Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-19, 00:56
Medlem
Nu är det så att min data som har windows vista installerat i sig vill inte starta ordentligt. Det är okej eftersom det är skolans data och de kan formatera om den när som helst. Men jag måste ta ut mina uppsatser och filer osv. Jag gjorde det via ubuntu. Jag lyckas ta ut musik, filmerna, bilderna osv. Men lyckas inte hitta mina word dokument och andra små saker som är sparade på skrivbordet t ex. Filerna har bara försvunnit och undrar om det har något med ubuntu och göra och jag undrar om det är något annat jag borde göra än att leta på alla mappar för det verkar inte funka.

Jag är inte så jätte kunnig på datorer men lär mig snabbt. Har nämligen några uppsatser jag måste lämna in imorgon så det vore snällt om någon kunde hjälpa mig lätt med det här om de nu vet.

Tack på förhand.
Citera
2011-10-19, 01:08
Avstängd
Xer0s avatar
Är det inte bara så att du kollar på fel ställe?

Sök:
find /mnt/dindisk -iname *.docx

Några detaljer om varför den inte startar btw? Disk haveri?
Citera
2011-10-19, 01:58
Medlem
Tack för feedback. Fattar inte riktigt vart jag ska söka det där. Vore bra med en lite djupare förklaring. Som sagt, är jag inte riktig kunnig.

Jo, när jag startar datan så kommer det upp ett pop-up fönster som säger att automatisk repartion funkar inte. Det är tydligen något problem med datan som den inte riktigt nämner men har en teori om att det kan vara hårdisken. Datan säger att jag bör kontakta någon som ska fixa det och sedan så står det ''tryck på slutför för att stänga av datorn''. Sen går det inte att göra mycket mer. Förutom en sak. Det är att gå in på återställningsfliken och gå in på adminstratör och logga in så man ska kunna återställa datan eller vad det nu är. Jag vet inte koden till det eftersom tekniskt sett är det skolans data och jag är inte admin.

Anledningen varför det här skedde är jätte skumt. Det kom upp en windows update ruta och när jag hade updaterat datan och startade om den (automatiskt direkt) så skedde det här.

Som sagt, tack för att du svara och det skulle uppskattas med änne mer respons. Tack.
Citera
2011-10-19, 02:36
Medlem
Du letar säkert i fel mapp. Testa att söka efter en av filerna (ctrl + f)
Citera
2011-10-19, 02:44
Avstängd
Xer0s avatar
Ah sorry.

Det låter ju som något problem med mbr (master boot record).
Varför du fått det kan jag bara spekulera i.
Förr i tiden fanns det ett lite trevligt kommando i recovery console
som hette fixmbr och som faktiskt fungerade.

Men från och med vista så använder windows en ny sk bootloader,
och den är riktigt strulig att få igång.

Teknikerna på din skola kommer bergis att "lösa"det hela genom att ghosta om burken,
så det bästa är att försöka rädda din egen data innan du lämnar in den.

Det jag menade innan var att du kan söka efter filer ifrån linux.
Det mest generella sättet att göra detta är från terminalen.

Det du först måste ta reda på är vart din windows disk är monterad i filsystemet.
Om du skriver df -h får du upp en lista på filsystem som är monterade i systemet.
Kommandot mount kan också ge en del information

Normalt automonteras diskar under katalogen /media
Där kan du gå in och titta, skriv cd /media och sedan ls så får du en lista på kataloger.
Förmodligen heter katalogen du söker disk-1 eller liknande, gå in och kolla, gör ls.
Ligger det en system32 mapp där inne så vet du att du hittat rätt.

När du nu står i katalogen kan du göra find t.ex.
find ./ -iname *.doc
villket rekursivt söker efter alla filer som slutar på .doc
För att göra listan läsbar pipar du till less.
find ./ -iname *.doc | less

Du kan nu scrolla i listan med piltangenterna samt söka med regexp med hjälp av / (backslash) tangenten.
Citera
2011-10-19, 08:23
Medlem
no-right-returns avatar
Jag kanske missförstår TS nu men det verkar som han redan kommit åt hårddisken från ubuntu, men inte alla filer.De filer du hade på skrivbordet, mina dokument etc ligger under /Documents and Settings/<ditt användarnamn>/
Citera
2011-10-19, 08:51
Medlem
2Binarys avatar
Uhm, borde det inte i detta fall gå att använda rekursiv kopiering av alla .doc, .rtf, .docx osv.
Jag är ingen hejare på kommandon men, t.ex:
cp -r *.rtf *.doc* /HårddiskX/* /home/backup

I terminalen
Citera
2011-10-19, 15:59
Medlem
TS, kan du bota datorn i Ubuntu eller inte?

Kanske kan skrivbordet ligga på en annan partition eller tom på en server?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in