Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-10-17, 14:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Från en artikel i GP söndagen den 27 juni 1965.

Rubrik:

"Stympat lik hittades i ensligt belägen sjö."

"Ett stympat lik av en människa hittades på midsommaraftonen flytande i den ensligt belägna skogssjön Eldanstjärnet cirka halvmilen söder om Långseruds kyrka i Värmland. Ett stort polisuppbåd med Värmlands jourhavande polismästare, polisintendent Gunnar Lingbrant, i spetsen höll vid denna upplagas pressläggning på med undersökningar på platsen."

"Det var en familj som gjorde det hemska fyndet. Enligt de uppgifter som lämnades polisen låg kroppen och flöt i vattnet. Den saknade armar och ben."

"Något aktuellt försvinnande i trakten finns inte. För 10-talet år sedan försvann visserligen en man som ännu inte påträffats, men den händelsen kopplas inte samman med det aktuella likfyndet."

Någon som vet ifall det stympade likets gåta blev löst? Kunde identiteten fastställas?
Citera
2011-10-17, 17:29
Medlem
Mandelbrots avatar
Jag har sökt en aning utan framgång. På eniro fås ingen träff på Eldanstjärnet, däremot på Eldansnästjärnen. Jag antar att det är denna som menas. Den ligger här.
http://kartor.eniro.se/m/axkTp
Citera
2011-10-17, 17:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eldansnästjärnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag har sökt en aning utan framgång. På eniro fås ingen träff på Eldanstjärnet, däremot på Eldansnästjärnen. Jag antar att det är denna som menas. Den ligger här.
http://kartor.eniro.se/m/axkTp

Då måste Eldansnästjärnen vara det rätta namnet, där den stympade kroppen hittades.

Däremot i artikeln, så står det namn på tjärnen som jag skrev.
Citera
2011-10-17, 18:07
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Då måste Eldansnästjärnen vara det rätta namnet, där den stympade kroppen hittades.

Däremot i artikeln, så står det namn på tjärnen som jag skrev.

Självklart skrev du rätt utifrån GP:s artikel! Däremot menar jag att när jag sökte på det, så sökte jag dels efter GP-namnet, dels efter eniro-namnet, dels i reale, dels i neutrum - helt utan framgång.

Du gräver säkert bättre!

Det är en ganska liten tjärn, kanske 300x100 meter.
Citera
2011-10-17, 18:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev aldrig klarlagt?

Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Självklart skrev du rätt utifrån GP:s artikel! Däremot menar jag att när jag sökte på det, så sökte jag dels efter GP-namnet, dels efter eniro-namnet, dels i reale, dels i neutrum - helt utan framgång.Du gräver säkert bättre!

Det är en ganska liten tjärn, kanske 300x100 meter.

Förstod precis vad du menade.

Det är dock lätt att skriva fel när man skriver utifrån dessa gamla aetiklar på mikrofilm. Ibland blir kvaliten inte den bästa. I artikeln står det Värmland men detta kan lika gärna tolkas till Jämtland.

Det är inte så säkert att jag kan få fram något mera. Har inte hittat någon annan artikel om detta fynd. Kanske blev det aldrig klarlagt vem den stympade kroppen tillhörde?

Ja, det är en ganska liten tjärn men kanske djup. Verkar vara ganska ödsligt i dessa trakter ännu i dag.
Citera
2011-10-23, 21:26
Medlem
Det finns ett tjärn som heter Eldan, det är väl det som avses.
http://alltfiske.se/fiskeplatser/varmland/saffle/eldan
Citera
2011-10-23, 21:41
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punky75
Det finns ett tjärn som heter Eldan, det är väl det som avses.
http://alltfiske.se/fiskeplatser/varmland/saffle/eldan

På eniro står det Eldan på denna väsentligt större tjärn. Jag kan ha fel men skulle nog kalla den sjö. Kanske det kunde vara den som menas? Annars: Klicka på min tidigare eniro-länk, så fås den väsentligt mindre Eldansnästjärnen ett stycke öster om Eldan. Denna är belägen ca 4,7 km söder om Långseruds kyrka. Sjön Eldan är belägen ca 3-10 km SV/SSV om kyrkan.
Senast redigerad av Mandelbrot 2011-10-23 kl. 22:23. Anledning: Liten geografisk beskrivning
Citera
2011-10-24, 06:02
Medlem
Wittgensteins avatar
Eldan hade bebyggelse och vägar runt omkring sig även 1965. Eldansnästjärnen stämmer i så fall bättre in på beskrivningen "ensligt belägna skogssjön".
Citera
2011-10-24, 18:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eldansnästjärnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Eldan hade bebyggelse och vägar runt omkring sig även 1965. Eldansnästjärnen stämmer i så fall bättre in på beskrivningen "ensligt belägna skogssjön".

Då lär det nog ha varit Eldansnästjärnen. Mycket möjligt att det stympade liket sänktes i denna skogssjö p.g.a. att den låg ensligt till?
Citera
2012-03-07, 03:15
Medlem
intressant.. fick du reda på vad som hänt och om mordet löstes?
Citera
2012-03-07, 16:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Oklart om polisen löste gåtan?

Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull TopDawg
intressant.. fick du reda på vad som hänt och om mordet löstes?

Ingen aning ifall detta stympade lik fick någon identitet och om polisen kom till någon klarhet vad som hade hänt?
Citera
2012-03-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ingen aning ifall detta stympade lik fick någon identitet och om polisen kom till någon klarhet vad som hade hänt?

får ta och forska lite i det där bor ju inte lågnt därifrån så
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in