2011-10-20, 10:00
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Förlåt att jag inte orkar tråla igenom alla inlägg, men finns det någon info om ifall paret hade instabila barn- eller barnbarn som kan tänkas vara skyldiga? Kanske även fosterbarn?
Jag har läst det mesta i tråden (men inte lusläst) och jag har inte läst något om att någon utav parets barn skulle vara "instabila", snarare tvärtom. Men jag tror inte att deras barn skulle binda paret innan de dödade dem.
Citera
2011-10-20, 10:04
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoAnn
Givetvis är det öststatare som gjort det här. Snälla äldre människor som aldrig gjort nåt ont i hela sitt liv blir brutalt torterade och mördade. Det säger sig själv. Och precis som i alla andra fall (t ex Mats i Viken) så är dom tillbaka i hemlandet nu och kommer aldrig åka fast..

Men varför mord? Hade det inte räckt att binda fast paret...ta allt av värde och sedan sticka hem till Baltikum eller vart de kommer ifrån? Varför övervåld? Verkar väldigt onödigt...
Citera
2011-10-20, 10:07
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Men varför mord? Hade det inte räckt att binda fast paret...ta allt av värde och sedan sticka hem till Baltikum eller vart de kommer ifrån? Varför övervåld? Verkar väldigt onödigt...
Ja du, dom kanske inte hittade vad dom hade hoppats på? Dom kanske hade fått för sig att det fanns mer pengar i huset än vad som fanns och tappa humöret?
Citera
Medlem
Aftonbladet skriver om tre liknande fall, allt tyder på att gm är svensk enligt dom då man namnger en svensk gm i ett av fallen.
Citera
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
De kan ha torterat dem så illa att någon utav dem dog. Då har de mördat den andre också för att slippa vittnen och straffet för dubbelmord skiljer sig inte märkbart från ett enkelmord.
Citera
2011-10-20, 10:08
Medlem
Citat:

Men om paret kände igen förövarna så hade de ju kunnat sätta dit dem ifall de bara blivit fastbundna.
Senast redigerad av Eriksson84 2011-10-20 kl. 10:11.
Citera
2011-10-20, 10:13
Bannlyst
Här är min teori

Jag tror att vi har ännu ett "Brattåsmord" över oss.
Någon eller några har fått höra att paret Antby har pengar och värdesaker i hemmet. Kan mycket väl vara några som är bekanta till dottern som av källor är bekant med många invandrare och spenderar mycket tid utomlands. (Kanske har hon snackat för mycket om sina kära föräldrar och deras rikedom?)

Gärningsmännen/mannen planerar att åka ut och besöka det gamla paret denna eftermiddag för att pressa dem på information och eventuellt kontonr.
När han kommer gående (ställt bilen lite längre upp på vägen och promenerat sista biten) ser han hur Torgny går mot ladugården, han smyger då in bakom honom och slår ner honom med ett tillhygge (förmodligen någon yxa eller hammare som han sett legat på marken) och binder honom i ladugården.
Stackars ovetande Inger står inne i huset och diskar tallrikarna efter parets måltid när gärningsmannen kliver in. "är du redan klar?" ropar Inger från köket när hon hör någon öppna dörren.

Hon får inget svar och blir då misstänktsam och upprepar sig "Torgny? Togge?" Hon slutar diska och går ut i hallen, där står gärningsmannen med galen blick och stirrar på henne. Hon springer då iväg mot sovrummet där telefonen finns. Gm springer efter och klubbar ner henne och binder henne i sängen.
Inger gör motstånd och GM dödar henne brutalt.

Han går sedan ut i ladugården för att pressa Torgny på information. Han vägrar/kan inte uppge något så GM klubbar ihjäl honom medan hans händer är bundna.
En besviken och upprymd gärningsmannen tar med sig tillhyggena och beger sig mot bilen och kör iväg.

Min teori är att GM indirekt känner det gamla paret, kanske har han/hon kontakt med dottern.
Jag tror dock att det här fallet kommer att bli svårlöst. En ren slump a la bilden på Eklunds bil lär vara det enda sättet att få fast gärningsmannen i detta fall.

Jag kan tillägga att personligen skulle jag bli upprymd och tyckt det hade varit oerhört häftigt om det visade sig att det är samma mördare som vid brattåsmorden.
En seriemördande galning som ägnar sig åt att slå ihjäl stackars försvarslösa pensionärer sisådär vart fjärde år
Citera
Medlem
Rembrandtss avatar
Idyllisk omgivning runt Långared. Kommer sannolikt att bli ett framtida drama om händelsen.
Citera
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eriksson84
Men om paret kände igen förövarna så hade dom ju kunnat sätta dit dom ifall dom bara blivit fastbundna.

Jag tänkte mer på om det är öststatare som sedan direkt flyr hemåt igen...För att aldrig mer hittas. Då gör det knappast ngt om man lämnat offren levande. Finns det ingen att identifiera så gör det inte.
Jag försöker bara förstå hur man tänker när man tar till mord om motivet är rån. Man sätter sig själv bara djupare i skiten. Om paret kände förövarna så är det såklart en anledning dock...Men om det är typ polacker som de aldrig sett innan och förmodligen aldrig kommer se igen? Då blir det mer obegripligt för mig.
Citera
Medlem
Citat:

Men är det inte så i alla dessa rånmord på lantbrukare? Brutalt övervåld? Det är ju flera tidigare lantbrukare som också blivit bundna och torterade med mycket grovt övervåld. Tydligen så räcker det inte med att binda och råna dom utan dom måste tydligen även tortera och mörda dom.
Citera
2011-10-20, 10:19
Medlem
Rallarsvingens avatar
Usch så fruktansvärt. Själv så påminns jag om det brutala mordet i Esbjörnamåla.
http://www.expressen.se/nyheter/1.99215/nio-ar-for-drap-av-lantbrukare-i-smaland
Senast redigerad av Rallarsvingen 2011-10-20 kl. 10:20. Anledning: ändring i text - syftningsfel
Citera
2011-10-20, 10:20
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoAnn
Men är det inte så i alla dessa rånmord på lantbrukare? Brutalt övervåld? Det är ju flera tidigare lantbrukare som också blivit bundna och torterade med mycket grovt övervåld. Tydligen så räcker det inte med att binda och råna dom utan dom måste tydligen även tortera och mörda dom.

Jo jag vet...Men jag förtår inte hur de tänkte heller. Varför göra situationen så mkt värre för sig själv? Och riskera livstids fängelse istället för några år max? Jag begriper inte hur personerna resonerar. Varför döda när det inte behövs. Såvida du inte är seriemördare och själva målet är just dödandet. Men om målet är rån...?
Nåväl...Det är väl bara att inse att en vänlig och icke-våldsam person som jag aldrig riktigt kommer att förstå det där...

Den här typen av mord, på lantbrukare...tycker jag är extra obehagligt. Jag bor ju själv på landet och känner många bönder runt omkring. Tanken att det kan hända här också är fruktansvärt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in