2011-10-17, 17:58
Medlem
Hejsan!

Det är nu så här att jag, sedan några månader tillbaka, har en skuld hos kronofogden på ca. 40 000:-
Jag måste säga att jag är en 19 åring student och går sista året på gymnasiet.

Jag får hjälp av Socialtjänsten i form av Ekonomisk Bistånd, ynka 3000:- i månaden för att leva, då jag inte har någon inkomst och har utflyttade föräldrar.

Just nu har jag ett studentlägenhet/rum som Socialtjänsten betalar för, problemet är att jag vill hyra en till lägenhet på annan ort, och dessutom införskaffa mig en billig bil (ca. 10K)

Vad kan det bli för konsekvenser om KF eller Socialtjänsten "får reda" på att jag har en lägenhet och en bil? Kan dom tvinga mig att sälja bilen t.ex.? Blir jag återbetalningsskyldig? Kollar KF ens sådant?

Bilen skulle jag kanske kunna ha på en annan person, men hur blir det med lägenheten? Vill helst undvika att hyra i andrahand, det är därför jag undrar om det "ploppar upp" att jag hyrt en till lägenhet hos Kronofogden eller Socialtjänsten?

Tack på förhand!

Mvh
MHR
Senast redigerad av MHR 2011-10-17 kl. 18:00.
Citera
2011-10-17, 18:05
Medlem
KF ser 99/100 att få sina pengar, dock om de är din nyinköpta bil eller kontanter skiter dom nog i om du gör de bakom ryggen på dom, bättre att du pratar med någon där och bered på få ett avslag och gilla läget, blir du svartmärkt kan du få de otroligt svårt i längden.
Citera
2011-10-17, 18:06
Medlem
Brunhildes avatar
Hur ska du få cash till att hyra ytterligare ett boende? Bilen? Och varför behöver du ens två boenden?

Blir jävligt förbannad på folk som utnyttjar andras surt inbetalade skattepengar. Du kan ju uppenbarligen pröjsa för ett boende, varför ska andra då göra det? Och varför i helvete betalar socialen och inte dina föräldrar din försörjning, är du nitton år och fortfarande går på gymnasiet så är de försörjningsansvariga?