2011-12-14, 23:47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
För det första brukar barn som begår mord leva under särskilt dåliga förhållanden, oftast har de utsatts för gränsöverskridande fostran, ex olika former av våld. För det andra finns det inget, bortsett från att pojken var mycket när han begick sin kriminella handling. Tidig brottsdebut är en riskfaktor men långt ifrån den enda. Han kan likaväl bli en helt vanlig medborgare, det vet vi först när han är vuxen. Är intresserade av barn som begår mord kan ni läsa Ohörda rop av Gitte Sereny och som handlar om Mary Bell som 10-åring på 60-talet mördade två småpojkar. Skakande historia men hon lever en städat liv idag.
Problemet med ditt kvasipsykologiska dravel är att det har växt upp miljoner och åter miljoner människor i detta land de senaste 150 åren som blivt utsatta för våld i hemmet utan att ha krökt ett hår på en annan människa varken som barn eller som vuxen.
Vår uppfostran har blivit mildare och betydligt mer normlös de senaste 40 åren och inte fan har analet mördade barn eller barn som mördar andra barn minskat.En del människor är kallblodiga psykopater som inte bryr sig det minsta om det lidande de utsätter andra för, däremot så vill de ogärna bli utsatta för obehagligheter själva.
Citera
2011-12-14, 23:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurreburre79
Det här vet jag inte om det stämmer men enligt barn (äldre än 10-åringen) hade GM uttalat sig om att han skulle döda Texas innan brottet skedde. Vet dock inte om det var samma dag eller innan dess
Om det är på det viset har pojken med all sannolikhet en riktigt allvarlig störning.

Obehagligt om det stämmer.
Citera
2011-12-14, 23:53
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför gå och gräma dig? Det står dig ju fritt att byta bana vilken dag som helst. Råna banken, ta med dig en pistol-attrapp och en kniv så är saken biff. Semestern ordnad. Lycka till och njut av tillvaron.

Som så vanligt här svarar du utan att ha förstått vad du har läst.

Detta är vad du svartmarkerade och alltså svarade på som ovan:

Hade man fått leva om sitt liv så skulle man fan valt att bli kriminell när man var ung. Dessa har det bättre än de som sköter sig och försöker ta del aav samhället istället för att tynga ner det.

Läs om den första meningen i texten noga och fundera på vad som verkligen står där. Jag själv har en utomordentlig läsförståelse (när jag vill) och lägger särskild vikt vid "när man var ung". Du har dessutom missat vad textskrivaren aragonhund skrev i stycket omedelbart före det du markerade.

Tyvärr har h*n rätt i den texten och den lyder som följer:
"Jag skulle önska att ni alla fick chansen att komma in och se hur dessa "brottslingar" bor.
Det är ta mig fan för jävligt och jag spyr varje gång jag tänker på skiten.
Samtidigt som de bor på fina behandlingshem och kostar skattebetalarna miljoner får de dessutom pengar (bidrag) mer än vad en vanlig skolelev ¨får genom barn/studie bidraget."
Citera
2011-12-15, 00:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Som så vanligt här svarar du utan att ha förstått vad du har läst.

Detta är vad du svartmarkerade och alltså svarade på som ovan:

Hade man fått leva om sitt liv så skulle man fan valt att bli kriminell när man var ung. Dessa har det bättre än de som sköter sig och försöker ta del aav samhället istället för att tynga ner det.

Läs om den första meningen i texten noga och fundera på vad som verkligen står där. Jag själv har en utomordentlig läsförståelse (när jag vill) och lägger särskild vikt vid "när man var ung". Du har dessutom missat vad textskrivaren aragonhund skrev i stycket omedelbart före det du markerade.
Jag har fullgod läsförståelse och konstaterar att även om han missade början på karriären så ligger vägen fortfarande öppen - så varför sitta och gråta och gräma sig, det är bara att byta bana.

Citat:
Tyvärr har h*n rätt i den texten och den lyder som följer:
"Jag skulle önska att ni alla fick chansen att komma in och se hur dessa "brottslingar" bor.
Det är ta mig fan för jävligt och jag spyr varje gång jag tänker på skiten.
Samtidigt som de bor på fina behandlingshem och kostar skattebetalarna miljoner får de dessutom pengar (bidrag) mer än vad en vanlig skolelev ¨får genom barn/studie bidraget."
Ja, ni ger båda två uttryck för stor missriktad avundsjuka och låg förståelse för vad sådana placeringar innebär.

Men om du/ni nu anser att det är så bra ställen - varför skickar ni inte era barn dit? Det är väl en utmärkt chans för dem i så fall.
Citera
2011-12-15, 00:05
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Tack för infon! Precis som jag och många andra misstänkte då. Vad som framkommit så verkar pojken ha fått kärlek av sin mor, samt mormor och morfar, men så har vi det där med gener. I detta fall har troligen pojkens pappa mycket dåliga gener och pojkens mamma minst dåligt omdöme/lågt IQ som skaffar barn med en sådan person, resultatet är en grovt störd 10-åring som ensam kallblodigt med ett hopprep genomför en strypning av en 4-åring.

Pappan verkar även vara en stjärna på att skaffa barn och inte ta hand om dom, jag älskar verkligen att vara högskattebetalare och via skattesedeln uppmuntra till detta och indirekt ta hand om andras ansvarslösa massproducering av mer eller mindre gendefekta barn. Nej, jag är inte cynisk, jag är realist.
Här har vi allltså TVÅ spermaharar till WT-pappor som inte sprutar utanför utan får en massa ungar. Dels Texas pappa som har tredubbelt så många ungar som en normal svensk man har. Och så har vi tioåringens pappa som tydligen också har för många ungar. Två ungar med varsin imbecill pappa och många hel-och/eller halvsyskon varav den ena mördar den andra...

Just ungar i tioårsåldern verkar f.ö. vara extra mordbenägna när det kommer till mord på betydligt yngre barn. Mary Bell fyllde 11 år dagen efter mordet på 4-åringen och två månader senare mördade hon en 3-åring. De två pojkarna som mördade lille James Bulger var också tio år.
Citera
2011-12-15, 00:09
Medlem
Asystoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har fullgod läsförståelse och konstaterar att även om han missade början på karriären så ligger vägen fortfarande öppen - så varför sitta och gråta och gräma sig, det är bara att byta bana.

Ja, ni ger båda två uttryck för stor missriktad avundsjuka och låg förståelse för vad sådana placeringar innebär.

Men om du/ni nu anser att det är så bra ställen - varför skickar ni inte era barn dit? Det är väl en utmärkt chans för dem i så fall.

Bra nivå!
Du menar alltså att man inte kan kritisera hur "lyxigt" en intagen har det utan att du skall häva ur dig idiotier.

Bara för att man anser att de har det för bra jämfört med hur mycket pengar en enskild elev har tillgång till betyder inte det att kåken är ett bra ställe...pajas!
Citera
2011-12-15, 00:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
För det första brukar barn som begår mord leva under särskilt dåliga förhållanden, oftast har de utsatts för gränsöverskridande fostran, ex olika former av våld.
Att döma av vad folk med kunskap om killen skriver i tråden förefaller detta inte vara fallet här. Möjligen har uppfostran varit för lite gränssättande, men inte gränsöverskridande. Det gör det dock tyvärr troligare att killen har en allvarlig inneboende störning.

Citat:
För det andra finns det inget, bortsett från att pojken var mycket när han begick sin kriminella handling. Tidig brottsdebut är en riskfaktor men långt ifrån den enda. Han kan likaväl bli en helt vanlig medborgare, det vet vi först när han är vuxen. Är intresserade av barn som begår mord kan ni läsa Ohörda rop av Gitte Sereny och som handlar om Mary Bell som 10-åring på 60-talet mördade två småpojkar. Skakande historia men hon lever en städat liv idag.
Visst. Slutresultatet är inte säkert. Men han har tyvärr en del emot sig. Mary Bell är naturligtvis ett tänkbart jämförelsefall, men hon var tjej, och den här förövaren är en kille, och det ställer till en del för jämförelserna. Om det är sant att han samma dag har sagt att han skulle döda Texas, och sedan gjort det, är det ytterligare ett mycket bekymrande tecken. Dock är det en typ av rykte som lätt kan dyka upp utan att ha den minsta grund.
Citera
2011-12-15, 00:13
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Just ungar i tioårsåldern verkar f.ö. vara extra mordbenägna när det kommer till mord på betydligt yngre barn. Mary Bell fyllde 11 år dagen efter mordet på 4-åringen och två månader senare mördade hon en 3-åring. De två pojkarna som mördade lille James Bulger var också tio år.

Intressant , kanske börjar blodet blandas ut med testosteron i den åldern och att de är tillräckligt fysiskt starka för att döda ett annat barn
Citera
2011-12-15, 00:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Här har vi allltså TVÅ spermaharar till WT-pappor som inte sprutar utanför utan får en massa ungar. Dels Texas pappa som har tredubbelt så många ungar som en normal svensk man har. Och så har vi tioåringens pappa som tydligen också har för många ungar. Två ungar med varsin imbecill pappa och många hel-och/eller halvsyskon varav den ena mördar den andra...

Det är möjligt att man kan se ett mönster så att barn i 6-7-årsåldern oftast dödar förhållandevis jämnåriga, medan barn i tioårsåldern dödar barn som är väsentligt yngre, men det räcker inte med de här tre fallen för att få någon som helst statistisk signifikans på det.
Citera
2011-12-15, 00:15
Medlem
Asystoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Förtjänar dödsstraff? Ja!

Bör rättsväsendet ges mandat att verkställa dödsstraff på de som förtjänar det? Nej!

Summasummarum. Visst finns det folk som förtjänar en kula i huvudet. Men tack och lov lever vi i en rättsstat som förbjuder dylika neandertalarreflexer.

Troligen vet en 10-åring vad som är rätt och fel på det extrema planet som dödligt våld, då de flesta inte begår mord och andra grova våldsbrott. Men jag håller inte med om att vi bör avliva uppenbart trasiga 10-åringar som är sjuka i huvudet. Jag tycker inte heller att vi bör avliva folk som tycker att det är ok att avliva 10-åringar som begått ett mord.

Går hyfsat OT nu, men tycker du att Rocco Jensen borde få leva vidare? Mord, sitter ett par år, ute ett par veckor, sedan våldtar han en 12-åring? Där är det befogat, vård hjälper inte psykopater.

OnT: 10-åringen kommer nog belasta samhället hela sitt liv, in och ut på kåken i det oändliga..
Citera
2011-12-15, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För att vara fullkomligt ärlig saknar soc totalt kompetens att hantera sådana här undantagsärenden. Överallt, men i synnerhet i mindre kommuner som i Ljungby. Vad som skulle behövas är en specialitet rättsbarnpsykiatri, men det finns knappast något underlag för den i Sverige, eller ens i Skandinavien.

Och till lösningen av den utmaningen är tyvärr den genomsnittliga socialsekreteraren till mycket liten hjälp.
Nu blandar du ihop socialtjänst och psykiatri. Socialsekreteraren bedömer endast insats och är ej den som ska behandla pojken/familjen. Så som socialchefen uttrycker sig så befinner sig troligen GM med sin familj på en kris/utredningsinstitution som ser familjen dygnet runt och har tillgång till psykologexpertis och kanske även barnpsykiater. Och det kommer i första hand vara utredningsinstitutionen som föreslår insats.. Den barnpsykiatriska delen står dock BUP för. Och med tanke på hur få fall där barn dödar barn i Sverige så är det inte så konstigt om vi inte har så många socialsekreterare (eller några andra heller för den delen) som har erfarenhet av sådana här ärenden.
Citera
2011-12-15, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att döma av vad folk med kunskap om killen skriver i tråden förefaller detta inte vara fallet här. Möjligen har uppfostran varit för lite gränssättande, men inte gränsöverskridande. Det gör det dock tyvärr troligare att killen har en allvarlig inneboende störning.

Visst. Slutresultatet är inte säkert. Men han har tyvärr en del emot sig. Mary Bell är naturligtvis ett tänkbart jämförelsefall, men hon var tjej, och den här förövaren är en kille, och det ställer till en del för jämförelserna. Om det är sant att han samma dag har sagt att han skulle döda Texas, och sedan gjort det, är det ytterligare ett mycket bekymrande tecken. Dock är det en typ av rykte som lätt kan dyka upp utan att ha den minsta grund.
Mary Bell å andra sidan hade ett helvete alla de år hon satt inne och denne kille kommer nog att få ett hyfsat drägligt liv jämfört med henne.. Jag tror också att det är ganska ovanligt att barn i Sverige har de SÅ illa som Mary Bell hade det hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in