Citat:
Ursprungligen postat av eldikan
jag är född i Temuco och är redan i full gång med sökandet. Är i kontakt med Sename, men har även en underbart grym vän som också är Chilenare som har släkt i Chile som kommer hjälpa mig. Jag har även fått en privat chaufför som kommer köra runt mig. De första dagarna kommer jag spendera i Santiago som är så omtalat. Kommer att bo på ett hyfsat nytt hotell bredvid tv tornet och den stora avenyn. Sen bär det av till Temuco om allt går bra! De sista dagarna (om det blir några över) kommer jag spendera i antingen Valparaiso eller Viña del Mar. Hur som helst så har jag en budget som eventuellt går ihop med en miljon pesos men vid närmare eftertanke så verkar det kunna räcka med 500 000 i kontanter och några tusen på kortet. Hur är det med mat och sådant i Chile, är det dyrt? Beroende på typ av matställe? Jag måste försöka lära mig lite spanska också eftersom jag enbart talar flytande svenska och helt ok engelska.
Bor för närvarande i Santiago och har gjort så i 4 månader.
Chile är dyrare än vad man tror. Vissa saker är billiga så som taxiresor osv men mat är nästan som i sverige. Något billigare.
Beroende på var du befinner så skiljer sig språkkunskaperna på chilenarna mycket. Kom hit 4 månader sedan till santiago och kunde ingen spanska vilket var tråkigt för det visade sig att inga chilenare här kunde engelska heller. Dock beror det oxo på vilket sorts folk du pratar med, välutbildat folk pratar oftast en del engelska. I turistiga delar är det inga större problem.