2011-10-18, 15:32
Medlem
Hakizhackes avatar
Jag satt och pratade med några i min klass, då flummade vi in på det med att materia möjligen kan färdas snabbare än ljuset.
Då påstår dom att om man har optimala förhållanden för radiosignaler eller att föra data via Internet och om dom skulle färdas snabbare än ljuset så skulle radiosignalerna/datan komma fram innan man skickat den.
Hur fan kan det funka? Det går inte ihop i min skalle, och det sa jag till dom, men som respons fick jag bara något i stil med "du är bara inte tillräckligt smart för att förstå det".

Säg att för enkelhetens skull att radiosignaler skulle färdas dubbelt så snabbt som ljuset. Så ska man skicka dom till solen "så vitt jag vet tar det ca 8 min för ljuset att färdas från jorden till solen" tar det ju ta ca 4 minuter? Eller?
Citera
2011-10-18, 15:43
Medlem
Mister-urbans avatar
Läs lite här: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=9099
Citera
2011-10-18, 15:53
Medlem
mungs avatar
Nu är jag ingen fysiker, men jag gissar att de menar att det har att göra med relativistiska fenomen, såsom att tiden saktar ned för att tillslut stanna om man accelererar till ljusets hastighet. Färdas man snabbare än så kanske tiden teoretiskt kan börja gå baklänges?
Citera
2011-10-18, 16:10
Medlem
KimNeilJungs avatar
Känns mer som frågan rör Fysik än Astronomi. Vi prövar där.

//mod
Citera
2011-10-18, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakizhacke
Jag satt och pratade med några i min klass, då flummade vi in på det med att materia möjligen kan färdas snabbare än ljuset.
Då påstår dom att om man har optimala förhållanden för radiosignaler eller att föra data via Internet och om dom skulle färdas snabbare än ljuset så skulle radiosignalerna/datan komma fram innan man skickat den.
Hur fan kan det funka? Det går inte ihop i min skalle, och det sa jag till dom, men som respons fick jag bara något i stil med "du är bara inte tillräckligt smart för att förstå det".

Säg att för enkelhetens skull att radiosignaler skulle färdas dubbelt så snabbt som ljuset. Så ska man skicka dom till solen "så vitt jag vet tar det ca 8 min för ljuset att färdas från jorden till solen" tar det ju ta ca 4 minuter? Eller?

Du kan ju hälsa dina "smarta" kompisar att radiosignaler är "ljus", det har bara en annan frekvens än synligt ljus.
Citera
2011-10-18, 17:17
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.Sandberg
Du kan ju hälsa dina "smarta" kompisar att radiosignaler är "ljus", det har bara en annan frekvens än synligt ljus.
Samt fråga dom hur dom gör tolkningen av den imaginära Lorentz-faktorn.
Senast redigerad av Halge78 2011-10-18 kl. 17:21. Anledning: Stavfel på den ärade Lorentz
Citera
2011-10-18, 21:44
Medlem
DYexs avatar
Det är dina kompisar som inte är tillräckligt smarta och har missförstått den speciella relativitetsteorin helt..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Relativitetsteori
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lorentztransformation

Relativitetsteorin innebär att för saker som börjar närma sig ljusets hastighet går tiden långsammare, och om du uppnår ljusets hastighet står tiden stilla. DETTA GÄLLER DÅ FÖR DET SOM FÄRDAS I LJUSETS HASTIGHET. Inte för observatören där tiden flyter på som vanligt.

Enligt relativitetsteorin är det omöjligt för någonting att åka fortare än ljusets hastighet. Radiosignaler är dessutom en form av ljus fast på högre våglängder. Synligt ljus är en form av elektromagnetisk strålning med en våglängd mellan cirka 390 och 770 nanometer. Radiovågor är den mest lågfrekventa formen av elektromagnetisk strålning och har en våglängd mellan 1m och 1km.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljus

Ljusets hastighet är alltid konstant så radiovågorna går inte fortare. Säg att man skickar något snabbare än ljus ändå är det det man skickar som förändras inte omgivningen. Så det skulle inte komma fram innan man skickade dem, i snabbast fall skulle det mottagas exakt samtidigt som du skickade iväg dem.
Citera
2011-10-18, 22:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYex
Det är dina kompisar som inte är tillräckligt smarta och har missförstått den speciella relativitetsteorin helt..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Relativitetsteori
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lorentztransformation

Relativitetsteorin innebär att för saker som börjar närma sig ljusets hastighet går tiden långsammare, och om du uppnår ljusets hastighet står tiden stilla. DETTA GÄLLER DÅ FÖR DET SOM FÄRDAS I LJUSETS HASTIGHET. Inte för observatören där tiden flyter på som vanligt.

Enligt relativitetsteorin är det omöjligt för någonting att åka fortare än ljusets hastighet. Radiosignaler är dessutom en form av ljus fast på högre våglängder. Synligt ljus är en form av elektromagnetisk strålning med en våglängd mellan cirka 390 och 770 nanometer. Radiovågor är den mest lågfrekventa formen av elektromagnetisk strålning och har en våglängd mellan 1m och 1km.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljus

Ljusets hastighet är alltid konstant så radiovågorna går inte fortare. Säg att man skickar något snabbare än ljus ändå är det det man skickar som förändras inte omgivningen. Så det skulle inte komma fram innan man skickade dem, i snabbast fall skulle det mottagas exakt samtidigt som du skickade iväg dem.
Mestadels rätt men våglängsspektrum för radiovågor kan man säga är ~1 mm till ~100 km om man inkluderar mikrovågor till långvågsradio. Jo, det finns ett snävare spektrum som det du nämner men det är inte en strikt begränsning av radiotekniken. Sedan finns det ingen distinkt övre gräns för våglängden hos elektromagnetisk strålning. En 50 Hz kraftledning sänder t ex ut 6000 km våglängd. Hastigheten är dock densamma oavsett våglängden.
Citera
2011-10-19, 01:32
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Samt fråga dom hur dom gör tolkningen av den imaginära Lorentz-faktorn.
Denna finns dock inte i verkligheten utan är lite gammalt matematiskt hittepå.
Citera
2011-10-19, 12:29
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Denna finns dock inte i verkligheten utan är lite gammalt matematiskt hittepå.

Nä men det är ett bra svar till folk som sannolikt inte förstår vad dom pratar om och försöker låta smarta samt tittar ner på en...
Citera
2011-10-19, 16:18
Medlem
Citat:
Om en signal färdas mellan två distinkta punkter på kortare tid än ljuset färdas mellan punkterna i en rätlinjig bana, så finns det inertialsystem enligt vars tidsmätning signalen kommer fram vid en tidigare tidpunkt än den skickades.
Senast redigerad av manne1973 2011-10-19 kl. 16:22.
Citera
2011-10-19, 19:39
Bannlyst
Citat:
de förstår det troligtvis inte själva heller eftersom de inte förklarade det, de bara litar på det blint eftersom "smarta" människor har sagt det.

om ett objekt skulle gå från punkt A till punkt B snabbare än ljuset så är det sant att det skulle synas på B innan den har lämnat A, och det skulle se ut som att den går baklänges, men det beror bara på att våra observationer är beroende av ljus. om vi kunde göra våra observationer med hjälp av ljussignaler som går ännu fortare skulle allting se normalt ut igen. tiden påverkas inte av hastighet som einstein påstod och effekter kan aldrig komma före orsaker, för det vore nonsens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in