Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-18, 20:59
Medlem
Efter att tagit del av nyheterna Aktuellt kl 21.00 måndag kväll 17 oktober 2011,,känner jag mig både missnöjd och besviken på vad som kom fram om Nordea i nyhetsinslaget.

Aktuellt berättade att 9 av 10 kunder förlorar som kund hos Nordea på Fonder, sparande på konto mm,,känner mig lurad efter detta.
Inte ens mitt sparkonto med 1,7% täcker in inflationen på pengarna heller, och då kallas man för Förmånskund - skrattretande

Nordea skall även göra sig av med många anställda för att ge ännu högre avkastning och mer pengar till aktieägarna,,kunderna åsidosätts igen!!,,dags att byta BANK!!!!!!!!

Är det någon som är duktig att formulera sig och skriva ett bra uppror till Nordea med namninsamling på krav från oss kunder att få bättre ränta och så vidare??
Senast redigerad av taback 2011-10-18 kl. 21:03.
Citera
2011-10-18, 21:01
Medlem
toby79s avatar
Eller så köper du aktier i banken och får pengar för ingenting. Passa på när den står lågt.
Citera
2011-10-18, 21:06
Medlem
Aktuellt om inslaget om Nordea, spola fram till 04:10 minuter in i nyheterna http://svtplay.se/v/2570012/aktuellt/17_10_21_00?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1920101/sb,p102536,1,f,-1
Citera
2011-10-18, 22:24
Medlem
Lommis avatar
Om jag försöker sammanfatta TS och inslaget:
  • Tycker villkoren är dåliga. Väljer att stanna kvar och sitta hemma och gnälla vid köksbordet.
  • Tycker att avkastningen för aktieägare är bra, för sparkunder inte. Väljer att vara sparkund.
  • Blir chockerade över att avkastningen på (relativt) riskfria sparkonton inte är lika hög som på aktier.
  • Blir chockerade över att utlåningsräntorna är högre än inlåningsräntorna.
  • Uppmanar att "skriva ett bra uppror" istället för att byta bank.

Är det nåt så när korrekt uppfattat?
Citera
2011-10-19, 07:08
Medlem
Goto10s avatar
Starta en Facebook-grupp. "Vi som tröttnat på att bli lurade av Nordea" eller liknande.
Sånt brukar sprida sig snabbt.
Citera
2011-10-19, 07:55
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Om jag försöker sammanfatta TS och inslaget:
  • Tycker villkoren är dåliga. Väljer att stanna kvar och sitta hemma och gnälla vid köksbordet.
  • Tycker att avkastningen för aktieägare är bra, för sparkunder inte. Väljer att vara sparkund.
  • Blir chockerade över att avkastningen på (relativt) riskfria sparkonton inte är lika hög som på aktier.
  • Blir chockerade över att utlåningsräntorna är högre än inlåningsräntorna.
  • Uppmanar att "skriva ett bra uppror" istället för att byta bank.

Är det nåt så när korrekt uppfattat?
Nu är du lite hård. Bankerna har på ett effektivt sätt lyckats lura i Svensson att denne kan lita på att banken gör precis allt för att skapa mervärde för just henne. Svensson har köpt budskapet med hull och hår. När illusionen spricker är det naturligt att bli upprörd. Kanske inte minst för att man låtit sig luras.
Citera
2011-10-19, 21:14
Medlem
Det märkliga är att staten inte har hårdare regler på banker att informera om deras produkter, vad de kostar, hur mycket avkastning mm de ger och bra jämförelser så kunderna förstår produkten

Jämför med mat, där finns mycket mer regler om hur maten skall skötas, vad maten innehåller mm.

Personligen tror jag att staten har ett intresse av att bankerna skall kunna göra dessa enorma vinster.
Vi lever i en tid där samhället byggs upp på krediter, politiker blir poppis genom att införa regler så människor snabbt kan bli rika även om det är på grund av spekulation. När alla lever på lånade pengar får bankerna enormt inflytande och det blir livsfarligt för staten och ha regler som är tuffa för bankerna.
Citera
2011-10-19, 21:35
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Nu är du lite hård. Bankerna har på ett effektivt sätt lyckats lura i Svensson att denne kan lita på att banken gör precis allt för att skapa mervärde för just henne. Svensson har köpt budskapet med hull och hår. När illusionen spricker är det naturligt att bli upprörd. Kanske inte minst för att man låtit sig luras.

Det tar drygt 20 sekunder att googla "bästa bankränta", eller vad man nu kan vara intresserad av. Klarar "Svensson" inte av det och istället väljer att blint lita på vad företag säger så får han faktiskt skylla sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Det märkliga är att staten inte har hårdare regler på banker att informera om deras produkter, vad de kostar, hur mycket avkastning mm de ger och bra jämförelser så kunderna förstår produkten

Jämför med mat, där finns mycket mer regler om hur maten skall skötas, vad maten innehåller mm.

Allt det du tar upp är redan reglerat.

Att kunderna är för sinnesslöa för att sätta sig in i informationen och sedan om/när dom väl gör det väljer att stanna kvar är knappast bankernas fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in