2011-10-19, 20:01
Medlem
Dr.Brauns avatar
Vad kommer konsekvenserna bli? Hur stor skada kan en minbuss på 28000km/h ge?
Nu skrev ju Aftonblaskan att allt troligtvis kommer brinna upp förutom en stor spegel på 1.6ton...
Men endå... Fortfarande extrem fart och i kombination med 1.6 ton.. Kan de bli stor skada endå?
Spekulera kära flashbackare!

Länk:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13808419.ab
Senast redigerad av Dr.Braun 2011-10-19 kl. 20:02. Anledning: Missade att länka källa.
Citera
2011-10-19, 20:04
Medlem
svampdamps avatar
Liiiite skillnad på 28000 km/h och den hastighet den kommer ha när den stöter på luftmotståndet i atmosfären.
Citera
2011-10-19, 20:06
Medlem
Vet någon än vart detta kommer inträffa? kan vara bra att veta om man ska ut och promenera.

om jag ska filosofera lite om det så skulle jag säga att de skulle nog bara vara märkbart inom 1mils avstånd, eftersom att jorden är så mjuk jämfört något som jag antar är i väldigt kompakt material och vid den farten så kommer jorden "marken" vara som en kudde fast i större kvantitet.

im just sayin
Citera
Medlem
Det här känns ju i alla fall betryggande:
"Ju närmare satelliten kommer, desto säkrare kommer experter bli på var den förväntas slå ner."

Ska följa med spänning!
Citera
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Liiiite skillnad på 28000 km/h och den hastighet den kommer ha när den stöter på luftmotståndet i atmosfären.

Sant! Någon slug matematiker här på FB som kan räkna ut hastigheten på en sak som väger 1.6 ton från och med att den kommer in i atmosfären tills den träffar jorden? Hur hög hastighet hinner den upp i?
Citera
2011-10-19, 20:08
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igorrr
Vet någon än vart detta kommer inträffa? kan vara bra att veta om man ska ut och promenera.

om jag ska filosofera lite om det så skulle jag säga att de skulle nog bara vara märkbart inom 1mils avstånd, eftersom att jorden är så mjuk jämfört något som jag antar är i väldigt kompakt material och vid den farten så kommer jorden "marken" vara som en kudde fast i större kvantitet.

im just sayin

Där gav du mig en tankeställare... Förstår hur du menar.. Att den liksom bara "borras ner" i marken/jorden, var den nu slår ner. Kan ju självklart träffa vattnet med.. Vågor på de?:P Känns som vågorna kan bli enorma...?
Citera
2011-10-19, 20:10
Medlem
mistersnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igorrr

im just sayin

Ja, undra när de kommer fram till vart den landa, vill ju inte ha en bula i pannan precis..
Citera
2011-10-19, 20:11
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Där gav du mig en tankeställare... Förstår hur du menar.. Att den liksom bara "borras ner" i marken/jorden, var den nu slår ner. Kan ju självklart träffa vattnet med.. Vågor på de?:P Känns som vågorna kan bli enorma...?

Funkar inte så. Vågor skapas då vatten pressas undan därför är storleken det viktigaste. Och eftersom detta objekt kommer ha en så pass hög hastighet så kommer den möta en mycket hård vattenyta och minska det djup som annars skulle ha skapats vid en mjukare vattenkollision.
Citera
2011-10-19, 20:16
Medlem
Någon som kan förklara enkelt för mig har dom kan komma upp i såna mäktiga hastigheter?

Själv tror jag att det är fejk...
Citera
2011-10-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redigtarg
Någon som kan förklara enkelt för mig har dom kan komma upp i såna mäktiga hastigheter?

Själv tror jag att det är fejk...

3-stegs acceleration - sista steget i vakuum
Citera
2011-10-19, 20:29
Medlem
G-punktens avatar
BS, jävla aftonhoran som alltid ska krydda så jävla mycket. Klart att denna satellit kommer slå ner någon stans men hade det varit någon allvarlig fara för ett speciellt område så hade det ju evakuerats/varnats. Finns mer utbildade personer som kan sånt här än någon jävla sopa som extraknäcker på Sveriges sämsta tidning.
Citera
2011-10-19, 21:02
Medlem
japantoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun

Ja tänkte precis tvärtom gällande vågorna. Det har man ju märkt lite av om man kastar en stor jävla sten som man knappt orkar lyfta, då skvätter det ju utav bara fan, medan om man kastar en lite mindre sten långt upp i luften så och den träffar ytan så typ borrar den bara ner sig i vattnet, lite som simhoppare... Och en "minibuss" som träffar ex Atlanten lär ju betraktas som "en liten sten" Så tänkte ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in