• 2
  • 3
2011-10-18, 01:15
Medlem
r3liables avatar
En intellektuell person kan troligen själv klura ut att man ska följa passionen.

Men, men vill tillägga "språk" därför vi omges av detta fenomen vardagligen. Ponera du läser en modernare svensk kopia av t.ex. koranen, innehållet denna "bok" utgör kan ej jämföras med en äldre koran skriven på arabiska, poängen är att originalet slår kopian. Och vad är meningen att läsa dessa ämnen du utpekat utan en ordentlig behärskning av språket?

Förkasta alla tankar om varför jag just valde koranen, det bara blev så!
Citera
2011-10-18, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av haloterra
TS skrev ju "Vetenskapsfilosofi" bara att gå in i olika skolor.

Personligen tycker jag att geografi skall upp på listan. Otroligt allmänbildande och ger förklaringar på varför världen ser ut som den gör. Naturgeografiskt och kulturgeografiskt.

Kan hålla med där. Det är lätt att tro att ens lilla betongdjungel/villaområde+köpcentret är det som världen består av. Geografi säger en hel del. Man borde iaf sätta sig någon gång och titta i lite kartor och videos från runt om i världen ett tag. Jag har själv gjort detta, och kunde inte slita mig (lite mer antropologi dock):
- tittade på videos från nya Guinea, och Brazilien, där hittills orörda stammar lever kvar sedan stenåldern. Det är som att titta i en tidsmaskin . Visst har man alltid drömt om att kunna titta tillbaka till stenåldern? Det finns massor med material.

Någon nämnde kultur också. Att förstå andra kulturer, kan aldrig innebära någon förlust, utan snarare ibland ge mer social kompetens. Därmed inte sagt att man måste konvertera till någon religion, eller vad det nu är man är skeptisk till. Bara studier som sagt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in