2011-10-18, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det ett barn som haft ihjäl ett barn kommer det inte att rubriceras överhuvudtaget; vi får inget juridiskt facit. Ingen domstol kommer göra bedömningen om det är ett mord, dråp eller en misshandel med vållande till annans död.
Nu har jag läst dina inlägg under ett antal år, och som vanligt framstår du som en stjärna bland alla snillen som spekulerar. Ibland undrar jag om du inte är någon som jag känner och som jag har haft en viss yrkesmässig relation med...
Citera
2011-10-18, 01:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preminin
Att polisen öppnat en mordutredning betyder knappast att man med säkerhet kan säga att ett mord har begåtts. Det är endast ett formellt krav för att kunna bedriva en mordutredning. Vad som hänt juridiskt vet man först efter en eventuell rättegång, vad som verkligen har hänt får man många gånger aldrig reda på.
Det fetade: Det är väl också så att polisen måste ha en rubricering som ger minst två års(?) fängelse om man ska få rätt att kolla trafiken på eventuella misstänktas mobiltelefoner och litet annat smått och gott.

Och i det här fallet är det kanske svårt att hitta någon annan rubricering än mord som skulle ge två år eller mer.

Eller minns jag fel om det juridiska här?
Citera
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preminin
Att polisen öppnat en mordutredning betyder knappast att man med säkerhet kan säga att ett mord har begåtts. Det är endast ett formellt krav för att kunna bedriva en mordutredning. Vad som hänt juridiskt vet man först efter en eventuell rättegång, vad som verkligen har hänt får man många gånger aldrig reda på.

polisen har öppnat mordutredning för att rättsmedisinska har rubricerat detta för mord. Inte för dråp eller misstanke för dråp eller misstanske för mord osv.

Antagligen har T fått en så pass grov behandlig att allt annat än mord är uteslutet.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag fetmarkerade det jag blev lite nyfiken på. Hur menar du här?

Om det är ett syskon som har dödat honom, vad är det då som gör att det ändå är mer jämförbart med "barn dödat barn" än "syskon dödat syskon"?
Eller missförstår jag dig?

Det beror förstås lite på vad som ligger bakom. Om vi rent hypotetiskt tänker oss att vi i det här fallet har att göra med ett eller två äldre syskon, max tio år gamla, har haft ihjäl fyraåriga Texas, så är det ju inte säkert att det syskonskapet som sådant är relevant.

Det är ju möjligt, men kanske inte det troligaste, att han mördades på grund av någon form av avundsjuka, att han fick mest uppmärksamhet från mamman eller liknande. I så fall är ju syskonskapet centralt. En annan möjlighet (som jag tror är mer sannolik) är att det rör sig om någon form av lek, eller urartat bråk, barn emellan. Och i så fall så hade det kanske lika gärna kunnat vara grannpojken som blev ihjälslagen.

Så här: Om en femåring med svenskt ursprung har ihjäl en femåring med utländskt ursprung, så är det inte säkert att det ligger så nära till hands att dra parallaller till Peter Mangs eller Lasermannen, utan kanske snarare till Kevinfallet i Arvika.
Citera
2011-10-18, 01:18
Medlem
TnaLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Vi hade väl ett fall senast förra året nere i Skåne där en pojke sköt ihjäl sin syster ute i en lada där han även gömde henne?

Jo men det var väl Vollsjö, han dömdes till Rättspsykiatrisk vård.

Troian; Ja det låter logiskt.
Citera
2011-10-18, 01:18
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klotiris
Nu har jag läst dina inlägg under ett antal år, och som vanligt framstår du som en stjärna bland alla snillen som spekulerar. Ibland undrar jag om du inte är någon som jag känner och som jag har haft en viss yrkesmässig relation med...

Håller med om att Troians inlägg är ovärdeliga. Själv är jag inte i branschen men har närstående som är det. Jag känner igen terminologin och det saktmodiga men sakliga byråkratresonemanget; det bär sas... trovärdighetens prägel

OT:
ser med glädje att såväl mina som diverse invandrarhetsares inlägg tagits bort. Gott så.
Senast redigerad av hundensår 2011-10-18 kl. 01:22.
Citera
2011-10-18, 01:20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
Det juridiska är grundat på den rättsmedicinska undersökningen. Om rättsmedicinska säger olycka eller vållande till annans död så går polisen inte ut med mord. Dråp syftar liksom till mord för att man medvetet vållat sådant våld att det dödat offret. Skillnaden är mord är av uppsåt att döda. Det kan tex vara flertal slag eller flertal knivhugg för att säkerställa att offret dött. Dråp däremot är tex ett knivhugg som senare leder till döden. Ett medvetet mindre grovt våld som sedan leder till att offret dör. I detta fallet är iaf rättsmedicinska säker på att det handlar om mord.

Tex att någon upprepade gånger slagit offret i huvudet.

Dråp är en lindrigare form av mord. En låg grad av medvetenhet kan vara, men behöver inte vara, det som avgör att det är dråp och inte mord. Utifrån vad som är känt är det mycket som talar om att det rör sig om dödligt våld, men vilken rubricering vi har att göra med är upp till eventuell domstol. En rättsmedicinsk undersökning kan omöjligen säga om det rör sig om ett dråp eller ett mord.

Nåväl, tror inte jag orkar resonera vidare kring det sidospåret. Det har redan varit uppe till diskussion i dussintals trådar.
Senast redigerad av Troian 2011-10-18 kl. 01:28.
Citera
2011-10-18, 01:22
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det beror förstås lite på vad som ligger bakom. Om vi rent hypotetiskt tänker oss att vi i det här fallet har att göra med ett eller två äldre syskon, max tio år gamla, har haft ihjäl fyraåriga Texas, så är det ju inte säkert att det syskonskapet som sådant är relevant.

Det är ju möjligt, men kanske inte det troligaste, att han mördades på grund av någon form av avundsjuka, att han fick mest uppmärksamhet från mamman eller liknande. I så fall är ju syskonskapet centralt. En annan möjlighet (som jag tror är mer sannolik) är att det rör sig om någon form av lek, eller urartat bråk, barn emellan. Och i så fall så hade det kanske lika gärna kunnat vara grannpojken som blev ihjälslagen.

Så här: Om en femåring med svenskt ursprung har ihjäl en femåring med utländskt ursprung, så är det inte säkert att det ligger så nära till hands att dra parallaller till Peter Mangs eller Lasermannen, utan kanske snarare till Kevinfallet i Arvika.
Jag förstår.
Jag hann fundera lite efter att jag hade postat mitt inlägg och hade väl egentligen kommit fram till ungefär samma sak.

Vad som talar för att det kan vara ett syskon kan kanske vara just det faktum att han var ute och lekte ihop med ett eller flera syskon? Det ligger nära till hands att tro att det var just ett syskon han kom i bråk med (eller det kanske redan är bekräftat, jag minns inte). Då kanske man kan tänka sig att han sprang iväg och att det bråkande syskonet sprang efter, och att det hände något när syskonet hann ikapp.

Samtidigt är det nog inte så bra att snöa in på barnteorin. Det kan förstås vara en vuxen som har dödat honom.
Citera
2011-10-18, 01:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TnaLa
Hursomhelst så tycker jag att det börjar bli för mycket brott mot unga och barn. Och för mycket familjerelaterade mord. Såklart får de extra ljus på sig i pressen det fattar man ju, men ändå...
På något sätt skulle jag önska att det gick att förebygga den här typen av brott bättre.

Familjerelaterade mord går absolut att förebygga, och det är också något man kommit rätt långt med. Av den totala minskningen av det dödliga våldet så står kategorin barn som brottsoffer för den enskilt största minskningen.
Citera
2011-10-18, 01:25
Medlem
TnaLas avatar
Citat:
Troian Familjerelaterade mord går absolut att förebygga, och det är också något man kommit rätt långt med. Av den totala minskningen av det dödliga våldet så står kategorin barn som brottsoffer för den enskilt största minskningen.

Ja, det låter som goda nyheter. Hoppas att det fortsätter i rätt riktning.

Ang GM så
Troligtvis kommer svaret på frågan inom den närmaste veckan. Så det är väl bara att avvakta och se vad som händer. Man kan ju spekulera fram och tillbaka tills fan avlöser en.
Senast redigerad av TnaLa 2011-10-18 kl. 01:28.
Citera
2011-10-18, 01:29
Medlem
Jessicaffss avatar
Har vi inte redan fastställt att det skulle vara omöjligt för barnen att hålla detta hemligt om det är dom som dödat T? Det hade kommit fram snabbare än vinden.

Jag vet att det finns andra "syskon grupper" som är små huliganer och det skulle ju kunna vara så att man hämnast på T för att hans äldre syskon jävlats med de andra. Dock borde detta också komma fram väldigt snabbt.

Jag tror verkligen risken för att barn ligger bakom detta mindre än 5%. Enda troliga är isf att en enskild unge dödat T och sedan lyckats hålla tyst ochhålla masken.
Citera
2011-10-18, 01:34
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
Har vi inte redan fastställt att det skulle vara omöjligt för barnen att hålla detta hemligt om det är dom som dödat T? Det hade kommit fram snabbare än vinden.

Jag vet att det finns andra "syskon grupper" som är små huliganer och det skulle ju kunna vara så att man hämnast på T för att hans äldre syskon jävlats med de andra. Dock borde detta också komma fram väldigt snabbt.

Jag tror verkligen risken för att barn ligger bakom detta mindre än 5%. Enda troliga är isf att en enskild unge dödat T och sedan lyckats hålla tyst ochhålla masken.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13791131.ab
Citat:
Han hade tillsammans med sina syskon lekt under eftermiddagen när de enligt uppgifter i Smålandsposten ska ha blivit osams. Fyraåringen ska då ha gått i väg.

– Han försvann från lekplatsen, säger en person som var vid platsen samtidigt.
Undrar vem denna person är? Kan han ha råkat möta någon skummis?

Kan det ha varit någon udda tonåring som han stött på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in