2011-10-17, 18:17
Medlem
Mina föräldrar var på besök och hade med sig två regnbågsfiléer (tror jag det hette). Har aldrig lagat en fiskrätt. Tips på vad jag ska göra med den? Är ungkarlsstudent och har inga höga krav på kvalitet, vill mest ha något ätbart.
Citera
2011-10-17, 19:22
Medlem
rayraviolis avatar
Hur stora är de? Större ex används som vanlig laxfilé.
Citera
2011-10-17, 19:31
Medlem
FetFulElaks avatar
Stek dem i smör, så de får färg... lägg dem i en ugnsform. Fräs lite lök och paprika. Häll detta i formen. Salt. Peppar. Häll på grädde så det täcker. Kör i ugn, 200 c, 7-8 minuter. Ät med potatis. Enkelt och väldigt gott.
Citera
2011-10-17, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Hur stora är de? Större ex används som vanlig laxfilé.

De är ungefär som de där frysta laxfiléerna man ser i frysdisken... :P Om du förstår vad jag menar.

fetfulelak: förslag på sås?
Citera
2011-10-17, 21:19
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Mina föräldrar var på besök och hade med sig två regnbågsfiléer (tror jag det hette). Har aldrig lagat en fiskrätt. Tips på vad jag ska göra med den? Är ungkarlsstudent och har inga höga krav på kvalitet, vill mest ha något ätbart.

Marinera lätt (olja + kryddor + citron) i nån timme eller två, in i ugnen på typ 200 grader i 5-15 minuter (känn på firren när den är klar, den ska ge motstånd men inte vara "hård")...

Kokt potatis, citronklyfta, gräddfilssås, kall öl!

GOTT!
Citera
2011-10-17, 21:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
De är ungefär som de där frysta laxfiléerna man ser i frysdisken... :P Om du förstår vad jag menar.

Då är det bara googla laxfilé + recept och välja och vraka. Det absolut enklaste du kan göra är att salta och peppra och steka fisken i smör. Prova exempelvis stuvad spenat till, eller en kantarellsås. Apropå fetfulelak:s recept så är rätten såsig i sig.
Citera
2011-10-19, 13:23
Medlem
ArmeCykels avatar
Salta och peppra dom, och stek i en stekpanna med smör. När dom är mjuka och lossnar från benen är dom klara. Du kan även koka dom om du vill, när benen lossnar är dom klara
Citera
2011-12-20, 20:28
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:

Citera, för bövelen...

Sås är överflödigt. Du har ju grädden som fisken kokat i. Behöver bara smakas av...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in