• 1
  • 2
2011-10-17, 22:02
Medlem
Ni som såg aktuellt ikväll kl 21.00 vet vad jag pratar om!

Nordea gjorde i år en vinst på 33 000 000 000 !!! (33 miljarder)
Men 9 av 10 sparfonder gick back!
Deras sparräntor är ett skämt, när du lånar ut DINA pengar får du piss-ränta, men när du lånar av dom så tar dom upp till 15% i sparränta själv.

Ut över det här vill Nordea effektivisera sin organisation och säga upp 2000 personer.

Imorgon byter jag bank.
Citera
2011-10-17, 22:08
Medlem
Vem bryr sig,jag ids inte.Vilken bättre bank ska du välja??
Citera
2011-10-17, 22:08
Medlem
CitizenErazeds avatar
Det är minnst sagt vidrigt.. MEN tror dock inte du kommer få så mycket mer rättvisa genom att byta bank. Hört talas om Wall Street protesterna? Generellt är nog de flesta bankerna genomrötna och giriga, tyvärr.
Citera
2011-10-17, 22:22
Medlem
Om du inte gillar banken så byter du, enkelt, Nordea har ingen skuld i att folk väljer dom som bank. Dess kunder däremot (inkl. undertecknad) har en skyldighet att kolla upp andra alternativ som är bättre i den marknadsekonomi som vi lever i. Jag tycker att det är tråkigt att programmet var riktat endast mot Nordea och inte undersökte andra storbanker som säkert har lika dåliga villkor. Utan referenser så går det inte att skapa sig en uppfattning, då kommer nyanserna suddas ut och betraktarens följande handlingar sker i affekt.

Jag anmälde inslaget till granskningsnämnden och skickade ett surt mejl till aktuellts redaktion, dom förbannade kommunisterna.
Citera
2011-10-17, 22:38
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitizenErazed
Det är minnst sagt vidrigt.. MEN tror dock inte du kommer få så mycket mer rättvisa genom att byta bank. Hört talas om Wall Street protesterna? Generellt är nog de flesta bankerna genomrötna och giriga, tyvärr.

Det handlar inte om girighet..eller jo kanske, men inte chefernas och de anställdas, utan aktieägarnas. Klagar ni på att mjölken kostar för mycket? Tänkte väl det. I den kostnaden finns Willys, Icas och alla andra vinst.
Citera
2011-10-17, 22:39
Medlem
Ostkroks avatar
Jag trivs med Nordea, sen så har jag inte direkt någon koll på räntor hit och % dit.
Det är sånt som jag kanske tar mig en närmare titt på när jag väl har riktiga pengar i fickan så att säga. Det påverkar ju knappast en vanlig medelsvensson direkt.

Sen tror jag inte heller det är någon större skillnad på bankerna vi har att välja mellan, i grund och botten fungerar det nog ganska lika överallt, men om du råkar hitta en snäll bank så tveka inte på att skylta här.
Citera
2011-10-17, 22:43
Medlem
DanteAlighieris avatar
Nordeas kunder får noll procent ränta på lönekontot, WTF?? Ibland blir jag så trött på idioter. Lönekontot är inte ens till för att ha mycket pengar på. Ska du spara pengar så har du dem på ett kapitalkonto eller ett förmånskonto och där ligger Nordea i jämnhet med andra banker, eller kanske till och med lite i överkant när det gäller ränta.

På lönekontot ska du ha några tusen kronor, max. Att ha mer är enbart en risk med tanke på att du har kortet kopplat till det.

Hela reportaget var helt vrickat. Ska bli kul imorgon när jag kan jämföra lite med Handelsbankens, Swedbanks och SEBs fonder.
Citera
2011-10-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Vem bryr sig,jag ids inte.Vilken bättre bank ska du välja??

Jag brukar inte heller bry mig i vanliga fall. Men Nordea har spårat ur, men vi har konsument kraften att byta bank och sätta press på dom! Om banken inte har några kunder blir det lite svårt att göra miljardvinster.

Eller vill du fortsätta låna ut dina pengar till Nordea så att du också kan gå back efter 10 år sparande, samtidigt som Nordea gör 33 000 000 000 i vinst.
(som mannen i Aktuellts inslag ikväll)

Man skulle knappast fotsätta att handla hos t ex ICA om dom beslutade att ta 10 kronor för varje plast kasse, eller om din lokala internet operatör skulle få för sig att ta en avgift på 10 öre för varje megabyte du laddar hem.

Saken är den att Nordea fått verkat i det tysta alldeles för länge för deras avgifter och sånt är för krångliga för varje medel-svensson att förstå.

Jag vet inte vilken bank jag ska byta till, kanske lägger jag pengarna i madrassen. Men det blir väll så att jag ska gå igenom vilken bank som har de bästa villkoren för sparande...
Citera
2011-10-17, 22:49
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo-
Jag brukar inte heller bry mig i vanliga fall. Men Nordea har spårat ur, men vi har konsument kraften att byta bank och sätta press på dom! Om banken inte har några kunder blir det lite svårt att göra miljardvinster.

Eller vill du fortsätta låna ut dina pengar till Nordea så att du också kan gå back efter 10 år sparande, samtidigt som Nordea gör 33 000 000 000 i vinst.
(som mannen i Aktuellts inslag ikväll)

Man skulle knappast fotsätta att handla hos t ex ICA om dom beslutade att ta 10 kronor för varje plast kasse, eller om din lokala internet operatör skulle få för sig att ta en avgift på 10 öre för varje megabyte du laddar hem.

Saken är den att Nordea fått verkat i det tysta alldeles för länge för deras avgifter och sånt är för krångliga för varje medel-svensson att förstå.

Jag vet inte vilken bank jag ska byta till, kanske lägger jag pengarna i madrassen. Men det blir väll så att jag ska gå igenom vilken bank som har de bästa villkoren för sparande...

Lägga pengarna i madrassen när du kan ha dem på ett tryggt sparkonto?

Med Nordeas 12 miljoner kunder är 33 miljarder inte speciellt mycket. 2750 kr per skalle i vinst.
Citera
2011-10-17, 23:09
Medlem
zomos avatar
[quote=Hela reportaget var helt vrickat. Ska bli kul imorgon när jag kan jämföra lite med Handelsbankens, Swedbanks och SEBs fonder.[/QUOTE]

Håller med..fullständigt sjukt reportage, som förmodligen inspirerats av WallStreet rörelsen bla bla...nu kastar vi lite skit på bankerna....vi tar den stora där staten är ägare och massa människor som helt saknar kunskap om sparande finns....bla bla. Riktigt dåligt reportage vilket Norman insåg, men var tvungen att hålla med för att framstå som handlingens man mot bankerna.

1. Om man tycker sparräntan är låg. Låna ut pengarna till någon annan som betalar mer.
2. Att aktiefonder utvecklats dåligt de senaste 10 åren är knappast nån nyhet. Går Svenska börsen ner gör en fond med svenska aktier det också.
3. Utvecklas fonder med aktiv förvaltning dåligt mot sitt jämförelseindex så byt till en indexfond eller byt förvaltare. Det verkar vara okunskap, som är nyckeln till detta. Lyckas man över tid inte med aktiv förvaltning så borde man rimlitvis inte ha några pengar kvar att förvalta....

Säljer någon en dålig produkt så skit i att köpa den...
Citera
2011-10-17, 23:58
Medlem
CitizenErazeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Lägga pengarna i madrassen när du kan ha dem på ett tryggt sparkonto?

Med Nordeas 12 miljoner kunder är 33 miljarder inte speciellt mycket. 2750 kr per skalle i vinst.
Det är väl lite det som är problemet, att den större delen av vinsterna går till en ytterst liten, högt uppsatta feta katter.
Citera
2011-10-19, 15:38
Medlem
dayms avatar
Jag skiter i det där, jag skulle dock föredra om deras internetbank och kortbetalningar skulle sluta krångla titt som tätt, vad fan håller dom på med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in