• 1
  • 2
2011-10-17, 09:43
Medlem
Hittar ingen tråd om detta, så here goes...

Citat:
Ursprungligen postat av metro.se
Nu åtalas vakten efter misshandeln på Stockholms centralstation. Vakten erkänner ”oprofessionellt agerande” men tycker inte att han gjort något direkt fel.

Trots att mannen är bojad och nedtryckt mot marken misshandlar ordningsvakten honom. Han knäar honom, stampar på honom och avslutar med att trycka till honom under ett benlås. Innan polisen anländer hinner SL-vakten även med en ”dans” bredvid offret.

länk till artikel

Diskussionsunderlag:
Varför är det ALLTID dessa jävla rödskjortor som är med när det idkas misshandel? Är det någon slags outtalad grej inom väktarbranschen att om man tar anställning av just rödskjortorna så får man slå och härja hur mycket man vill?
Har rödskjorteföretaget helt enkelt obefintlig/dålig bakgrundskoll på dom dom anställer?

Skulle också vara kul att höra alla väktar/OV-apologister bortförklara den här händelsen.
Senast redigerad av negerslavar 2011-10-17 kl. 09:46.
Citera
2011-10-17, 10:21
Medlem
Knotknets avatar
Ja det finns ett antal trådar om väktarasen redan. Och ja alla vakter i tunnelbanan missbrukar sin roll och misshandlar oskyldiga människor och skapar bråk och otrygg stämning. Vågar inte ens tänka på hur mycket misshandel det sker i deras slutna rum när de sliter in barn och försvarslösa missbrukare där. Regeringen bör göra något nu och förbjuda väktare. Menlösare yrke finns inte. Det är inte meningen att det finns folk som har legitimitet att misshandla människor i ett civiliserat samhälle.

I det här aktuella fallet är det uppenbart att vakten är skyldig och att misshandla en redan bojad person är oerhört allvar och bör ge ett långt fängelsestraff.
Citera
2011-10-17, 10:25
Medlem
Jag menar att du har fel - men det är lite OT eftersom ämnet rör det här specifika fallet - därför att VÄKTARE behövs visst (personer som övervakar utan att ha mer rätt än någon annan att bruka våld) men däremot OV (ordningsvakter) är det tveksamt om vi behöver men det ligger precis i moderaternas linje att ha ordningsvakter eftersom det är ett slags privat polis och (m) vill ju privatisera precis allt, inkl polisen, så...

Men vi kan väl diskutera det här fallet ändå, vad tycker du om just det här fallet?
Citera
2011-10-17, 10:34
Medlem
bratemos avatar
Sluta blanda ihop Vakt, Väktare och Ordningsvakt, detta är tre olika typer av arbetare och har alla olika typer av uppdrag och rättigheter samt skyldigheter.

1) Vakt är vem som helst utan vidare speciella rättigheter, de kallas även biljettkontrollanter.
2)Väktare är en typ av vaktmästare som kollar lås och larm mest.
3) Ordningsvakter är Myndighetsutövare med vissa rättigheter att använda våld enl. Pl§10 och andra delar av polislagen. Dessa är anställda av SL men lyder polisen.

Den som begick "Misshandel" enl. Tidningen är en Ordningsvakt. Håll isär dessa grupper för en lättare diskussion.

Sedan, hur vet vi att det var misshandel? Det står en sak i tidningen, men kanske var G.M Hotfll, bråkade, sparkade efter ordningsvakten, och åkte därpå ett knä för att bli säkrad (I enlighet med utbildningen!!) eller benlås för att förhindra sparkar (I enlighet med deras utbildning)
Citera
2011-10-17, 10:39
Medlem
iZmets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Ja det finns ett antal trådar om väktarasen redan. Och ja alla vakter i tunnelbanan missbrukar sin roll och misshandlar oskyldiga människor och skapar bråk och otrygg stämning. Vågar inte ens tänka på hur mycket misshandel det sker i deras slutna rum när de sliter in barn och försvarslösa missbrukare där. Regeringen bör göra något nu och förbjuda väktare. Menlösare yrke finns inte. Det är inte meningen att det finns folk som har legitimitet att misshandla människor i ett civiliserat samhälle.

I det här aktuella fallet är det uppenbart att vakten är skyldig och att misshandla en redan bojad person är oerhört allvar och bör ge ett långt fängelsestraff.

Here we go again..

Väktare:
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ktare_i_Sverige

Ordningsvakt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ordningsvakt

Tunnelbanevakterna är OV, håll isär detta och skippa snacket om att "förbjuda väktare" för det hör verkligen inte hit.

Edit: Bratemo hann först, och förklarade det hela bra.
Citera
2011-10-17, 10:46
Medlem
Biomasss avatar
Jag tror inte ett dugg på att vakten "stampade" på den här personen. Det har vi ju sett från ett tidigare fall att vad offret säger och hur verkligheten är inte alltid stämmer överens. Skulle man följa den, felaktiga, logiken att om en utövare är dum så är alla andra det så borde alla yrken avskaffas.
Citera
2011-10-17, 10:54
Medlem
Truchosthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
Jag tror inte ett dugg på att vakten "stampade" på den här personen. Det har vi ju sett från ett tidigare fall att vad offret säger och hur verkligheten är inte alltid stämmer överens. Skulle man följa den, felaktiga, logiken att om en utövare är dum så är alla andra det så borde alla yrken avskaffas.

Du tror att filmen är fejkad eller vad menar du? Eller tror du han bara kollar hur fyllot mår fast med foten istället?
Citera
2011-10-17, 10:56
Medlem
Citat:

OT igen men för att gå i polemik med dig så; logiken att testosteron-stinna kick-sökare skall få rätt att bojja och misshandla människor efter två veckors effektiv utbildning tyder på att OV är ett yrke som inte behövs - mer poliser skulle nog vara bättre.

Men i det specifika fallet då; är det ingen som har fler (o-terrjade) bilder/filmer från incidenten?
Citera
2011-10-17, 11:48
Medlem
På samma sätt som filmen (helt rätt) friade vakterna vid slussen så kommer den här filmen troligtvis att fälla dom/den som gjort det här.
Jag är en stark förespråkare av kameror i offentliga miljöer och hoppas att vi får se fler av den vara snart!

Åter till saken, har hört lite mer om incidenten än vad som står i tidningen och hoppas att saken reds ut snabbt.

Lite OT men ändå väsentligt i frågan (anser jag)...
Ett sånt här beteende är tack och lov inte representativt för hela branschen, ännu... Men fortsätter den snedrekrytering som håller på nu så kommer det bli mer och mer problem.

För ca 15-20 år sedan så anställdes det folk med en större mängd sunt förnuft och livserfarenhet än vad som sker idag. Dom som inte hade livserfarenheten hade i alla fall förmågan att lära sig av sina kollegor och sina egna misstag, den förmågan verkar vara som bortblåst idag.

Ett stort fel är att det på utbildningar idag trycks på att den "nya generationen" inte ska lyssna så mycket på dom äldre vakterna då dessa är förstörda sedan länge och bara kommer fördärva dom nya. Hade det stämt så borde flertalet av alla fällda vakter vara äldre än vad dom är, med många fler år i yrket...
Citera
2011-10-17, 12:27
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truchosthlm
Du tror att filmen är fejkad eller vad menar du?

Jag såg ett bildspel på fyra bilder. Kallar du det film?

Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Men i det specifika fallet då; är det ingen som har fler (o-terrjade) bilder/filmer från incidenten?

Jag tvivlar inte på att det begåtts fel eftersom vakten själv erkänner. Vad jag sätter mig emot är att han skulle ha stampat på den liggande mannen. Dessutom tycker jag hans kollega gör mer fel som passivt bara tittar på.
Citera
2011-10-17, 12:33
Medlem
Citat:
Jag tvivlar inte på att det begåtts fel eftersom vakten själv erkänner. Vad jag sätter mig emot är att han skulle ha stampat på den liggande mannen. Dessutom tycker jag hans kollega gör mer fel som passivt bara tittar på.

Helt klart! Om jag inte misstar mig helt så var kollegan som "städade" upp efter trampmärkena arbetsledare? Med lite tur så är han i alla fall inte det längre...
Eller mer fel gör han inte, men precis lika mycket!
Senast redigerad av cecil-rhodes 2011-10-17 kl. 12:34. Anledning: Litet tillägg...
Citera
2011-10-17, 12:51
Medlem
bluzs avatar
Käraste Ts och andra vakthatande människor!

Vet ni hur mycket skit dessa "rödskjortor" städar upp!! ? Stockholms tunnelbana är en jävla jungel på helger kvällar och andra högtider!

Folk beter sig som idioter, dricker sig fulla och är allmänt odrägliga, bråkar, rånar, misshandlar, våldtar, stökar ner, förstör, spyr, går vilse, slocknar, somnar och fan till och med dör!!

Vilka fan tror ni är först på plats! ?

Sen att några få fular sig får man fan räkna med med tanke på vad de dagligen får utstå!
Det är INTE ok! folk som missbrukar sin roll bör stängas av och granskas! men det är helt klar förståligt att någon går över gränsen ibland!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in