2011-10-18, 20:42
Medlem
Assault12s avatar
Någon som vet vad det gäller för regler för uppförande av vägbom på enskild/privat väg.

Behöver man sätta upp skylt etc som varnar för bommen?

Eller är det ok att bara smälla upp en bom utan varning för denna?
Citera
2011-10-18, 22:39
Medlem
sebnies avatar
Mer info här:
http://www.naturvardsverket.se/sv/St...l-och-skyltar/

Kontakta kommunen och länsstyrelsen om det.

Du får altså inte sätta upp anordningar, skyltar eller stängsel som hindrar trafik in på ditt privata område, då alla har rätt att vistas/köra fordon där i enlighet med allemansrätten.

Fördelen med att kontakta länsstyrelsen/kommunen även om området är av sådan beskaffenhet att du får lov att sätta upp bommar/stängsel utan tillstånd, är också att beslutet (tex C3 "motortrafik förbjuden" + "Gäller ej fordon med tillstånd") skrivs in i de lokala föreskrifterna & NVDB vilket innebär att om ett obehörigt fordon passerar bommen om den lämnas öppen så kan denne bötfällas av polis.

Om du får lov att sätta upp bom behöver du inte varna för det. Men det kan ändå vara lämpligt att sätta upp ex C3 + "Gäller ej fordon med tillstånd" alternativt C2 istället om du inte heller vill ha in cyklar, vid vägens infart, så slipper folk köra/cykla in där i onödan, upptäcka en bom, och sedan behöva backa/vända och göra vägen fram till bommen till slarvsylta.
Senast redigerad av sebnie 2011-10-18 kl. 22:49.
Citera
2011-10-19, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Mer info här:
http://www.naturvardsverket.se/sv/St...l-och-skyltar/

Kontakta kommunen och länsstyrelsen om det.

Du får altså inte sätta upp anordningar, skyltar eller stängsel som hindrar trafik in på ditt privata område, då alla har rätt att vistas/köra fordon där i enlighet med allemansrätten.

Fördelen med att kontakta länsstyrelsen/kommunen även om området är av sådan beskaffenhet att du får lov att sätta upp bommar/stängsel utan tillstånd, är också att beslutet (tex C3 "motortrafik förbjuden" + "Gäller ej fordon med tillstånd") skrivs in i de lokala föreskrifterna & NVDB vilket innebär att om ett obehörigt fordon passerar bommen om den lämnas öppen så kan denne bötfällas av polis.

Om du får lov att sätta upp bom behöver du inte varna för det. Men det kan ändå vara lämpligt att sätta upp ex C3 + "Gäller ej fordon med tillstånd" alternativt C2 istället om du inte heller vill ha in cyklar, vid vägens infart, så slipper folk köra/cykla in där i onödan, upptäcka en bom, och sedan behöva backa/vända och göra vägen fram till bommen till slarvsylta.

Nu innefattar inte allemanrätten någon rätt att köra bil på annan persons mark. På enskilda vägagar beslutar den/de som äger marken om begränsning av trafiken enligt 10 kap 10 § trafikförordningen.

Man får också sätta upp bomar och bulor i vägen utan tillstånd, såvida man inte har bidrag för att hålla igång vägen. Då ska det alltid rapporteras och diskuteras med trafikverket. Sätter man upp hinder ska de naturligtvis utmärkas med efoderlig skylt. Och dessutom bör man tala med räddningstjänst om att en bom finns i vägnätet, så att de inte åker den vägen.
Citera
2011-10-19, 17:59
Medlem
Assault12s avatar
Anledningen till att jag undrar är att jag kört in i en bom ganska ordentligt, och bommen kroknade. Den ligger på vad jag har förstått det på privat mark, men kan tänka mig att markägaren får ersättning för vägen av kraftbolaget som vägen leder till.

Bomägaren har inte hört av sig ang. bommen, men om han gör det kan det vara bra att veta vad som gäller med skyltar etc. Skadan har kostat mig alldeles för mycket redan och jag är föga sugen på att dega en bom.
Citera
2011-10-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Anledningen till att jag undrar är att jag kört in i en bom ganska ordentligt, och bommen kroknade. Den ligger på vad jag har förstått det på privat mark, men kan tänka mig att markägaren får ersättning för vägen av kraftbolaget som vägen leder till.

Bomägaren har inte hört av sig ang. bommen, men om han gör det kan det vara bra att veta vad som gäller med skyltar etc. Skadan har kostat mig alldeles för mycket redan och jag är föga sugen på att dega en bom.

I vilket fall spelar det föga roll, då du som trafikant alltid ska hålla den fart och den uppsikt som krävs för att kunna stanna vid oförutsedda hinder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in