2011-10-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haloterra
TS skrev ju "Vetenskapsfilosofi" bara att gå in i olika skolor.

Personligen tycker jag att geografi skall upp på listan. Otroligt allmänbildande och ger förklaringar på varför världen ser ut som den gör. Naturgeografiskt och kulturgeografiskt.
är inte vetenskapsfilosofi och vetenskapsteori samma sak, dvs. själva tillvägagångssättet/metoden som tillämpas vid forskning och datainsamling? den bild jag har fått berör vetenskapsteori snarare områden som metafysik och etpistomologi snarare än de faktiska ämnesområdenas inriktningar, där just sociologi som ämne inte har en klart definierad vetenskapsteoretisk ram att förhålla sig till.

dock är jag inte direkt insatt i det vetenskapsteoretiska ämnet, så rätta mina fel.
Citera
2011-10-17, 17:58
Medlem
Kallemedkulans avatar
Kunna försvara sig

Kunna köra bil

Kunna stå för sina åsikter.
Citera
2011-10-17, 19:05
Medlem
Empati.
Citera
2011-10-17, 19:12
Medlem
TYGs avatar
Med god förståelse tagit till sig de stora verken inom litteraturen och inom musiken (efter 1950).

Ej vara rädd för andra kulturer och förstå sig på styrkan i att olika kulturer möts. Detta är något som ganska tydligt skiljer agnarna från vetet.
Citera
2011-10-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PRETTY.BOY.SWAG
är inte vetenskapsfilosofi och vetenskapsteori samma sak, dvs. själva tillvägagångssättet/metoden som tillämpas vid forskning och datainsamling? den bild jag har fått berör vetenskapsteori snarare områden som metafysik och etpistomologi snarare än de faktiska ämnesområdenas inriktningar, där just sociologi som ämne inte har en klart definierad vetenskapsteoretisk ram att förhålla sig till.

dock är jag inte direkt insatt i det vetenskapsteoretiska ämnet, så rätta mina fel.

Skönt att du sammanfattar wikis 2 första rader... Scrolla ner till specialvetenskapernas teori och Sociologiska och antropologiska studier av vetenskap. Du kan inte läsa vetenskapsfilosofi idag utan att få en portion sociologi.
Citera
2011-10-17, 19:44
Medlem
chibarikus avatar
Religion och framför allt hur den har påverkat historien.
Citera
2011-10-17, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haloterra
Skönt att du sammanfattar wikis 2 första rader... Scrolla ner till specialvetenskapernas teori och Sociologiska och antropologiska studier av vetenskap. Du kan inte läsa vetenskapsfilosofi idag utan att få en portion sociologi.
ironiskt, men omedvetet (faktiskt).

jag vet inte ifall jag missar någon kärna i wikipedia-artikeln, men det känns snarare som en idéhistorisk överblick av kunskapssynen, med sociologiska tendenser (beroende på vad man läser, strong programme t.ex.) än den förståelse för bakomliggande mekanismer i dialogen mellan samhällets olika grupperingar, eller dylikt, som de klassiska sociologiska verken ger. nu har jag ju dock inte läst någon större mängd vetenskapsteori, så jag säger som montaigne... vad vet jag?

skitsamma.
Citera
2011-10-17, 21:16
Medlem
radera
Citera
2011-10-17, 22:18
Medlem
Svårt att ta astrologi seriöst. Jag hoppas du menar astronomi?
Citera
2011-10-17, 22:26
Medlem
lumpkinss avatar
Varför ingen samhällsvetenskap? Någon slags sociologisk analys måste man kunna göra!
Citera
2011-10-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
...

Ej vara rädd för andra kulturer och förstå sig på styrkan i att olika kulturer möts. Detta är något som ganska tydligt skiljer agnarna från vetet.

Säg det till tysken som blev uppäten. https://www.flashback.org/t1687624

Det är snarare intelligent att vara försiktig och studera andra kulturer innan man bjuder på sig själv så att säga. Kanske finns det något att lära av primitiva kulturer men ofta finns det skäl att hålla sig undan från t ex fotbollshuliganer och islamister mflr.
Citera
2011-10-18, 00:45
Medlem
En intellektuell personer gör nog ingen lista på saker den bör kunna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in