2006-04-12, 16:27
Medlem
Med reservation för stavningen... är det ngn. som vet mer om detta bolag? Warren Buffet är ju en levande ikon, men han ska väl kliva ned och en ny förmåga ska väl överta rodret har jag för mig. Vad är detta för bolag egentligen?
Citera
2006-04-12, 18:00
Medlem
jo tjena. 100 000 för en aktie.
DOLLAR!
Citera
2006-04-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
jo tjena. 100 000 för en aktie.
DOLLAR!
Det finns även en B-aktie för mer facila 3000 $
Citera
2006-04-12, 18:26
Medlem
Här är i.a.f. deras, åtminstone till det yttre, anspråkslösa sida: http://www.berkshirehathaway.com/

Edit: Fann en artikel i ämnet: http://www.n24.se/dynamiskt/Utrikes/did_12014033.asp
Citera
2006-04-14, 20:48
Medlem
Berkshire mf. storspelare ska man nog endast investera i om man har en sisådär 100 miljoner som står och dammar.
Citera
2006-04-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
Berkshire mf. storspelare ska man nog endast investera i om man har en sisådär 100 miljoner som står och dammar.
Varför då, varför skulle det vara så dumt om man inte har ett gäng miljoner menar du?
Citera
2006-04-17, 18:43
Medlem
*Bump*
Malcolm: Hur menar du? Skulle det vara ett sämre alternativ än att t.ex. köpa Investoraktier, el. vaddå? *Förbryllad*
Citera
2006-04-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe1
Med reservation för stavningen... är det ngn. som vet mer om detta bolag? Warren Buffet är ju en levande ikon, men han ska väl kliva ned och en ny förmåga ska väl överta rodret har jag för mig. Vad är detta för bolag egentligen?

Berkshire Hathaway var ursprungligen ett bolag inom textilindustrin. Den ursprungliga verksamheten är sedan länge nedlagd, och numera fungerar Berkshire ungefär som ett investmentbolag. Ett av de första förvärven var att köpa ett försäkringsbolag. Buffett har sagt att fördelen med försäkringar är premierna betalas i förskott, medan bolagets kostnader kommer först efter det att olyckorna inträffat, något som innebär att kundernas inbetalda premier kan användas för investeringar. Buffett (och Charles Munger) har lyckats otroligt bra och numera äger Berkshire stora delar av bl.a. Coca Cola, Wal-Mart, Washington Post, Wells Fargo, American Express m.fl.

Buffet säger att det finns ett antal personer som är redo att ta över efter honom. Vilka det är är inte officiellt, men att de kommer att vara lika framgångsrika är nog tveksamt.

För den som är intresserad av investeringar (alltså inte spekulationsaffärer) kan ”Chariman’s letter” rekommenderas. Otroligt lärorika, ofta roliga och alltid ärligt skrivna av Buffett.
Citera
2006-05-16, 10:29
Medlem
Jaha, nu har jag hunnit med att både köpa, äga och sälja aktien sedan jag var här senast. I och med börssvajigheten och det samtidiga dollar "raset" fick jag lite kalla fötter och klev av med 0.8% upp som resultat. Lite klent med tanke på det satsade kapitalet, men å andra sidan börjar börsen kännas lite darrig så jag tackar för mig för nu och flyttar vidare till hedgefonden Graal.
Citera
2006-05-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe1
Varför då, varför skulle det vara så dumt om man inte har ett gäng miljoner menar du?

Ber om ursäkt ubbe, har inte kikat in här på ett tag. Nu kanske jag överdrev lite med 100 miljoner. Det jag menade var att då 1 aktie kostar så mycket så kanske det vore mer lämpligt för average Joe investeraren att satsa pengarna på mer överkomliga fonder och sparlösningar. Sen väntar ett tronskifte inom Berkshire inom en snar framtid vilket kan skapa en negativ fluktuation. Medelsvensson som lagt sina ägg i Berkshire kan få det kämpigt i en sådan situation. Jag utgår då ifrån att man investerar en ansenlig summa i Berkshire om man valt det som investeringsalternativ.
Citera
2006-05-17, 23:53
Medlem
spazzies avatar
Blir nog skakigt när buffet drar sig tillbaka, tror det dröjer ganska länge.
BH får ganska mycket kritik för att dom inte investerar sina pengar, har för mig att dom sitter på helt sjuka pengar runt 330 miljarder. Gick in med mycket pengar i ett Israeliskt företag (ISCAR) för någon vecka sedan. Många spekulerade i att dom skulle satsa mer på bryggeribranchen men så blev det icke.
Citera
2006-05-18, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
Ber om ursäkt ubbe, har inte kikat in här på ett tag. Nu kanske jag överdrev lite med 100 miljoner. Det jag menade var att då 1 aktie kostar så mycket så kanske det vore mer lämpligt för average Joe investeraren att satsa pengarna på mer överkomliga fonder och sparlösningar. Sen väntar ett tronskifte inom Berkshire inom en snar framtid vilket kan skapa en negativ fluktuation. Medelsvensson som lagt sina ägg i Berkshire kan få det kämpigt i en sådan situation. Jag utgår då ifrån att man investerar en ansenlig summa i Berkshire om man valt det som investeringsalternativ.
Ingen fara. Jo, visst har du rätt i det. Spänningen stiger kanske man kan säga, särskillt med tanke på den allmänna börsriktningen som inte gör det hela lättare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in