2011-12-15, 01:10
Medlem
aragonhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja - ingen vård alls. Han har varit föremål för inlåsning-straff, inte vård. Det kriminalvården erbjuder sina intagna är inte vård. Det finns i princip inte ett enda program avseende brott-förändring som erbjuds som har någon reell verkan - det är tidsfördriv, inte vård.

Hört talas om ART?
Säger väl nästan det mesta om hur mycket insyn du har.
Citera
2011-12-15, 01:10
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Jag anser att tioåringen skall vårdas - det är i den tråden vi är nu. Att dra in Jensen som jämförelse är inte hållbart - Jensen är inte vårdad, han är straffad.

Den här tioåringen är inte Jensen, det är ett barn - tioåringen skall vårdas i enlighet med den vårdplan som läggs upp.
Han skall inte straffas, inte genom uthängning och inte genom inlåsning - så kanske han slipper bli en ny Jensen.

Jag säger inte att att jag inte håller med dig. Du visar på de bästa nu stående till buds redskap samhället 2012 kan erbjuda. Tyvärr är det är mycket trubbiga och ofullkomliga redskap.

Ingen av oss anar egentligen vad som försigick i tioåringens skalle när han ströp sin yngre kompis.
Citera
2011-12-15, 01:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aragonhund
Hört talas om ART?
Säger väl nästan det mesta om hur mycket insyn du har.
Har du hört talas om att ART inte anses fungera, att det måste omarbetas och att det till med skadar?

Det är taget ur bruk?

Säger väl det mesta om vilken insyn du har.

Citat:
Behandlingsprogrammet ART tas ur bruk

17 november 2010

Kriminalvårdens behandlingsprogram ART (Aggression Replacement Training), som riktar sig mot klienter dömda för våldsbrott, tas ur bruk. En utvärdering av programmet visar att det inte ger någon effekt vad gäller minskat återfall i våldsbrott för dem som fullföljt programmet samt en ökad risk för återfall för klienter som påbörjat programmet.
Behandlingsprogrammet ART har använts i Kriminalvården sedan 2000 och behandlingsprogrammet blev ackrediterat 2005. Kriminalvårdens uppgift är att erbjuda klienterna brotts- och missbruksrelaterade program som har så stor återfallsreducerande effekt som möjligt. Därför sker kontinuerligt en utvärdering av de satsningar som görs på utveckling och genomförande av nationella brotts- och missbruksprogram.

Viktigt att utvärdera
Utvärderingen av ART visar att programmet inte ger någon effekt vad gäller minskat återfall i våldsbrott för dem som fullföljt programmet. Sett till alla som påbörjat programmet, oavsett om de fullföljt eller avbrutit, så ökar risken för återfall i våldsbrott med 31 procent.

- Vi har stoppat intaget till programmet och från och med den 1 januari 2011 kommer det inte att finnas i Kriminalvården. Det här visar vikten av egenkontroll och att vi som en del av evidens och ackreditering följer upp behandlingsprogrammen och deras effektivitet. Det är enda sättet för att man ska kunna utveckla verksamheten, säger Martin Lardén, programansvarig och rådgivare vid Kriminalvårdens utvecklingsenhet.
http://www.kriminalvarden.se/SiteSeeker/ShowCache.aspx?resid=833215350&q=art&il=sv&hitnr=1 &url=http%3a%2f%2fwww.kriminalvarden.se%2fsv%2fMed ier%2fNyheter%2f2010%2fBehandlingsprogrammet-ART-ta s-ur-bruk%2f&uaid=508EC3B0EA24030E47C24C4DEC0511CE%3a38 352E3232382E3135332E3136%3a5246281066073611654
Citera
2011-12-15, 01:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Jag säger inte att att jag inte håller med dig. Du visar på de bästa nu stående till buds redskap samhället 2012 kan erbjuda. Tyvärr är det är mycket trubbiga och ofullkomliga redskap.

Ingen av oss anar egentligen vad som försigick i tioåringens skalle när han ströp sin yngre kompis.
Vi är överens.
Citera
2011-12-15, 01:22
Medlem
aragonhunds avatar
Citat:
Har du hört talas om att ART inte anses fungera, att det måste omarbetas och att det till med skadar?

Det är taget ur bruk?

Säger väl det mesta om vilken insyn du har.

http://www.kriminalvarden.se/SiteSeeker/ShowCache.aspx?resid=833215350&q=art&il=sv&hitnr=1 &url=http%3a%2f%2fwww.kriminalvarden.se%2fsv%2fMed ier%2fNyheter%2f2010%2fBehandlingsprogrammet-ART-ta s-ur-bruk%2f&uaid=508EC3B0EA24030E47C24C4DEC0511CE%3a38 352E3232382E3135332E3136%3a5246281066073611654

Det måhända att de tagit det ur bruk men de har då använt det och de påstår fortfarande att de bedriver vård.
För övrigt har du halv rätt, man ger sällan diagnosen antisocial-personlighetsstörning före 18 års ålder, man tillskriver dem istället "uppförande störning", men som du säkert vet är detta i princip samma diagnos.
Citera
2011-12-15, 01:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aragonhund
Det måhända att de tagit det ur bruk men de har då använt det och de påstår fortfarande att de bedriver vård.
Nej, man bedriver inte "vård" - man erbjuder programverksamhet, vilket jag också skrev - ingen av dessa program har dock någon reell verkan. ART tas ur bruk därför att det till och med visats sig kontraproduktivt vid den långsiktiga utvärderingen.

Citat:
För övrigt har du halv rätt, man ger sällan diagnosen antisocial-personlighetsstörning före 18 års ålder, man tillskriver dem istället "uppförande störning", men som du säkert vet är detta i princip samma diagnos.
Nej, uppförande störning är absolut inte samma sak, eller i princip samma sak som antisocial personlighetsstörning. Däremot KAN det utvecklas till det hos vissa barn/unga - hos de flesta gör det inte det.

Edit;
I fallet med den här pojken vet du dessutom ingenting om vad som föreligger. Att ett barn är utåtagerande och bråkigt kan bero på en mängd olika saker.
Citera
2011-12-15, 01:34
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
En 10-årig barnamördare. Hängning är nästan för lindrigt för detta mord, men han borde få smaka på sin egen medicin. Häng fanskapet i ett hopprep i närmaste träd!
Citat:
Ursprungligen postat av Jason-Statham
Instämmer faan i mig helt och hållet!
Och givetvis så kommer ni två, Stålflickan och Stålpojken, inte bara återinföra dödsstraff utan även retroaktiv lagstiftning.

Tycker för övrigt att ni är lite mesiga. Det rätta straffet hade varit att äta upp honom så att han kommer ut som BAJS! Ganska bögigt med hängning i jämförelse, faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Men då kunde de inte begå brott under åren i fängelset i alla fall.
Näh, för de gick uppenbarligen i skola där.
Citat:
Ursprungligen postat av Shin1ng
Ja det vill jag veta!

Vill dessutom ha en utförlig lista på alla elever:
Etnicitet
Sexuell läggning
Religion
Alkoholvanor i släkten
Ekonomisk status
Du glömde "synundersökning åt far" efter att ha mätt din skalle för att se om den visar tecken på kretinism, för resten har du inte att göra med.
Citat:
Ursprungligen postat av Shin1ng
Måste ju kunna kartlägga o styra upp vardagen för mitt barn.
Lycka till...
Senast redigerad av Herr Lindholm 2011-12-15 kl. 01:45.
Citera
2011-12-15, 03:18
Medlem
cochrans avatar
När den första presskonferensen om mordet på den 4-årige pojken hölls, var en representant från socialkontoret närvarande. Jag tyckte detta var underligt, men det kanske är standard när ett barn har mördats.

Polisen meddelade i går att den skyldige är en 10-årig pojke. "Socialen" vill inte kommentera om 10-åringen och hans familj varit föremål för en barnavårdsutredning tidigare.

Detta betyder antingen, att det inte fanns någon anledning för kommunen att ingripa, eller att de gjorde det och misslyckades totalt! Om samhällets representanter uppfattat pojkens problem och i ett tidigt stadium satt in resurser för att hjälpa honom, hade kanske två barns liv räddats. Den ene fysiskt och den andre psykiskt.

Det är för övrigt ganska "fantastiskt" att studera c:a tre och ett halvt år på Universitet för att bli Socionom. Om de efter examen blir anställda, så är deras månadslön rena skämtet eller rättare sagt tragisk. Medellönen efter 4,5 års anställning är c:a 24.000:- och medelådern är då 34 år
enligt senaste statistik.
Dessa ekonomiska fakta kan kanske antyda att kommunernas socialtjänstemän anser, att deras yrke är ett "kall". Varför skulle man annars studera så många år och dessutom dra på sig studieskulder?
Citera
2011-12-15, 03:53
Medlem
För att resonera som många andra här i tråden; kanske 10-åringen bara genomförde en helt normal 'FB-avrättning' eftersom han klurat ut att 4-åringen var psykopat som hade sett sin fader 'uppfostra' mamma. Då kommer det hela väl helt i annat läge?

Känns det bättre nu, ni som tycker att avrättningar av störda ungar är vägen framåt?
Citera
2011-12-15, 04:30
Medlem
Finns inte en liten % av empati för den 10-åriga mördaren. När du är 10 år har du en ganska utvecklad verklighetsuppfattning. Ni kan själva tänka tillbaka på saker som hänt er i 10-årsålder , ni kommer inse att ni hade ganska bra koll på läget.

Tänk sen hur liten en 4-åring är, sitter själv med en liten 3-åring. Det är så sjukt att en 10-åring kan utsätta denna på gränsen till bebis för detta.

Straffa ungen hårt, negränsa hans framtid, det finns inget försvar. Så är det. Allt annat är ett hån mot Texas familj.
Citera
2011-12-15, 04:42
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugan69
För att resonera som många andra här i tråden; kanske 10-åringen bara genomförde en helt normal 'FB-avrättning' eftersom han klurat ut att 4-åringen var psykopat som hade sett sin fader 'uppfostra' mamma. Då kommer det hela väl helt i annat läge?

Känns det bättre nu, ni som tycker att avrättningar av störda ungar är vägen framåt?

Vilka "många andra" har påstått detta enligt dig?!

Vad är det för nonsenssnack om att avrätta "störda ungar"? Vilka skribenter har den åsikten?

Sverige är en modern rättsstat och dömer givetvis inte 10-åringar enligt samma "måttstock" som vuxna barnamördare! Jag är fullkomligt övertygad om, att den absoluta majoriteten av oss svenskar instämmer i min förra mening!

Däremot är det möjligtvis så, att det är större risk att många fler barn dessvärre har ointresserade föräldrar år 2011 i jämförelse med hur det var i början av 90-talet när mina barn var små. Vad denna eventuella förändring beror på vet jag inte.

Alla mina "vet inte" beror på att lekplatserna och närmiljön i vårt villaområde är lika roliga och säkra för dagens småttingar, som de var för mina barn i början av 90-talet. Det är verkligen inte någon "superduperlekplats", men det finns en stor sandlåda och två gungor!
Citera
2011-12-15, 04:48
Medlem
GanjaMoons avatar
Skrev om ämnet på familjeliv blev ETT jävla liv =P,förstår inte folks behov av att försvara ett uppenbarligen väldigt stört och farligt barn,man bör ju skydda dom normala barnen och låsa in denna lilla psykopat på sluten psykiatrisk avdelning,han bör ju aldrig mer få komma ut

Och ni som tycker att jag har fel,varför ska man chansa?tänk om ni barnkramare som tror godis och läsk är den främsta typen av bestraffning får som ni vill,man släpper ut denna lilla psykopat och han mördar igen,är det rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in