Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag fetmarkerade det jag blev lite nyfiken på. Hur menar du här?
Om det är ett syskon som har dödat honom, vad är det då som gör att det ändå är mer jämförbart med "barn dödat barn" än "syskon dödat syskon"?
Eller missförstår jag dig?
Det beror förstås lite på vad som ligger bakom. Om vi rent hypotetiskt tänker oss att vi i det här fallet har att göra med ett eller två äldre syskon, max tio år gamla, har haft ihjäl fyraåriga Texas, så är det ju inte säkert att det syskonskapet som sådant är relevant.
Det är ju möjligt, men kanske inte det troligaste, att han mördades på grund av någon form av avundsjuka, att han fick mest uppmärksamhet från mamman eller liknande. I så fall är ju syskonskapet centralt. En annan möjlighet (som jag tror är mer sannolik) är att det rör sig om någon form av lek, eller urartat bråk, barn emellan. Och i så fall så hade det kanske lika gärna kunnat vara grannpojken som blev ihjälslagen.
Så här: Om en femåring med svenskt ursprung har ihjäl en femåring med utländskt ursprung, så är det inte säkert att det ligger så nära till hands att dra parallaller till Peter Mangs eller Lasermannen, utan kanske snarare till Kevinfallet i Arvika.