2011-10-20, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Enligt moderator Troian har det relevans för tråden.

Om Hanna kan jag säga att hon arbetar som översättare, engelska, spanska, svenska.

Dessutom är hon VD på Frilans Finans Sverige AB..

Vem säger att hon är VD på frilans finans Sverige? Hon eller är det du?
Trodde du hon var VD för 500 personer och är tolk??? Skämtar du

Det är här jag menar med alla besticken i lådan.......

Frilans Finans Sverige AB
Org.nummer: 556802-1199 Bolagsform: Aktiebolag

VD Schad, Stephen Andrew
Registreringsår: 2010

F-Skatt: Registrerad läs mer

Telefon: 018-151000

BESÖKSADRESS
DAG HAMMARSKJÖLDS VÄG 13
752 37 Uppsala
Uppsala län
Visa på karta

PLATS FÖR BOLAGETS PRESENTATION

Presentera Frilans Finans Sverige AB...

Kreditupplysning Årsredovisning

BOKSLUT & NYCKELTAL
Vi har inte fått bolagets första bokslut. Läs mer om bolagets status här läs mer

Antal anställda: 200-499
Omsättning: 50 000 - 99 999 tkr
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwigurka
Jag minns att det var ett reportage i Efterlyst med två olika fall där lantbrukare hade blivit rånade. De hade i samband med rånen blivit grovt misshandlade för att de skulle avslöja var pengarna fanns. Dessa lantbrukare överlevde dock och kunde avslöja att gärningsmännen var utlänningar, troligtvis öststatare.

Dessa öststatare verkar vara överrepresenterade när det gäller den här typen av brott. Sen finns det även de tidigare nämnda blattarna som utförde ett liknande dåd, dessa härjade dock nere i Skåne så det är väl osannolikt att de skulle ha letat sig så här pass långt norrut men skulle även kunna vara nysvenskar även om det känns lite mer osannolikt.

Min teori är fortfarande rånmord, hustrun bands fast och misshandlades framför ögonen på maken i syfte att han skulle avslöja var de gömt pengarna. Varför maken hittades ute vid ladan kan ha många olika förklaringar. Han kan ha försökt fly, han kan ha försökt lura rånarna att det vär där pengarna fanns sen försökt övermanna dom men det gick snett.
Ja, om man ska gå efter hur det har sett ut i flera andra fall så är din redogörelse/teori mycket trolig i mina ögon. Tyvärr, får man väl säga.
Citera
Medlem
Cartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tom90
Jag borde väl veta det här egentligen, men några hundra minst. tror wikipedia säger runt 200 men det är mycket mer än så, 200 är väl "centrum" i byn om man nu kan säga så.

Har det förekommit några Bosnier i byn? Den döde kvinnan hade en massa foton därifrån på sin fb-sida. Har de gömt flyktingar?

Har paret hyrt ut åt Polacker (eller andra) som har pendlat till arbeten i Norge?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag är hyfsat ointresserad av vilken de gärningsmannen tillhör: Utgångspunkten för mitt deltagande i diskussioner är inte ett politiskt intresse, utan att jag är intresserad av true crime.

Risken med att låta sin politiska tillhörighet vara vägledande är att ens kriminalintresse blir underordnat, som exempelvis för MrsMagoo, som i sin iver att försöka få det här att passa in i hennes världsbild formar sina teorier. Hon har i sak sannolikt rätt i att de flesta åldringsrån i hemmet begås personer med utländsk bakgrund. Att få det här till ett åldringsrån med efterföljande mord öppnar mycket effektivt upp för att det är personer med utländsk bakgrund som ligger bakom. Det är därför hon, medvetet eller omedvetet, argumenterar på det viset.

Jag säger inte så mycket om att gärningsmännen är eller inte är av utländsk bakgrund, däremot säger jag att det inte finns mycket som talar för att det är ett rånmord. Jag har vidrört det tidigare men ska försöka ställa upp det lite mer strukturerat:

- Åldringsrån som slutar med dödsfall brukar, oftast, vara så att säga ett olycksfall i arbetet, eller att gärningsmannen varit likgiltig till hur brottsoffret skulle klara sig. Ett exempel på det är mordet på Knut Nilsson, han tejpades eller bands fast och torkade ut först efter några dagar. Inte mer humant än att skjuta honom på plats, men en annan typ av mord. Det som hänt här har av polisen beskrivits som "avrättningar".

- Båda två är döda. Det hör egentligen ihop med föregående, men utifrån tesen att vid rånmord är mordet sällan eller aldrig en del av målet, så ska det mycket till att båda dör.

- Pastorns uttalande i GP:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.753149-par-brutalt-mordat

Jag tror inte det är gripet ur luften, och jag tror det betyder något. Jag har ingen aning om vad, men något verkar han veta. Förmodligen är det inte risken för att de skulle utsättas för rånmord som han syftar på.

Nej nej! No offense men du är helt ute o cyklar när det kommer till "pastorn". För det första är han inte ens pastor, bara ordförande. Sen vet du ju inte vad det var reporten frågade? Ulf har absolut ingenting med mordet och göra, det lovar jag!
Citera
2011-10-20, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av startrooper
Tänk lite, dom har kanske haft loppmarknaden på gården, sedan har du en styvdotter som inte funkar mentalt ja då fattar du att alla besticken inte alltid är i lådan

Vilken loppmarknad? Second hand butiken har lokaler i ett industri område i Vårgårda med tillhörande lager. Pengarna har aldrig funnits i parets gård. Sen visst kanske dem har pengar undan sparade men det har inget att göra med dessa 100 000 kr som ska gå till Afrikas horn!
Citera
2011-10-20, 02:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangaaan
Jaså är troian moderator? Då borde han vara mycket väl medveten om att det är så OT som man kan bli. Tycker han brukar hålla väldigt hög standard på diskussionen men idag är jag bara besviken då han faktiskt inte skrivit något vettigt!

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Enligt moderator Troian har det relevans för tråden.

Troian är inte moderator.
Senast redigerad av Troian 2011-10-20 kl. 02:27.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cartier
Har det förekommit några Bosnier i byn? Den döde kvinnan hade en massa foton därifrån på sin fb-sida. Har de gömt flyktingar?

Har paret hyrt ut åt Polacker (eller andra) som har pendlat till arbeten i Norge?

Jag vill säga nej men har faktiskt ingen aning om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cartier

Folk från Balkan utför inte sådana här mord, i denna typ. Össtatare och polacker däremot, det är mer troligt. Dock tror jag det är familjerelaterat.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tom90
Ah jo det är ju sant, vet bara att en del folk i trakten brukar skylla på ungdomar/polackerna :S
Hur är det, det där med polackerna, som det talats om en del i tråden?

Är det polacker som köpt eller hyr hus i området, eller är det säsongsarbetare eller något annat? HUr många är de?

Min erfarenhet av polacker är att de allra flesta är mycket bra att ha att göra med. Sen finns en och annan som gör inbrott och stjäl bilar (eller båtmotorer...). Men jag tror det är sällsynt att polacker utövar grovt våld mot icke-polacker som de inte har omfattande affärer med.

Måste lägga mig nu. Får titta in igen i morgon.
Citera
2011-10-20, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det finns separata församlingar i närbelägna Loo, Vänga, Sollebrunn, Magra och Risveden också. Det säger nog en del om kyrkans styrka i bygden, att man har egna församlingar och kyrkor på sådana obskyra orter.

Ja Alingsås trakten är ett mycket starkt fäste inom missionskyrkan.
Citera
2011-10-20, 02:15
Medlem
Jag har varit i kontakt med missionskyrkan i Långared, och det osar knutby över det. Jag var uppväxt lite utanför långared så jag vet mycket väl vad det är för människor som bor där.

Men jag skulle gissa på rånmord, finns mycket invandrare som åker omkring här och snor disel och liknande.
Citera
2011-10-20, 02:16
Medlem
spoilers avatar
Finns även en viss zigenarkoppling via kyrkan - just pingstkyrkan har, enligt min erfarenhet, en särskild förkärlek till att gulla med romer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in