Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-19, 11:43
  #1
Medlem
Cracktusens avatar
Hur ligger det till? Anser ni att man som anka kan kalla sig för demokrat? Man ger ju kontrollen tillbaka till individerna. Hur kan man ens kalla majoritetens diktatur för demokrati? Folket får ju väldigt liten kontroll, sålänge dom inte röstar bort alla politiker (ain't going happen). Och hela konceptet med att dela ut frihet och kontroll är ju bara ett tecken på att man inte är fri på riktigt. I en ankdamm behövs det inte delas ut, det är grunden.

Alltså, bör man som anka kalla sig demokrat? Är minkar också demokrater? Eller är det alla demokrater som är fascister?
Citera
2011-10-19, 11:47
  #2
Medlem
det existerar inga totala demokratier i människovärlden och än mindre i djurvärlden. Djur får ju göra vad dom vill vilket leder till att dom inskränker varandras rättigheter och önskemål. Dom typ äter upp varandra och sånt.
Citera
2011-10-19, 12:28
  #3
Medlem
Demokrati står bokstavligen för "Folket härskar". Ankor är emot all form av "härskande" då de är emot (agressivt) tvång.

En bra analogi som beskriver ankors syn på demokrati är när två vargar och ett får beslutar vad som ska bli till lunch.

Du (TS) frågar dig hur man kan kalla folkdiktatur för "demokrati"... Men det är just det ordet innebär.
__________________
Senast redigerad av Quantumtheory 2011-10-19 kl. 12:34.
Citera
2011-10-19, 12:30
  #4
Medlem
Lexzers avatar
Att förespråka demokrati, eller pöbelvälde som J.S. Mill kallade det, är inget jag ägnar mig åt. Att däremot använda det mer som ett administrativt verktyg, ex en bolagsstyrelse, ser jag däremot inget fel på men bör samtidigt lämnas åt bolaget själv att bestämma.

Citat:
Ursprungligen postat av kvack-anka-kvack
det existerar inga totala demokratier i människovärlden
Vet du vad demokrati är min vän? Vad innebär total demokrati? Tvärt om finns det väldigt många demokratier. Djurriket är totalt ointressant
Citera
2011-10-19, 12:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cracktusen
Alltså, bör man som anka kalla sig demokrat? Är minkar också demokrater? Eller är det alla demokrater som är fascister?

En smakfråga, kanske? Själv har jag kritiserat demokratier så ofta, och då använt ordet för just ett sådant folkstyre där folket får tvinga på andra delar av folket sin vilja. Det är ju inget direkt fel i att kalla ett anarkokapitalistiskt samhälle för en demokrati, men det är lite annorlunda från just den demokrati vi har idag (majoritetens diktatur).

Om jag får vara språkpolis skulle jag hellre se att man försöker skilja mellan de olika typer av demokratier som finns, så att språket samtidigt blir finare. Alltså:
Statsdemokrat: en som förespråkar att 50%+1 av befolkningen skall få styra i alla frågor.

Republikansk demokrat: en som förespråkar att 50%+1 av befolkningen skall få styra i alla frågor, förutom i några frågor där vissa rättigheter skall vara orubbliga (som tryckfrihet)

Individualistisk demokrat: en som förespråkar att varje individ skall få bestämma över sig själv, så att folket endast (eller "alltid") får bestämma i vad de gör frivilligt
Finns säkert bättre beteckningar som redan är i bruk, men om man nu skall stödja demokrati borde man vara tydlig vad man menar redan i ordet man använder.
Ett problem med ordet "demokrati" är att det inte är speciellt tydligt. Samma med liberal, förstås....
Citera
2011-10-19, 12:58
  #6
Medlem
ihavesoldouts avatar
Som George Orwell så fint skrev:

Citat:
In the case of a word like democracy, not only is there no agreed definition, but the attempt to make one is resisted from all sides. It is almost universally felt that when we call a country democratic we are praising it: consequently the defenders of every kind of regime claim that it is a democracy, and fear that they might have to stop using that word if it were tied down to any one meaning. Words of this kind are often used in a consciously dishonest way. That is, the person who uses them has his own private definition, but allows his hearer to think he means something quite different.
Citera
2011-10-19, 13:04
  #7
Medlem
Cracktusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
En smakfråga, kanske?
Ja, det är absolut en smakfråga, men man vill ju ha bra smak!


Citat:
Ursprungligen postat av Quantumtheory
Demokrati står bokstavligen för "Folket härskar". Ankor är emot all form av "härskande" då de är emot (agressivt) tvång.

Du (TS) frågar dig hur man kan kalla folkdiktatur för "demokrati"... Men det är just det ordet innebär.
Det står absolut inte för "Folket härskar" utan "Folkstyre". Vissa skillnader. Att styra behöver givetvis inte betyda att styra över nån annan, utan att styra kan gälla rätten att styra sitt eget liv. Därav tråden.

Samt att ankor inte är emot all form av härskande, vi är emot påtvingat härskande. Om jag frivilligt vill lyda under en härskare så ska jag vara fri att göra så.
Citera
2011-10-19, 13:18
  #8
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihavesoldout
Som George Orwell så fint skrev:

Måste sno det!
Citera
2011-10-19, 16:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cracktusen
Det står absolut inte för "Folket härskar" utan "Folkstyre". Vissa skillnader. Att styra behöver givetvis inte betyda att styra över nån annan, utan att styra kan gälla rätten att styra sitt eget liv. Därav tråden..
Jag mindes klart att -krati betydde "härska", men det här säger Wikipedia:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Det svenska efterledet -krati betyder form av regering eller styre. Ordet härrör sig från grekiskans kratein, "styra, härska".
Så vi kan säga att vi båda har rätt. I vilket fall används termen i vardagligt mål för att syfta till det jag talar om. Ordet demokrati har en positiv konnotation i vårt samhälle eftersom vi lär oss att associera ordet med frihet, jämlikhet, rättvisa, tolerans m.m. i skolan. Jag ber dig nu att bortse från detta och inse att demokrati är ett styrelseskick som alla andra och att ordet uppfanns för att beskriva ett styrelseskick.

Citat:
Ursprungligen postat av Cracktusen
Samt att ankor inte är emot all form av härskande, vi är emot påtvingat härskande. Om jag frivilligt vill lyda under en härskare så ska jag vara fri att göra så.
Vad jag menade med "härska" var förstås den påtvingade formen (den enda formen av härskande som jag känner till, annars kallar jag det för styrande eller ledande).
__________________
Senast redigerad av Quantumtheory 2011-10-19 kl. 16:24.
Citera
2011-10-19, 23:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
En smakfråga, kanske? Själv har jag kritiserat demokratier så ofta, och då använt ordet för just ett sådant folkstyre där folket får tvinga på andra delar av folket sin vilja. Det är ju inget direkt fel i att kalla ett anarkokapitalistiskt samhälle för en demokrati, men det är lite annorlunda från just den demokrati vi har idag (majoritetens diktatur).

Om jag får vara språkpolis skulle jag hellre se att man försöker skilja mellan de olika typer av demokratier som finns, så att språket samtidigt blir finare. Alltså:
Statsdemokrat: en som förespråkar att 50%+1 av befolkningen skall få styra i alla frågor.

Republikansk demokrat: en som förespråkar att 50%+1 av befolkningen skall få styra i alla frågor, förutom i några frågor där vissa rättigheter skall vara orubbliga (som tryckfrihet)

Individualistisk demokrat: en som förespråkar att varje individ skall få bestämma över sig själv, så att folket endast (eller "alltid") får bestämma i vad de gör frivilligt
Finns säkert bättre beteckningar som redan är i bruk, men om man nu skall stödja demokrati borde man vara tydlig vad man menar redan i ordet man använder.
Ett problem med ordet "demokrati" är att det inte är speciellt tydligt. Samma med liberal, förstås....

Det låter bra, demokrati är överhuvudtaget ett våldtaget ord som behöver upprättelse
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback