2011-10-19, 14:26
Medlem
UNIKEFFs avatar
Såg just Gordon Ramsay skjuta en rådjursbock i ett av hans matprogram som sedan en ung muslim halal-slaktade på plats. Den unge muslimen förklarade att man skär två snabba snitt fram och tillbaka över strupen på djuret för att tömma den på allt blod så att djurets kött blir renare och fri från bakterier och annat.

Därmed undrar jag om halal-slaktat kött är renare och bättre för oss människor att äta och om det är en vanföreställning utifrån ideologi som gör att halal-slaktat kött blivit så hatat?
Citera
2011-10-19, 14:41
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNIKEFF
Såg just Gordon Ramsay skjuta en rådjursbock i ett av hans matprogram som sedan en ung muslim halal-slaktade på plats. Den unge muslimen förklarade att man skär två snabba snitt fram och tillbaka över strupen på djuret för att tömma den på allt blod så att djurets kött blir renare och fri från bakterier och annat.

Därmed undrar jag om halal-slaktat kött är renare och bättre för oss människor att äta och om det är en vanföreställning utifrån ideologi som gör att halal-slaktat kött blivit så hatat?
Jag har i mitt jägarliv fått höra att det är bra för köttet om man träffar på ett ställe där djuret blöder ut snabbt istället för till exempel i centrala nervsystemet. Vad det beror på har jag dålig koll på men gammalt blod luktar riktigt illa och är spontant inget jag skulle vilja ha kvar i djuret.
Citera
2011-10-19, 15:25
Medlem
Myrtens avatar
Det är en vanföreställning att djuret inte töms helt på blod vid vanlig slakt, vilket det gör - eftersom djuret sticks direkt efter bedövning. Djuret är inte dött när det sticks o töms på blod, bara inte vid medvetande. Hjärtat fungerar tills allt blod tömts ut. Ingen skillnad på hur mycket blod som blir kvar.

Edit: så nej, halalslaktat kött är INTE renare o nyttigare, bara slaktat på ett för djuret plågsamt sätt.
Citera
2011-10-19, 16:23
Medlem
rullkragens avatar
Tjeniks!

Ja detta har varit uppe i flera trådar i lite olika formar.

Förr i tiden skar man bara halsen av grisarna och en del andra djur här i Sverige också,
alla hade inte någon slakt-mask då, men skillnaden var vi läste ingen bön.

Som nämnt så bara bedövas djuren av skottet i pannan eller el-bad för fjäderfäs del, och allt går väldigt snabbt på bandet så djuren sticks/skärs dekret.
I och med det så pumpar hjärtat ut allt blod.

Någon skillnad varken på kvalité eller bakterier blir det inte.

Rullkragen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in