2011-10-20, 01:11
Medlem
Skrffis avatar
Jag har sett på många ställen, till exempel här, att Pro tools och Logic är de bästa programmen, och är det man ska använda på en riktigt seriös nivå, och Fruity Loops, ableton och Reason är sämre.

Min fråga är då, Varför är det så, vad gör skillnaden mellan främst Logic och FLStudio (jag har använt båda, gillar dock FlStudio mcket mer) som gör att Logic och Pro Tools är beydligt mer proffisionella än de andra.
Citera
2011-10-20, 01:20
Medlem
Dom har fler funktioner, pro tools audiodel är oslagbar jämfört med FL's, likaså med Logic, dom har mer möjligheter, fler funktioner på ett smidigare sätt och låter bara bättre "out of the box".
Citera
2011-10-20, 13:42
Medlem
AudioPhilippes avatar
Det är helt olika typer av program oxå... Jag jobbar i stort sett uteslutande med Pro tools, men jag skulle aldrig komma på tanken att försöka skriva/producera något med det (annat än ren livemusik). Lite enkelt kan man säga att FL/reason är enklare prog för att skriva musik å beats, Logic/cubase/live är lite mer omfattande prog för hela produktioner å pro tools är en arbetshäst för mix/mastring å editering. Att nåt är dyrt gör det inte bra. Men använder en hel industri ett program är det bra. Är du ny så lär dig vilket program som helst, det handlar om musiken du skapar inget annat, sen kan du lära dig annat efter behov. Har du tid å ork lär dig Live eller Logic, dom är populära bland musikproducenter.
Citera
2011-10-20, 16:10
Medlem
Deficios avatar
Man har ju sett otroligt många inlägg om att Fruity Loops är sämst osv.. Är det bara för att det är många som börjar med det?

Exakt vad är det som gör Ableton/Logic/Reason till ett bättre program än Fruity Loops?

"-fler funktioner"
- Vilka funktioner?
Citera
2011-10-20, 16:35
Medlem
AudioPhilippes avatar
Jag skulle säga att det är lite som att jämföra päron och äpplen. Programmen används på olika sätt och kan inte jämföras direkt enligt mig. Dock så har dom dyrare programmen oftare en bättre "motor" för den interna ljudhanteringen. Jag använder till exempel Reason rätt mkt om jag ska skriva lite dunka dunka. Men hur man än gör så låter det reason om slutresultatet, även fast man använder tredjepartssamplingar tex. Kan rätt ofta höra när man har använt reason i "riktiga" produktioner på radio osv. Det beror på den interna ljudhanteringen och är ett minus enligt mig. Men det är ju oxå en smaksak. Ibland vill man ju att d ska höras vad man använt för att man gillar soundet: moog, twin verb, 1176, telecaster... Men då handlar det oftast om enskilda källor snarare än hela produktioner. En annan sak är ju om man ska spela in riktiga instrument, det går inte i vissa program och därför kan det vara sämre vid en jämförelse. Vad gäller enskilda funktioner som kan vara avgörande skulle jag säga: timestrech/transpose-hantering, plug in-stöd, möjlighet att exportera omf:er osv. Det handlar oxå om hur man jobbar: för att lära sig, för att sälja låtarna till reklamfilmer, för att man producerar hårdaste technon på jorden eller bara för att d e kul? Olika stilar gillar olika funktioner... I dom flesta låtar som kommer ut kommersiellt så har en kombination av program använts, t ex: nån skriver beats i reason som den sen lägger lite syntar till i Fl, sen skickas allt till en producent som lägger på gitarr å stråkar i logic å sen spelar en tredje lirare in sång och mixar allt i pro tools. Sen kanske en fjärde person mastrar låten i sequoia....
Citera
2011-10-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deficio
Man har ju sett otroligt många inlägg om att Fruity Loops är sämst osv.. Är det bara för att det är många som börjar med det?

Exakt vad är det som gör Ableton/Logic/Reason till ett bättre program än Fruity Loops?

"-fler funktioner"
- Vilka funktioner?

Kan säga så mycket som att det inte handlar om programmet!
Det handlar om vem som sitter bakom spakarna!

Att FL har fått ett så dåligt rykte beror nog mest på att det är lätt att komma in i jämfört med Cubase och framförallt Pro Tools!
Därför hör man många sämre produktioner som är gjorda i FL än i Cubase!
Te.x gjorde Mike Oldfield sin senaste (eller var det sin näst-senaste?) platta i FL!
DeadMau5 gör alla sina alster i FL!
Ja det finns många!

Och som sagt, många börjar med FL och lägger ut skräp för det mesta, men det finns även här en massa talanger som gör grymma produktioner!
T.ex vilket program tror du denna är gjord i ?
http://soundcloud.com/mordfustang/lick-the-rainbow! (Lyssna på hela innan ni uttalar er!)

I slutändan handlar det nog mest om resurser.
Vilka hårdvaru-synthar du har, vilket ljudkort du har, vilka instrument du har etc etc...
Senast redigerad av chrisemil 2011-10-21 kl. 22:30.
Citera
2011-10-21, 23:27
Medlem
Deficios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Kan säga så mycket som att det inte handlar om programmet!
Det handlar om vem som sitter bakom spakarna!

Att FL har fått ett så dåligt rykte beror nog mest på att det är lätt att komma in i jämfört med Cubase och framförallt Pro Tools!
Därför hör man många sämre produktioner som är gjorda i FL än i Cubase!
Te.x gjorde Mike Oldfield sin senaste (eller var det sin näst-senaste?) platta i FL!
DeadMau5 gör alla sina alster i FL!
Ja det finns många!

Och som sagt, många börjar med FL och lägger ut skräp för det mesta, men det finns även här en massa talanger som gör grymma produktioner!
T.ex vilket program tror du denna är gjord i ?
http://soundcloud.com/mordfustang/lick-the-rainbow! (Lyssna på hela innan ni uttalar er!)

I slutändan handlar det nog mest om resurser.
Vilka hårdvaru-synthar du har, vilket ljudkort du har, vilka instrument du har etc etc...
Du argumenterar precis som mig, förutom att jag vet att deadmau5 endast gör sina loops i FL.
Jag ville bara höra lite argument från de som säger just att FL är sämst. Antar att det stämmer, att många nybörjare använder det och slänger ur sig skit!
Tack för inlägget.
Citera
2011-10-21, 23:32
Medlem
MegaSkurts avatar
Logic finns bara för OS X, i övrigt är det helt och hållet en fråga om personliga preferenser och tycke och smak.

Bäst är om du kunde få en chans att testa de olika, eller om du har några polare som har de olika och kan visa och berätta om programmen så du får lite känsla för hur de funkar. Finns säkert massa videos online med...

Kika på Reaper oxå, mycket prisvärt program!
Citera
2011-10-21, 23:37
Medlem
WaldemarKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AudioPhilippe
Jag skulle säga att det är lite som att jämföra päron och äpplen. Programmen används på olika sätt och kan inte jämföras direkt enligt mig. Dock så har dom dyrare programmen oftare en bättre "motor" för den interna ljudhanteringen. Jag använder till exempel Reason rätt mkt om jag ska skriva lite dunka dunka. Men hur man än gör så låter det reason om slutresultatet, även fast man använder tredjepartssamplingar tex. Kan rätt ofta höra när man har använt reason i "riktiga" produktioner på radio osv. Det beror på den interna ljudhanteringen och är ett minus enligt mig. Men det är ju oxå en smaksak. Ibland vill man ju att d ska höras vad man använt för att man gillar soundet: moog, twin verb, 1176, telecaster... Men då handlar det oftast om enskilda källor snarare än hela produktioner. En annan sak är ju om man ska spela in riktiga instrument, det går inte i vissa program och därför kan det vara sämre vid en jämförelse. Vad gäller enskilda funktioner som kan vara avgörande skulle jag säga: timestrech/transpose-hantering, plug in-stöd, möjlighet att exportera omf:er osv. Det handlar oxå om hur man jobbar: för att lära sig, för att sälja låtarna till reklamfilmer, för att man producerar hårdaste technon på jorden eller bara för att d e kul? Olika stilar gillar olika funktioner... I dom flesta låtar som kommer ut kommersiellt så har en kombination av program använts, t ex: nån skriver beats i reason som den sen lägger lite syntar till i Fl, sen skickas allt till en producent som lägger på gitarr å stråkar i logic å sen spelar en tredje lirare in sång och mixar allt i pro tools. Sen kanske en fjärde person mastrar låten i sequoia....

Fel, fel, fel och fel.

Tidigare, låt oss säga en handfulls år sedan sades det man kunde höra från vilken DAW låten var gjord i, idag går inte det. Du kan lika lite säga under vilka produktioner Avicii suttit i FL, eller vilka delar av en låt som är proddade i FL, som du kan säga i vilken DAW mina låtar är proddade i.

Och av alla DAWs som går att välja på skulle jag aldrig välja Pro Tools.
Citera
2011-10-21, 23:58
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
av alla DAWs som går att välja på skulle jag aldrig välja Pro Tools.

För att?
Citera
2011-10-22, 00:45
Medlem
Feeltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Fel, fel, fel och fel.

Tidigare, låt oss säga en handfulls år sedan sades det man kunde höra från vilken DAW låten var gjord i, idag går inte det. Du kan lika lite säga under vilka produktioner Avicii suttit i FL, eller vilka delar av en låt som är proddade i FL, som du kan säga i vilken DAW mina låtar är proddade i.

Och av alla DAWs som går att välja på skulle jag aldrig välja Pro Tools.

Gillar det där!

Om jag gör en låt i FLstudio och skickar den till bolag som ska släppa den med sin mastring.. Mastringen görs i Cubase med diverse hårdvara.

Låter låten FLstudio och Cubase samtidigt då?
Citera
2011-10-22, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AudioPhilippe
Dock så har dom dyrare programmen oftare en bättre "motor" för den interna ljudhanteringen.

Vad exakt menar du med detta?

Man kan hålla på och dividera om det här till dödagar och man kan göra bra produktioner i alla program som nämnts så i slutändand handlar det allra mesta om hur mycket kunskap man besitter, inte vilken DAW man jobbar i. Välj den som erbjuder det arbetssätt och det gränssnitt som du trivs bäst med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in