2011-10-19, 18:39
Medlem
Doktor_Blys avatar
Jag läste idag om nyheten att tillverkare aviserar stor brist på hårddiskar och kom då att tänka på min gamla server som stått och samlat damm i källaren allt för länge. Då moderkort/cpu och några hårddiskar tyvärr gjort sitt så hamnade hela schabraket i källaren då jag inte haft tid/ork/pengar för några ombyggnader det senaste året. Fick dock en liten idé i och med att jag läste artikeln om det finns någon möjlighet att göra om dessa diskar till någon form av extern hårddisk-station?

Har nu skruvat loss samtliga av de hårddiskar som fortfarande fungerar (12 st) och funderar lite fram och tillbaka hur jag på bästa sätt ska kunna koppla dessa diskar till min nuvarande workstation som saknar både plats i chassiet samt SATA-platser. Servern diskarna låg i innan hade ett moderkort med 10 inbyggda SATA-anslutningar samt ett 4-portas SATA kontrollerkort (som f.ö fortfarande fungerar och kan användas i nuvarande workstation). Min första tanke var om jag på något sätt kunde köra någon form av multi-lane SATA-kabel och på så sett helt enkelt hänga ett hemmatillverkat hårddiskrack utanför ett öppet chassi, men insåg snabbt att denna lösning verkar allt för besvärlig om man ser till praktiska åtgärder som flytt av datorn osv.

Den andra lösningen jag snabbade upp var att bygga någon form av kabinett för att köra in samtliga diskar via USB/eSATA. Frågan är då dels vad jag behöver för detta bygge samt om det är möjligt att dela upp diskarna för sig (luddigt förklarat, men vill alltså komma åt diskarna som om de var oberoende av varandra trots att de pluggas in genom samma USB/eSata). Diskarna är av varierande storlekar och märken vilket gör att en helhetslösning med RAID-5 inte är att tänka på.

Helt andra tips än ovan skrivna mottages tacksamt, gärna så få kostnader som möjligt och kravet är att jag ska slippa byta moderkort eller bygga in min workststion i ett större chassi.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in