2011-10-19, 16:32
Medlem
Jag bytta tidigare idag kylpasta på min CPU då jag var tvungen att plocka bort CPU-fläkten för rengöring. Jag tog bort den gammla kylpastan som den ska tas bort med Isopropanol så där ligger inte problemet.
Trotts den nya kylpastan så ligger nu min CPU temperatur på 70 grader i idel och när den arbetar 80-90 grader. Vad tror ni felet kan vara? Har jag applicerat kylpastan fel, för mycket för lite eller är det helt enkelt bara kass kylpasta?
Det är detta klet jag använder:
http://www.titan-cd.com/product/show....asp?ProID=861

Jag har hört att kylpastan inte kyller på sin topp i början utan att det måste brännas in ordentligt innan den kan börja göra sitt jobb me detta känns som om temperaturen ligger lite för högt för att vara normalt.
Några idéer någon?
Tack på förhand!
Senast redigerad av ReiverR 2011-10-19 kl. 16:45.
Citera
2011-10-19, 17:34
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiverR
Jag bytta tidigare idag kylpasta på min CPU då jag var tvungen att plocka bort CPU-fläkten för rengöring. Jag tog bort den gammla kylpastan som den ska tas bort med Isopropanol så där ligger inte problemet.
Trotts den nya kylpastan så ligger nu min CPU temperatur på 70 grader i idel och när den arbetar 80-90 grader. Vad tror ni felet kan vara? Har jag applicerat kylpastan fel, för mycket för lite eller är det helt enkelt bara kass kylpasta?
Det är detta klet jag använder:
http://www.titan-cd.com/product/show....asp?ProID=861

Jag har hört att kylpastan inte kyller på sin topp i början utan att det måste brännas in ordentligt innan den kan börja göra sitt jobb me detta känns som om temperaturen ligger lite för högt för att vara normalt.
Några idéer någon?
Tack på förhand!

Vilken temp hade du innan du bytte?

Jag tror mer på att kylaren sitter illa än att det är just kylpastan som felar.. den ska hur som helst täcka ett tunt lager över hela kärnan. '

Det är som du säger att det blir bättre med tiden, men det handlar nog bara om ett fåtal grader.
Citera
2011-10-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Vilken temp hade du innan du bytte?

Jag tror mer på att kylaren sitter illa än att det är just kylpastan som felar.. den ska hur som helst täcka ett tunt lager över hela kärnan. '

Det är som du säger att det blir bättre med tiden, men det handlar nog bara om ett fåtal grader.

Innan jag bytte låg jag på 50 grader ungefär. ca 60 i hård belastning.
Kylaren sitter på plats så som den alltid har gjort så jag förstår isåfall inte varför den skulle krångla nu...

jag använde mig av denna metod för att applicera kylpastan
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu...layer_embedded
Citera
2011-10-19, 17:48
Medlem
Sikkans avatar
Hm.. okej.

Jga kommer bara ihåg att de gånger jag applicerade pasta så hade jag på ungefär lika mkt som ett riskorn i mitten..sen tog jag en kant på ett a4-papper och smetade ut allt i ett tunt lager över hela kärnan innan jag smaskade på kylaren... funkade iaf klockrent.

Jag skulle nog ta bort kylaren och se hur det har fördelat sig.. ser det bra ut är det mycket märkligt.. har det inte fördelat sig över hela ytan kan det ju vara nåt sånt.?
Citera
2011-10-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Hm.. okej.

Jga kommer bara ihåg att de gånger jag applicerade pasta så hade jag på ungefär lika mkt som ett riskorn i mitten..sen tog jag en kant på ett a4-papper och smetade ut allt i ett tunt lager över hela kärnan innan jag smaskade på kylaren... funkade iaf klockrent.

Jag skulle nog ta bort kylaren och se hur det har fördelat sig.. ser det bra ut är det mycket märkligt.. har det inte fördelat sig över hela ytan kan det ju vara nåt sånt.?

Mjo tog bort kylaren och såg att det inte riktigt hade smetat ut sig över hela CPU:n så tog o la på lite till och pressade ut det med ett papper så att det täckte nöstan hela processorn. Ligger nu på 50 grader ungefär. Det är väll ändå godkänt?
Skumt vilken skillnad kylpasta gör...
Citera
2011-10-19, 18:27
Medlem
Tror mer att du gjorde båda felen som nämnts. Det är jätte vanligt att folk är lika övertyga som dig. De lovar och svär att kylaren sitter och att de kollat 100 gången innan de erkänner att kylaren satt dåligt.

Helst ska man ta ut moderkortet så att man verkligen kan både kontrollera och montera fast den ordentligt.
Citera
2011-10-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Tror mer att du gjorde båda felen som nämnts. Det är jätte vanligt att folk är lika övertyga som dig. De lovar och svär att kylaren sitter och att de kollat 100 gången innan de erkänner att kylaren satt dåligt.

Helst ska man ta ut moderkortet så att man verkligen kan både kontrollera och montera fast den ordentligt.

Haha det låter som om du tror att jag aldrig har monterat en dator innan. Har byggt ett antal datorer från grunden upp så jag vet hur en CPU-fläkt ska sitta. Intels fläktar är extremt lätta att sätta dit. Man ska trycka 4 gånger och varje gång ska det höras ett litet klick o det gjorde det i detta fallet o kylaren går inte att rubba så det var inte CPU-kylaren det var fel på. U have my soul on it.
Citera
2011-10-20, 14:51
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Mjo tog bort kylaren och såg att det inte riktigt hade smetat ut sig över hela CPU:n så tog o la på lite till och pressade ut det med ett papper så att det täckte nöstan hela processorn. Ligger nu på 50 grader ungefär. Det är väll ändå godkänt?
Skumt vilken skillnad kylpasta gör...

kanon att det löste sig
Citera
2011-10-20, 14:57
Medlem
Brukar använda ett kort, i typ utav vanligt gammalt bankkort eller liknande för att smeta ut pastan. Att använda själva kylaren för att den skall smeta ut igenom press brukar aldrig funka riktigt bra.
Citera
2011-10-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Znorken
Brukar använda ett kort, i typ utav vanligt gammalt bankkort eller liknande för att smeta ut pastan. Att använda själva kylaren för att den skall smeta ut igenom press brukar aldrig funka riktigt bra.

Okej tack så mycket för tipsen! Ska tänka på det nästa gång... Men hur vet man hur mycket pasta det ska vara? Man vill ju inte ta för mycket då det kan få motsatt effeks :S
Citera
2011-10-23, 00:07
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Okej tack så mycket för tipsen! Ska tänka på det nästa gång... Men hur vet man hur mycket pasta det ska vara? Man vill ju inte ta för mycket då det kan få motsatt effeks :S

Vissa säger riskorn, andra källor talar om ärtor (gissar gröna!). Pastan ska ju bara fylla ut de mikroskopiska gropar som finns i processorn och kylaren, det ska inte täcka metallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in