2011-12-15, 00:32
Medlem
aragonhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har fullgod läsförståelse och konstaterar att även om han missade början på karriären så ligger vägen fortfarande öppen - så varför sitta och gråta och gräma sig, det är bara att byta bana.

Ja, ni ger båda två uttryck för stor missriktad avundsjuka och låg förståelse för vad sådana placeringar innebär.

Men om du/ni nu anser att det är så bra ställen - varför skickar ni inte era barn dit? Det är väl en utmärkt chans för dem i så fall.

Du min vän jag har långt mer förståelse för vad det innebär att både placerar och hur arbetet går till på dessas placeringsställen. Men detta är inget jag tänker avslöja för dig. Men jag kan säga så mycket som att det är få "vanliga" ungdomar som får uppleva denna lyx som de som döms "till vård". SIS anstalterna låter jag vara osagt för där har jag begränsad kunskap och ingen erfarenhet. Men inom det kommunala och privata har jag tämligen god insyn.

Avundsjuka vet jag väl inte direkt om det är jag känner, men jag är av den åsikten att begår du ett brott ska du straffas, inte belönas!
Tyvärr är det många år sedan man lämnade ungdomsåren så den brottsliga karriären får man nog hoppa över.

Men jag tycker istället det är smaklöst att ni sitter här och försvarar 10-åringens identitet medans det var ok att hänga ut BO och hans familj i Ljungby.
Men varför sitta här och försöka argumentera med dig, vissa människor fattar helt enkelt inte.
Citera
2011-12-15, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
En samvetfråga till dig: Vad skulle du tycka om denna mördare börjar i ditt barns klass? Skulle du bjuda hem honom till ditt barns kalas? Vill du inte veta om det gå en dömd mördare i samma klass som ditt barn?

Ska inte föräldrar få rätt att välja om deras barn ska få en mördare som klasskamrat?

Ja det vill jag veta!

Vill dessutom ha en utförlig lista på alla elever:
Etnicitet
Sexuell läggning
Religion
Alkoholvanor i släkten
Ekonomisk status

Måste ju kunna kartlägga o styra upp vardagen för mitt barn.
Citera
2011-12-15, 00:42
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Var framgår det att han nekat länge?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14075879.ab

Ursäkta sent svar. Det framkom nånstans i mediabruset. Har inte hunnit leta.
I den senaste rapportsändningen från SVT framkom att han erkände igår.
Citera
2011-12-15, 00:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aragonhund
Du min vän jag har långt mer förståelse för vad det innebär att både placerar och hur arbetet går till på dessas placeringsställen. Men detta är inget jag tänker avslöja för dig. Men jag kan säga så mycket som att det är få "vanliga" ungdomar som får uppleva denna lyx som de som döms "till vård". SIS anstalterna låter jag vara osagt för där har jag begränsad kunskap och ingen erfarenhet. Men inom det kommunala och privata har jag tämligen god insyn.

Avundsjuka vet jag väl inte direkt om det är jag känner, men jag är av den åsikten att begår du ett brott ska du straffas, inte belönas!
Tyvärr är det många år sedan man lämnade ungdomsåren så den brottsliga karriären får man nog hoppa över.

Men jag tycker istället det är smaklöst att ni sitter här och försvarar 10-åringens identitet medans det var ok att hänga ut BO och hans familj i Ljungby.
Men varför sitta här och försöka argumentera med dig, vissa människor fattar helt enkelt inte.
Placeringsställen? Ja, det berättar ju en del om din "insyn".
Citera
2011-12-15, 00:51
Medlem
aragonhunds avatar
Citat:
Nej han satt inte "ett par år" och nej han var inte bara "ett par veckor" i frihet.

Du får nog plugga på det där med "ett par" faktiskt.

Vem har sagt har jag har gjort den bedömningen av Jensen eller Jensens potential. Nu är han i alla fall klart institutionsskadad - och har inte fått någon vård alls. Vilket också är vad ni skulle uppnå med ett barn i samma situation.

Ja men vad är då din lösning på problemet?
Göra som de gjort nu och skicka han till de "sociala myndigheterna" för att få en uppsträckning av en massa babbelkärringar som gått veckokurs i KBT. 10-åringen snyftar och visar uppriktig ånger och kärringarnas sväljer allt med hull och hår.
Efter de obligatoriska samtalstillfällena "friskförklarar" de honom och det går något år (högst) och sen är han ute i nästa "blåsväder". Kärringarna på socialen säger att de visste inget och trodde allt var löst.

När de flesta inom psykiatrin (inte soc-kärringarna) vet att du sälla eller aldrig botar någon med antissocial -personlighetsstörning.
Citera
2011-12-15, 00:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Göra som de gjort nu och skicka han till de "sociala myndigheterna" för att få en uppsträckning av en massa babbelkärringar som gått veckokurs i KBT. 10-åringen snyftar och visar uppriktig ånger och kärringarnas sväljer allt med hull och hår.
Efter de obligatoriska samtalstillfällena "friskförklarar" de honom och det går något år (högst) och sen är han ute i nästa "blåsväder". Kärringarna på socialen säger att de visste inget och trodde allt var löst.

När de flesta inom psykiatrin (inte soc-kärringarna) vet att du sälla eller aldrig botar någon med antissocial -personlighetsstörning.
Det är väl faktiskt inte som VET hur vårdplanen ser ut för tioåringen och alltså ingen som kan kritisera den.

Vad de skall göra nu är givetvis att få pojken att förstå och hantera det som inträffat och inrikta sig på att han får struktur på sig själv och sitt liv - skaffar sig en utbildning, lär sig hantera olika situationer och kan fungera i samhället.

Edit;
Någon "störning" har de knappast fastställt på honom - han är tio år, man fastställer inte personlighetsstörningar på barn.
Citera
2011-12-15, 00:58
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:

Hade han som vuxen blivit dömd för detta brott och fått sitta på rättpsyk hade han aldrig blivit utskriven, mao livstid pga obotlig sjukdom.

Ett barn ska tydligen gå att få ordning på med hjälp av samtalsterapi
Citera
2011-12-15, 00:58
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nej man kommer att tappa honom. På grund av sekretessen kommer igen att veta hans bakgrund när han om 10 år börjar om på annan ort i Norrland.

Det är när han då våldtar och mördar någon ung tjej som alla undrar hur kunde detta hända.

Jag tror vi bara sysslar med gissningar nu - ifall du inte har xx10 antal case studies som visar på ngt annat. Kanske har du rätt. Men finns det egentligen någon verklig insikt eller vetenskap om hur någon som mördat barn när de själva är barn beter sig?

Eller vet du att det är så här socialtjänsten hanterar saker by fact? Och vet du att barn som mördat gör det igen och våldtar? I Sverige. I modern tid. Statistik?
Citera
2011-12-15, 01:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystole
Sluta märka ord nu.
Du vet vad jag menar.

Så nu påstår du att det är kriminalvårdens fel att Rocco våldtog en liten flicka? Det han saknar är empati, det kan man inte lära sig eller medicinera fram.

Återigen, jag förespråkar inte kåken för 10-åringen, kan du inte läsa?
Ja, det påstår jag. Oavsett vilken infallsvinkel man vill ha så måste man lägga ansvaret för just det brottet på kriminalvården/rättsväsendet. Hans villkorliga frigivning skulle ha förverkats när han dömdes för nytt brott - så skedde inte - därför var han på fri fot.
Citera
2011-12-15, 01:05
Medlem
Asystoles avatar
Citat:
Ja, det påstår jag. Oavsett vilken infallsvinkel man vill ha så måste man lägga ansvaret för just det brottet på kriminalvården/rättsväsendet. Hans villkorliga frigivning skulle ha förverkats när han dömdes för nytt brott - så skedde inte - därför var han på fri fot.

Så vems var felet då han mördade sin sambo? Inte Roccos eget va? Finns ju alltid någon att skylla på med ditt resonemang..
Citera
2011-12-15, 01:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystole
Vad är felet med det menar du? Vi har ju idag högvis med psyksjuka som inte får vård på sjukhus, varför skall man bränna av enorma pengar på interner?

Vore intressant att veta hur många pedofiler, mördare och annat patrask man botat...
Jag anser att tioåringen skall vårdas - det är i den tråden vi är nu. Att dra in Jensen som jämförelse är inte hållbart - Jensen är inte vårdad, han är straffad.

Den här tioåringen är inte Jensen, det är ett barn - tioåringen skall vårdas i enlighet med den vårdplan som läggs upp.
Han skall inte straffas, inte genom uthängning och inte genom inlåsning - så kanske han slipper bli en ny Jensen.
Citera
2011-12-15, 01:07
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Den mentala vården kommer inte i närheten... Sådana groteska brister kan vi alltså se i nutida svensk mentalvård.

Ja, det kan vi. Mentalvården är ett mycket sorgligt och skamligt kapitel i historien om den svenska "välfärdsstaten".
Sanningen är kanske är vi inte begriper ett jävla skit om vad försigår i hjärnorna hos barn som mördar andra barn. Kanske får vi vänta några hundratal år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in