Citat:
Ursprungligen postat av NullNova
Så här ligger det till. Sen ungefär 5 månader tillbaka satte jag in en p-stav under min vänstra arm för att både min pojkvän och min mamma tyckte det var ett gott alternativ eftersom jag har svårt att komma ihåg piller på morgonen.
Men tyvärr är det så att min mens har blivit helt konstig och oregelbunden. Jag kan ha småblödningar upp till 3 veckor och stundvis inte ha mens på över en och en halv månad. Tyvärr är det så att jag vantrivs med min stav så mycket att jag inte kan sluta tänka på att den här grejen har invaderat min kropp. Jag har dessutom gått upp 7 kilo sen jag satte in staven och är allmänt olycklig.
Eftersom jag inte vill ta ut staven hos min läkare som satt in den (som rekommenderar att jag borde ha ett skydd och min mamma har spätt på mycket av det hela eftersom de har konstant kontakt på grund av problem jag har haft sen jag var liten).
Jag är över 18 och anser att jag själv borde få bestämma över hur jag ska "skydda" min kropp.
Så nu behöver jag eran hjälp. Vilket sätt är det minst smärtsamma sättet jag kan ta ut min stav hemma?
Min väninna tycker emla och kanyl, men äger inga kanyler och är inte direkt expert på att hantera en heller.
Tips tack
TA INTE UT DEN SJÄLV! Det kan innebära mycket som kan gå fel, infektioner, att du förstör något i armen osv.
Skit i läkaren och ta kontakt med en barnmorska på kvinnoklinik eller ungdomsmottagning(beroende på åldersgränser på din ort). Vill du ha en annan form av preventivmedel så råder jag dig att använda p-ring, känner ingen som fått biverkningar och man kan ta ut den när man vill och du vill bli gravid eller 3 timmar under samlag om du bara inte vill ha den inne.
Angående att din läkare inte ska se att du tagit ut den så är det bara att du säger till barnmorskan att denna journalanteckning inte ska kunna ses av någon annan än av dem, spärra journalen alltså.