2011-10-17, 17:58
Medlem
Hejsan!

Det är nu så här att jag, sedan några månader tillbaka, har en skuld hos kronofogden på ca. 40 000:-
Jag måste säga att jag är en 19 åring student och går sista året på gymnasiet.

Jag får hjälp av Socialtjänsten i form av Ekonomisk Bistånd, ynka 3000:- i månaden för att leva, då jag inte har någon inkomst och har utflyttade föräldrar.

Just nu har jag ett studentlägenhet/rum som Socialtjänsten betalar för, problemet är att jag vill hyra en till lägenhet på annan ort, och dessutom införskaffa mig en billig bil (ca. 10K)

Vad kan det bli för konsekvenser om KF eller Socialtjänsten "får reda" på att jag har en lägenhet och en bil? Kan dom tvinga mig att sälja bilen t.ex.? Blir jag återbetalningsskyldig? Kollar KF ens sådant?

Bilen skulle jag kanske kunna ha på en annan person, men hur blir det med lägenheten? Vill helst undvika att hyra i andrahand, det är därför jag undrar om det "ploppar upp" att jag hyrt en till lägenhet hos Kronofogden eller Socialtjänsten?

Tack på förhand!

Mvh
MHR
Senast redigerad av MHR 2011-10-17 kl. 18:00.
Citera
2011-10-17, 18:05
Medlem
KF ser 99/100 att få sina pengar, dock om de är din nyinköpta bil eller kontanter skiter dom nog i om du gör de bakom ryggen på dom, bättre att du pratar med någon där och bered på få ett avslag och gilla läget, blir du svartmärkt kan du få de otroligt svårt i längden.
Citera
2011-10-17, 18:06
Medlem
Brunhildes avatar
Hur ska du få cash till att hyra ytterligare ett boende? Bilen? Och varför behöver du ens två boenden?

Blir jävligt förbannad på folk som utnyttjar andras surt inbetalade skattepengar. Du kan ju uppenbarligen pröjsa för ett boende, varför ska andra då göra det? Och varför i helvete betalar socialen och inte dina föräldrar din försörjning, är du nitton år och fortfarande går på gymnasiet så är de försörjningsansvariga?

Jag tycker ändå det är bra att det finns ett skyddsnät, men jag blir mer och mer osugen på att betala för det ju mer man inser hur det utnyttjas.

Hoppas både du och dina oansvariga föräldrar åker och får betala tillbaka allt ni tjuvat åt er. Fy fan alltså.
Citera
2011-10-17, 18:13
Medlem
tryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MHR
Hejsan!

Det är nu så här att jag, sedan några månader tillbaka, har en skuld hos kronofogden på ca. 40 000:-
Jag måste säga att jag är en 19 åring student och går sista året på gymnasiet.

Jag får hjälp av Socialtjänsten i form av Ekonomisk Bistånd, ynka 3000:- i månaden för att leva, då jag inte har någon inkomst och har utflyttade föräldrar.

Just nu har jag ett studentlägenhet/rum som Socialtjänsten betalar för, problemet är att jag vill hyra en till lägenhet på annan ort, och dessutom införskaffa mig en billig bil (ca. 10K)

Vad kan det bli för konsekvenser om KF eller Socialtjänsten "får reda" på att jag har en lägenhet och en bil? Kan dom tvinga mig att sälja bilen t.ex.? Blir jag återbetalningsskyldig? Kollar KF ens sådant?

Bilen skulle jag kanske kunna ha på en annan person, men hur blir det med lägenheten? Vill helst undvika att hyra i andrahand, det är därför jag undrar om det "ploppar upp" att jag hyrt en till lägenhet hos Kronofogden eller Socialtjänsten?

Tack på förhand!

Mvh
MHR

Kf funka så att handläggarna tar och ringer upp och tar reda på all information de kan komma åt och de kommer åt en hel del .
De ringer transportstyrelsen och kollar upp om man äger fordon men som du skrev så om du skriver fordonet på någon annan så är det rättsålugnt .Men finns kriminella som blivit av med ägodelar som stått på någonannan

Soc ser ju vart du är inskriven .

Det beror på hur ofta socialen kollar upp personerna de ger bidrag .

Ja om de får reda på detta så blir du nog återbetaldskyldig. Om du har otur så kan du bli anmäld

Sätt dig inte i onödiga bekymmer när du är såpass ung .

Ska man förstöra sitt namn så ska man göra det ordentligt och inte för småsaker
Senast redigerad av tryd 2011-10-17 kl. 18:16.
Citera
2011-10-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumJum90
KF ser 99/100 att få sina pengar, dock om de är din nyinköpta bil eller kontanter skiter dom nog i om du gör de bakom ryggen på dom, bättre att du pratar med någon där och bered på få ett avslag och gilla läget, blir du svartmärkt kan du få de otroligt svårt i längden.

Okej tack för hjälpen

Citat:
Ursprungligen postat av Brunhilde
Hur ska du få cash till att hyra ytterligare ett boende? Bilen? Och varför behöver du ens två boenden?

Blir jävligt förbannad på folk som utnyttjar andras surt inbetalade skattepengar. Du kan ju uppenbarligen pröjsa för ett boende, varför ska andra då göra det? Och varför i helvete betalar socialen och inte dina föräldrar din försörjning, är du nitton år och fortfarande går på gymnasiet så är de försörjningsansvariga?

Jag tycker ändå det är bra att det finns ett skyddsnät, men jag blir mer och mer osugen på att betala för det ju mer man inser hur det utnyttjas.

Hoppas både du och dina oansvariga föräldrar åker och får betala tillbaka allt ni tjuvat åt er. Fy fan alltså.

Förstår din ställning, men en helt annan diskussion. Posta gärna igen om du kan hjälpa mig med mina frågor, inte annars.

Citat:
Ursprungligen postat av tryd
Kf funkaå att handläggarna tar och ringer upp och tar reda på all information de kan komma åt och de kommer åt en hel del .
De ringer transportstyrelsen och kollar upp om man äger fordon men som du skrev så om du skriver fordonet på någon annan så är det rättsålugnt .Men finns kriminella som blivit av med ägodelat som stått på någonannan

Soc ser ju vart du är inskriven .

Det beror på hur ofta socialen kollar upp personerna de ger bidrag .

Ja om de får reda på detta så blir du nog återbetaldskyldig.

Sett dig inte i onödiga bekymmer när du är såpass ung .

Ska man förstöra sitt namn så ska man göra det ordentligt och inte för småsaker

Hmm, det ligger nog mycket sanning i det du säger, men jag har funderat på det länge och fattat beslutet...

Så bilen i sig verkar inte vara några större problem om en kompis står på den. Men det blir alltså svårt att "dölja" en till lägenhet? Hur funkar det om man hyr andrahand men skriver på en så kallad andrahandskontrakt , finns det någon risk att hyresvärden eller personen som jag har hyr lägenhet ifrån "skickar in" kontraktet och att det på något sätt blir det "synligt" och "officiellt" att jag hyrt i andrahand?

Tack för hjälpen!

Mvh
MHR
Citera
2011-10-17, 18:34
Medlem
tryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MHR
Okej tack för hjälpen

Förstår din ställning, men en helt annan diskussion. Posta gärna igen om du kan hjälpa mig med mina frågor, inte annars.

Hmm, det ligger nog mycket sanning i det du säger, men jag har funderat på det länge och fattat beslutet...

Så bilen i sig verkar inte vara några större problem om en kompis står på den. Men det blir alltså svårt att "dölja" en till lägenhet? Hur funkar det om man hyr andrahand men skriver på en så kallad andrahandskontrakt , finns det någon risk att hyresvärden eller personen som jag har hyr lägenhet ifrån "skickar in" kontraktet och att det på något sätt blir det "synligt" och "officiellt" att jag hyrt i andrahand?

Tack för hjälpen!

Mvh
MHR

Nej om du hyr andrahand ska det inte bli några bekymmer sålänge det inte kommer till deras kännedom på så sätt att någon tipsar golar ner dig

Hyresvärdar brukar ju vilja håva in sina pengar så att de ska skapa problem åt en är inte så stor risk beror mkt på hur du själv skulle sköta ditt snack med en eventuell hyresvärd och hurdan person det är.

Men jag ser inga problem i andrahandskontrakt så länge du inte är inskriven alltså folkbokförd där för då kan de inte kolla upp det med myndiheterna

Edit:
Hyr i värsta fall andrahandskontrakt "svart"
Senast redigerad av tryd 2011-10-17 kl. 18:46.
Citera
2011-10-17, 18:42
Medlem
Om du har bilen skriven på ngn annan....t.ex mormor..el dyl. gäller inte försäkringen vid ev.olycka.
Den personen åker dessutom på ev.p-böter...avgifter till trafikförsäkringsföreningen om bilen är oförsäkrad.
En extra lgh. innebär el-kontrakt.....allt finns numera på data...kan mycket väl upptäckas !
Soc kollar alltid bilregister mm.
Man kan inte ens ha en inreggad enskild firma...även om den är inaktiv.
Att vara lite anonym och hemlig i dagens samhälle är svårt.....
Citera
2011-10-18, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryd
Nej om du hyr andrahand ska det inte bli några bekymmer sålänge det inte kommer till deras kännedom på så sätt att någon tipsar golar ner dig

Hyresvärdar brukar ju vilja håva in sina pengar så att de ska skapa problem åt en är inte så stor risk beror mkt på hur du själv skulle sköta ditt snack med en eventuell hyresvärd och hurdan person det är.

Men jag ser inga problem i andrahandskontrakt så länge du inte är inskriven alltså folkbokförd där för då kan de inte kolla upp det med myndiheterna

Edit:
Hyr i värsta fall andrahandskontrakt "svart"

Låter vettigt, det var det som var tanken, att hyra "svart"

Citat:
Ursprungligen postat av danielpoohl
Om du har bilen skriven på ngn annan....t.ex mormor..el dyl. gäller inte försäkringen vid ev.olycka.
Den personen åker dessutom på ev.p-böter...avgifter till trafikförsäkringsföreningen om bilen är oförsäkrad.
En extra lgh. innebär el-kontrakt.....allt finns numera på data...kan mycket väl upptäckas !
Soc kollar alltid bilregister mm.
Man kan inte ens ha en inreggad enskild firma...även om den är inaktiv.
Att vara lite anonym och hemlig i dagens samhälle är svårt.....

Jag förstår att det kan bli problem ifall jag krockar med bilen eller dyl. men jag kör ganska lugnt och det är helt enkelt en risk jag får ta! Bilen kommer såklart vara besiktad, skattad och försäkrad på kompisens namn, ifall någonting händer så kan jag väll förklara att jag "just lånat bilen", eller?

Det där med el-kontraktet kan bli lite svårt att fixa. Men om man hyr lägenhet svart i andrahand så är det väl fortfarande personen som hyr lägenheten i första hand som får pröjsa får elen, då det är han som är den "officiella" hyresgästen, eller? Då får man kanske bara ta och ge den summan från el-fakturan till personen man hyr lägenheten ifrån, eller har jag fel?

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Mvh
MHR
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in