2011-10-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuluyankee
Av den enkla anledningen att du inte behöver IPv6.
Jag behöver IPv6 för att kommunicera med IPv6-hostar.
Citera
2011-10-21, 22:45
Medlem
PeterNosters avatar
Problemområden:
Citat:
Other equipment which is typically not IPv6-ready ranges from Voice over Internet Protocol devices to laboratory equipment and printers.
http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6
Citera
2011-10-22, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogis
Jag behöver IPv6 för att kommunicera med IPv6-hostar.

Använd något av metoderna som skapats för att övervinna dessa problem under dessa år då nätverken gradvis och sakta kommer att migrera mot IPv6.. t.ex tunneling. Eventuellt måste du skicka via en IPv4 <-> IPv6 gateway.
Citera
2011-10-22, 12:00
Moderator
rancors avatar
Ett problem är att nya aktörer som vill komma in på marknaden inte kan få nya IPv4 nät och därför är detta konkurrenshämnande.

Det betyder dock inte att det är omöjligt, en tanke är att man får en ny aktör som kan erbjuda IPv6 och rfc1918 på IPv4 vilket jag hade hoppat på parallellt med min befintliga anslutning om priset är på rimlig nivå.

// rancor
Citera
2011-10-22, 12:04
Medlem
torrenttobbes avatar
Vad är fördelen med IPv6 för en privatperson?
Citera
2011-10-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Den största fördelen är att du utan problem kan nå andra datorer som bara använder IPv6. Men IPv4 och IPv6 blir nästan två olika nätverk, så det bästa är om man har båda (Dual stack). Sen slipper man NAT och alla datorer hemma får en egen publik IPv6 adress, men det är en bra idé att ha en brandvägg istället för en NAT.
Citera
2011-10-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuluyankee
Använd något av metoderna som skapats för att övervinna dessa problem under dessa år då nätverken gradvis och sakta kommer att migrera mot IPv6.. t.ex tunneling. Eventuellt måste du skicka via en IPv4 <-> IPv6 gateway.
Har provat lite, bland annat med Teredo som är inbyggd i Windows 7, men har inte fått det att fungera alls.
Citera
2011-10-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogis
Har provat lite, bland annat med Teredo som är inbyggd i Windows 7, men har inte fått det att fungera alls.

www.sixxs.net tills vidare, kommer nog dröja tills vi ser ett stort antal ISPer erbjuda IPv6 native hem till privatkunder på ett rationellt sett.
Senast redigerad av fangoria 2011-10-22 kl. 23:12.
Citera
2011-11-01, 15:36
Medlem
Det här svaret från Telia låter ändå ganska lovande, även om jag tror det kommer att ta lite tid innan privata ADSL-kunder får IPv6:

Citat:
Företagskunder som önskat få tillgång till IPv6 har sedan långt tillbaka haft möjlighet att få det på sin Telia ProLane access.
Telia har inte haft det som standardtillval utan erbjudit det som kundunikt tillval till de kunder som önskat prova. Den lösning vi använt för att leverera IPv6 till "early adopters" är en tunnlad lösning över IPv4.
Samma lösning kommer vi även att kunna erbjuda privatkunderna under 2011.

Under 2011 kommer vi att kunna erbjuda företagskunder som efterfrågar native IPv6 (icke tunnlad) som ett kundunikt tillval.

Det alla operatörer måste göra är i princip att bygga ett nytt logiskt nät. Det fysiska nätet berörs inte.

TeliaSonera släppte sin första IPv6-tjänst 2008. Tanken med införandet av IPv6 är att det skall ske transparent och att kunden inte ska märka någonting. De som idag använder IPv4 kommer även imorgon att göra det. IPv4 kommer alltså att fortsätta att leva parallellt med IPv6 under mycket lång tid framöver. All ny hård- och mjukvara kommer att vara IPv6-kompatibel.

//Jens

Från https://forum.tewss.telia.se/topic/108-ipv6/page__st__10?
Citera
2012-05-30, 22:32
Medlem
madtops avatar
Telia har nu stöd för 6RD: http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6_rapid_deployment
6RD är en tunnlingsteknik där man kör ipv6 i ipv4 paketen.

Jag kör det själv hemma över en vanlig Telia bredband ADSL.
Funkar utmärkt, jag får samma resultat när jag kör bredbandskollen med ipv4 eller ipv6, några ms högre ping med ipv6.
Man får ett /64-prefix till sin router som den sedan annonserar ut på LAN-sidan, dvs jag har miljoner med publika ip-adresser.
Citera
2012-06-01, 07:41
Medlem
finkledinkles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe

ingen märkbar fördel för typisk svensson användaren.
Citera
2012-06-20, 22:46
Medlem
http://ipv6.he.net/v4ex/sidebar/
Här kan ni se antalet adresser som finns kvar
APNIC har blivit hårdare på att dela ut adresser har jag för mig att jag läste någonstans...

Jag har ringt och frågat efter detta hos Bredbandsbolaget i mer än 1 år, men ingenting händer och ingen ny info har kommit sedan dess heller. Dom hänvisar en bara till
https://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/faq_ipv6_ipv4.html

Jag har iallafall min VPS hos glesys som erbjuder IPv6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in