2011-11-17, 03:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet inget om din familjesituation, men jag tror inte att du kan jämföra den med den familj Nemo tillhörde. Det handlar om en extremt kaotisk familj, med en pappa på kåken, sju småbarn, varav flera har olika typer av personlighetsstörningar. Ja, det finns fritids och dagis för barn upp till nioårsåldern. I det här fallet hade mamman ansökt om hjälp att få barnen till dagis, men fick nej. Att ta med sig sju ungar och släppa av några av dem på dagis, sedan vandra vidare till skolan och lämna av ett par där, för att slutligen vända hem med ett par av dem är i praktiken omöjligt.

Sedan kan man ju tycka att socialtjänsten borde gjort si eller så, men det är ju inte mycket hjälp för mamman att utgå från vad som borde ha skett. Hon måste ju hantera sin vardag utifrån hur verkligheten faktiskt ser ut. Om det finns någon annan ensamstående sjubarnsmamma i en dokumenterat dysfunktionell familj så kan jag inte säga att jag uppmanar henne att hålla sina barn inne, då det inte finns praktiska möjligheter att hålla dem under uppsikt utomhus.

Den potentiella risken med att låta dem vara instängda i en liten lägenhet kan mycket väl vara större än att låta barn som inte uppnått en i sig inte tillräcklig ålder leka utomhus utan vuxens uppsikt.
Man släpper ut syskon att leka tillsammans - det är det normala.

För mig framstår det som dysfunktionellt om man skall hålla barnet i handen tills det är - ja vadå? - 10-12 år?

Jag skulle nog till och med säga att det normala och önskvärda är att syskon tar ett visst ansvar för varandra - åldersadekvat - så har det fungerat i alla tider.
Citera
2011-11-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du menar att du kan förutsäga om barn kommer att döda eller skada någon människa i framtiden?

Vilken häftig egenskap du måste besitta då?

Du borde ju bli konsult på dagis tycker jag -- så kunde vi begränsa kriminalitet genom att börja sortera redan där..

Idiot.

Man behöver inte vara någon Einstein för att förstå att om ett barn har begått våldshandlingar tidigare och också troligen mördat ett barn så är det stor risk för att han gör om det om inga åtgärder sätts in för att stoppa honom. Förstår man inte det kanske man borde fundera hur det står till med det egna hjärnkontoret. Du pratar ju som om du själv inte har så speciellt mycket innanför pannbenet.
Citera
2011-11-17, 11:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodwilly
Man behöver inte vara någon Einstein för att förstå att om ett barn har begått våldshandlingar tidigare och också troligen mördat ett barn så är det stor risk för att han gör om det om inga åtgärder sätts in för att stoppa honom. Förstår man inte det kanske man borde fundera hur det står till med det egna hjärnkontoret. Du pratar ju som om du själv inte har så speciellt mycket innanför pannbenet.
Jag tolkade detta;
Citat:
Jaha!?!? Och mamman och pappan till mördarungen, hur många hästar finns det hemma hos dem? Visserligen vill man gärna tro det bästa om sitt barn, men inte fanken skulle jag som förälder missa att min unge hade sådana störningar som den unge har som har mördat 4-åringen. Är det en unge på 9-10 år så ser man ju om det är något som inte stämmer om man själv har alla sina hästar hemma och då ser man ju till att ens barn får vård. Dels för ungens eget bästa, men också för omgivningens. Så blind kan man ju bara inte vara som förälder, hur mycket man än älskar sin unge. Om det är någon som vet vart detta barn har flyttat så får ni gärna tala om det så att man kan se till att skydda sina egna barn från honom.

Som om du på något sätt ansåg att de borde ha förutsett att deras barn skulle mörda ett annat barn.

Du tycks ju också - till skillnad från polisen - tvärsäkert veta vem som är skyldig till pojkens död.
Citera
2011-11-17, 15:51
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Man släpper ut syskon att leka tillsammans - det är det normala.

För mig framstår det som dysfunktionellt om man skall hålla barnet i handen tills det är - ja vadå? - 10-12 år?

Jag skulle nog till och med säga att det normala och önskvärda är att syskon tar ett visst ansvar för varandra - åldersadekvat - så har det fungerat i alla tider.
Jag hade inte släppt ut min 4 åring med ett barn under 11-12 år faktiskt. Under den åldern vet man att de är mer lätt distraherade.
Citera
2011-11-17, 17:25
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Jag vet inget om din familjesituation, men jag tror inte att du kan jämföra den med den familj Nemo tillhörde. Det handlar om en extremt kaotisk familj, med en pappa på kåken, sju småbarn, varav flera har olika typer av personlighetsstörningar. Ja, det finns fritids och dagis för barn upp till nioårsåldern. I det här fallet hade mamman ansökt om hjälp att få barnen till dagis, men fick nej. Att ta med sig sju ungar och släppa av några av dem på dagis, sedan vandra vidare till skolan och lämna av ett par där, för att slutligen vända hem med ett par av dem är i praktiken omöjligt.
...
...
...
.

NEMO? Är inte B.O. Texas längre utan hans ena lillebror?

"Att ta med sig sju ungar och släppa av några av dem på dagis, sedan vandra vidare till skolan och lämna av ett par där, för att slutligen vända hem med ett par av dem är i praktiken omöjligt."

Vaddå omöjligt? Mamman har själv valt att föda så många barn så då har hon naturligtvis också planerat hur hon ska klara av det praktiska. Om hon dessutom har hjälp av två tre av de äldre som passar varsitt yngre syskon under transporterna så kan det inte vara särskilt betungande att ta en promenad med alla barnen.

Dagispersonal har var och en ofta samma antal barn, eller fler, att hålla ordning på. Lågstadielärare ska ensamma ha hand om ett 25-tal 6-9-åringar varav många har bokstavsdiagnoser och lika usla hemförhållanden som den här stackars drabbade Ljungbyfamiljen har.

"Rätta munnen efter matsäcken" borde vara en perfekt devis för alla par som
funderar på inte barnbegränsa sig.
Citera
2011-11-17, 18:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
NEMO? Är inte B.O. Texas längre utan hans ena lillebror?

"Att ta med sig sju ungar och släppa av några av dem på dagis, sedan vandra vidare till skolan och lämna av ett par där, för att slutligen vända hem med ett par av dem är i praktiken omöjligt."

Vaddå omöjligt? Mamman har själv valt att föda så många barn så då har hon naturligtvis också planerat hur hon ska klara av det praktiska. Om hon dessutom har hjälp av två tre av de äldre som passar varsitt yngre syskon under transporterna så kan det inte vara särskilt betungande att ta en promenad med alla barnen.

Dagispersonal har var och en ofta samma antal barn, eller fler, att hålla ordning på. Lågstadielärare ska ensamma ha hand om ett 25-tal 6-9-åringar varav många har bokstavsdiagnoser och lika usla hemförhållanden som den här stackars drabbade Ljungbyfamiljen har.

"Rätta munnen efter matsäcken" borde vara en perfekt devis för alla par som
funderar på inte barnbegränsa sig.

Texas ska det förstås vara, blandade ihop namnen.

Visst har mamman bestämt hur många hon ska födda. Åtminstone rent formellt, man kan ju tänka sig att hennes kvinnomisshandlare till man har utövat viss press på henne att föda många barn. Frågan när hon står med sju barn är dock konkret: hur ska hon hantera situationen? Kanske hade hon heller inte kalkylerat med att hennes man skulle sitta på kåken. Det duger alltså inte att säga ”det skulle du tänkt på innan”, då det inte erbjuder någon som helst lösning på den situation familjen faktiskt befinner sig i i detta nu.

Jag håller inte med dig med dig i din liknelse med förskolan. Ett par av barnen kan väl knappt gå? Bara projektet att få på alla kläder... Dessutom vet jag inte om hon skulle ha råd med dagisplats.
Citera
2011-11-17, 20:24
Medlem
cordelias avatar
Citat:

Sedan kan man ju tycka att socialtjänsten borde gjort si eller så, men det är ju inte mycket hjälp för mamman att utgå från vad som borde ha skett. Hon måste ju hantera sin vardag utifrån hur verkligheten faktiskt ser ut. Om det finns någon annan ensamstående sjubarnsmamma i en dokumenterat dysfunktionell familj så kan jag inte säga att jag uppmanar henne att hålla sina barn inne, då det inte finns praktiska möjligheter att hålla dem under uppsikt utomhus.

Den potentiella risken med att låta dem vara instängda i en liten lägenhet kan mycket väl vara större än att låta barn som inte uppnått en i sig inte tillräcklig ålder leka utomhus utan vuxens uppsikt.

Jag förstår hur du menar men kan ändå inte hålla med om dina slutsatser. Så oordnat kan vi inte acceptera att barn i Sverige år 2011 lever. En 4-åring ska inte driva omkring ensam och leka utan uppsikt av vuxen eller ett äldre barn. Om barn har det så är det skäl för omfattande stödåtgärder eller i värsta fall omhändertagande. Så tycker jag...
Citera
2011-11-17, 20:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Jag förstår hur du menar men kan ändå inte hålla med om dina slutsatser. Så oordnat kan vi inte acceptera att barn i Sverige år 2011 lever. En 4-åring ska inte driva omkring ensam och leka utan uppsikt av vuxen eller ett äldre barn. Om barn har det så är det skäl för omfattande stödåtgärder eller i värsta fall omhändertagande. Så tycker jag...

Visst kanske du inte håller med mig, men ditt inlägg är inte på något vis ett svar på jag skrev.

Mamman är inte socialminister. Hon har att förhålla sig till den verklighet som hon faktiskt konfronteras av. Det duger då inte att konstatera att barn inte bör leva under sådana förhållanden.
Citera
2011-11-17, 21:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Han "drev" väl inte omkring ensam, utan lekte på gården utanför huset tillsammans med sina äldre syskon.
Citera
2011-11-17, 21:37
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Texas ska det förstås vara, blandade ihop namnen.

Visst har mamman bestämt hur många hon ska födda. Åtminstone rent formellt, man kan ju tänka sig att hennes kvinnomisshandlare till man har utövat viss press på henne att föda många barn. Frågan när hon står med sju barn är dock konkret: hur ska hon hantera situationen? Kanske hade hon heller inte kalkylerat med att hennes man skulle sitta på kåken. Det duger alltså inte att säga ”det skulle du tänkt på innan”, då det inte erbjuder någon som helst lösning på den situation familjen faktiskt befinner sig i i detta nu.

Jag håller inte med dig med dig i din liknelse med förskolan. Ett par av barnen kan väl knappt gå? Bara projektet att få på alla kläder... Dessutom vet jag inte om hon skulle ha råd med dagisplats.

Så du menar att en person på dagis/förskola ska kunna klä på 7 barn i olika åldrar medan en mamma med 7 barn inte ska kunna klara av samma sak trots att hon har minst två ungar i skolåldern som kan hjälpa de mindre på med kläderna? Hon ska gå en sträcka med ungarna i någorlunda samlad tropp 2 gånger om dagen, till och från dagis/skola. Dagispersonal klär av och på ungar betydligt oftare eftersom deras ungar ska ut och in flera ggr om dagen, en del ska bytas blöjor på, en del ska matas, en del ska sova middag, alla ska underhållas, tröstas, hållas koll på.

Frögurkemamman tycks, förutom mycket annat, sakna rutiner och planering i sitt handhavande av ungarna. För övrigt tror jag att hon har haft det betydligt lugnare under den tid hennes misshandlare har suttit inne.
Citera
2011-11-17, 21:44
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Han "drev" väl inte omkring ensam, utan lekte på gården utanför huset tillsammans med sina äldre syskon.
Hans äldre syskon var inte med den här gången. Då fann de andra äldre barnen på gården sin chans och slog och retade honom. Han sprang iväg till dungen där han också miste livet.
Citera
2011-11-17, 21:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Hans äldre syskon var inte med den här gången. Då fann de andra äldre barnen på gården sin chans och slog och retade honom. Han sprang iväg till dungen där han också miste livet.
Var framgår det? När pojken försvann angavs att han var med sina äldre syskon på gården och försvann ifrån dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in