2011-10-20, 00:50
Bannlyst
Det är ungefär exakt ett år sen jag köpte min iMac 2010 edition, la till ett par extra gig ram, har nu 10.

Men den har börjat sega upp sig när jag tittar på t.ex. videos på youtube eller har flera webbläsare uppe

vad fan beror detta på och vilka program kan man rensa Macen med förutom Clean my Mac?
Citera
2011-10-20, 00:53
Medlem
Kewlspetspennas avatar
Min bärbara mac är typ fyra år gammal och är seg som fan. Nojjar för att den ska säcka ihop vilken sekund som helst.

Googla på sökord som är adekvata för ditt syfte så ska du nog hitta nåt.
Citera
2011-10-20, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89

vad fan beror detta på och vilka program kan man rensa Macen med förutom Clean my Mac?

OnyX är ett bra program som rensar din Mac. Använder det själv och är nöjd.

YouTube video för att titta närmare på programmet: OnyX for Mac OS X
Senast redigerad av Peteq 2011-10-20 kl. 00:56.
Citera
2011-10-20, 00:57
Medlem
tzjs avatar
Hur mycket ledigt utrymme har du på datorn? En full hårddisk är bland det första som orsakar segt beteende.

Exakt vad är det som blir segt? Vad säger aktivitetshanteraren?
Citera
2011-10-20, 01:12
Medlem
Jag installerade om hela skiten och datorn (iMac 2009, Snöleopard) blev mycket snabbare. Jag har läst att installationen från fabrik ibland är defekt, vad det nu innebär.
Senast redigerad av Xe89 2011-10-20 kl. 01:40.
Citera
2011-10-20, 02:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Hur mycket ledigt utrymme har du på datorn? En full hårddisk är bland det första som orsakar segt beteende.

Exakt vad är det som blir segt? Vad säger aktivitetshanteraren?

Jag har 190 gb ledigt!

Det som blir segt när jag t.ex. har Google Chrome och Firefox igång samtidigt och ser på en video på Chrome så blir den seg efter ett tag, säg att jag kollar på en standup comedy show. De första 3 delarna (ca 30 min) rullar på felfritt, efteråt börjar det hacka och när jag t.ex. ska trycka på pausknappen på Youtube så tar det ett par sekunder tills den reagerar och faktiskt pausar.

Såna saker är det. Det började för ungefär en månad sen bara.
Citera
2011-10-20, 11:56
Medlem
Kewlspetspennas avatar
Citat:
Jag har 190 gb ledigt!

Det som blir segt när jag t.ex. har Google Chrome och Firefox igång samtidigt och ser på en video på Chrome så blir den seg efter ett tag, säg att jag kollar på en standup comedy show. De första 3 delarna (ca 30 min) rullar på felfritt, efteråt börjar det hacka och när jag t.ex. ska trycka på pausknappen på Youtube så tar det ett par sekunder tills den reagerar och faktiskt pausar.

Tråkigt att höra. Suger när nya produkter underlevererar. Kan tyvärr inte sända annat än mina sympatier.
Citera
2011-10-20, 12:20
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Jag har 190 gb ledigt!

Flash Player som segar, kanske? Ökänd för att fungera dåligt på Macen. Om datorn är okej i övrigt och bara segar i webläsarna och speciellt i videosnuttar så gissar jag att Flash är boven.
Citera
2011-10-20, 20:25
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Jag installerade om hela skiten och datorn (iMac 2009, Snöleopard) blev mycket snabbare. Jag har läst att installationen från fabrik ibland är defekt, vad det nu innebär.

Problemet är nog snarare att det i macvärlden är väldigt vanligt att användarna gör en uppgradering gång på gång. Jag har sett macar som hade över 15 st systemuppdateringar (major och minor) rakt ovanpå varandra, inte konstigt att det blir segt efter ett tag.

Oavsett om det är Windows eller Mac OS X så är det alltid bäst att göra en clean install, åtminstone vid major uppgraderingar som nu med Lion.

http://macs.about.com/od/macoperatin...n-Your-Mac.htm
Citera
2011-10-21, 09:10
Medlem
PattayaXXs avatar
Citat:
Det är ungefär exakt ett år sen jag köpte min iMac 2010 edition, la till ett par extra gig ram, har nu 10.

Men den har börjat sega upp sig när jag tittar på t.ex. videos på youtube eller har flera webbläsare uppe

Skulle verkligen rekommendera en clean install. Min iMac kom med Leopad, och sedan uppdaterades den till SL, och nu senast Lion. Seg som sirap blev den. Varken program som clean my mac, eller andra åtgärder gjorde några dramatiska förbättringar. Tillslut formaterade jag burken och gjorde en ren installation av Lion. Nu är han som ny igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in