag har stöder iaf IPv6, så det är inga problem med att ha sin sida i IPv6 och IPv4 samtidigt.
Citera
2011-10-20, 10:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det är nog både och där. Kostsam utrustning samt bristande kunskap. Men många operatörer har tidigare inte förstått varför de under lågkonjunktur skulle investera tid och pengar i ett nytt protokoll, när de har tvingats kämpat med att skära kostnader. Nu kan kanske detta vara försent, kanske för vissa aktörer.
Citera
2011-10-20, 10:47
Medlem
Hej du kan test här om din ISP använder IPv6 på den här adressen.

http://test-ipv6.com/

Jag tror inte det har så stor betydelse just nu om dom använder det eller inte.
Som jag förstår så får du inget snabbare internet av IPv6 just nu men fler adresser kan ju ge lite mer utrymme som i sin tur ger mindre flaskhalsar och genom det snabbare internet, men jag kan ju ha fel.
Ha en bra dag!
Citera
2011-10-20, 17:32
Medlem
PeterNosters avatar
Problemet med adressbrist är ju löst med NAT så det är ju ingen brådska att gå över till IPv6. IPv6 blir ju lite långsammare eftersom det i varje paket går åt 2 * 128 bitar bara för adresseringen jämfört med IPv4 där det räcker med 2 * 32 bitar.

IP telefonin har problem med denna "overhead". Vid IP telefoni ställs större krav på att datapaketen/pratet ska komma fram till mottagaren i rätt ordning och utan fördröjning. Vid vanlig dataöverföring är det inte lika kritiskt med det. I IPv6 finns "Quality of Service", QoS, som kan prioritera IP telefoni före annan trafik men på grund av alla adressbitar blir det problem med fördröjningen mellan paketen.
Det finns säkert lösningar på det också.
Citera
2011-10-21, 15:47
Medlem
Baskerns avatar
Telia erbjuder IPv6, dock endast till företagskunder. Att de ej går över helt beror nog på att det är grymt dyrt. inte bara med den utrustning de måste byta ut, men även utbildning till personal etc.
Citera
2011-10-21, 17:59
Medlem
biggnifes avatar
Mailade Glocalnet om detta häromdagen.

Citat:
Hej,

Finns det någon tidsplan eller liknande för när ipv6 förväntas finnas
tillgänligt för privatpersoner i Glocalnet/Telenor?

Mvh

Citat:
Hej!

Tack för ditt mejl.

I dagens läge finns ingen direkt tidsplan för just den delen. Då IPv4 kommer köras i säkert 10 år till så är det svårt att säga när det kommer ändras just i vårat nät. Det måste nog bli total brist på IPv4-adresser för att det skall ske snart.

Om du har några övriga frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på Teknisk Support.

Med vänlig hälsning
Glocalnet

Ser med andra ord ganska dystert ut.

Finns det några ISPer öht som leverar ADSL med IPv6 access?
Citera
2011-10-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biggnife
Finns det några ISPer öht som leverar ADSL med IPv6 access?
Det verkar inte göra det i Sverige.

Men i England verkar AAISP ( http://aaisp.net.uk ) ha erbjudit IPv6 över ADSL i flera år, men utbudet av hemmaroutrar med IPv6 har inte varit så stort. http://forums.thinkbroadband.com/dslrouter/3954313-ipv6-capable-adsl-router-list.html?fpart=2#Post3958213
Citera
2011-10-21, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenretni
Hej du kan test här om din ISP använder IPv6 på den här adressen.

http://test-ipv6.com/

Jag tror inte det har så stor betydelse just nu om dom använder det eller inte.
Som jag förstår så får du inget snabbare internet av IPv6 just nu men fler adresser kan ju ge lite mer utrymme som i sin tur ger mindre flaskhalsar och genom det snabbare internet, men jag kan ju ha fel.
Ha en bra dag!
Nej, jag kan inte komma åt sidor som bara använder IPv6. Min leverantör Telia ADSL erbjuder ju inte IPv6. Jag har provat med ett par tunnlar också men det fungerar inte. Och framförallt fungerar nog IPv6 inte bakom en IPv4-NAT-router.

Den stora skillnaden är att jag just nu INTE ens kan komma åt IPv6-hostar.
Citera
2011-10-21, 19:46
Medlem
Av den enkla anledningen att du inte behöver IPv6.
Allt handlar om adress rymden, och det blir problem först om låt säga ett stort företag behöver ett stort adress block, alternativt din ISP får helvetes många kunder som de kan erbjuda tillräckligt med adresser m.h.a. t.ex en variant på NAT och tilldela internt och fortfarande endast ha en bråkdel av IP adresser.

För de enheter du kommunicerar idag ligger med största sannolikhet i nätverk som kör IPv4, alltså måste de köpa dyra enheter som översätter en jävla massa paket bara för att Mr, X vill ha IPv6, ej rimligt.

Just nu använder sig de flesta av ngn form utav en IPv4/IPv6 gateway. Detta innebär att den packar upp enda upp till applikations nivån, sen packar ner den igen enligt protokollet som fodras.
Vad innebär detta.. jo att du inte kan använda den nya 128 bitars mac adressen, för att kommunicera med ett IPv6 nätverk, Du skickar som vanligt, så får diverse metoder som finns för att hjälpa till med kommunikationen mellan dessa olika protokollen ta han om detaljerna.
Senast redigerad av zuluyankee 2011-10-21 kl. 19:51.
Citera
2011-10-21, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Problemet med adressbrist är ju löst med NAT så det är ju ingen brådska att gå över till IPv6.
IPv4-blocken är ju slut nu. Så i tillväxtländer som t.ex. i Asien lär det bli IPv6 som gäller nu. Tillväxtländer är en viktig affärspartner så det är viktigt att kunna komminicera med dem även de närmsta 10 åren.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
IPv6 blir ju lite långsammare eftersom det i varje paket går åt 2 * 128 bitar bara för adresseringen jämfört med IPv4 där det räcker med 2 * 32 bitar.
Nja. IPv6 är utformat för prestanda så det blir snabbare. Alla IPv6 headers är lika stora, vilket inte är fallet med IPv4, så det kan snabba upp routrar. IPv6 har inte stöd för fragmentering om paketen är stora, det har varit en flaskhals med IPv4, så IPv6 bör bli snabbare. IPv6 headers innehåller inte någon checksumma, så routrarna kan arbeta snabbare. I IPv4 måste en ny checksumma beräknas i varje router eftersom TTL-värdet minskas i varje router, detta tar en del tid, så IPv6 blir snabbare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in