Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Jag håller inte med. Man ska aldrig släppa ut en 4-åring ensam att leka med några år äldre barn (som barnvakter?). Jag släpper inte ut min 7-åring ensam på det oövervakade sättet. Att en 4-åring går omkring i ett område helt på egen hand är helt obegripligt för mig. Det var vad pojken som mördades i Arvika gjorde också. De kan ju mer troligt att dessa barn råkar ut för allvarliga olyckor. De är på fritids efter skolan upp i 9-10 årsåldern av det skälet.
Att de hade så många barn försvårar såklart det hela och gör det omöjligt att ha den kollen. Jag ogillar att säga "det måste man tänka på innan" men det är ju en realitet. Mamman borde ha fått hjälp däremot. Socialtjänsten måste in i dessa barns liv på ett helt annat sätt än man gör idag. Omsorgssvikt är också en form av barnmisshandel. Barnen utvecklas inte optimalt och lever ett riskfyllt liv.
Jag vet inget om din familjesituation, men jag tror inte att du kan jämföra den med den familj Nemo tillhörde. Det handlar om en extremt kaotisk familj, med en pappa på kåken, sju småbarn, varav flera har olika typer av personlighetsstörningar. Ja, det finns fritids och dagis för barn upp till nioårsåldern. I det här fallet hade mamman ansökt om hjälp att få barnen till dagis, men fick nej. Att ta med sig sju ungar och släppa av några av dem på dagis, sedan vandra vidare till skolan och lämna av ett par där, för att slutligen vända hem med ett par av dem är i praktiken omöjligt.
Sedan kan man ju tycka att socialtjänsten borde gjort si eller så, men det är ju inte mycket hjälp för mamman att utgå från vad som
borde ha skett. Hon måste ju hantera sin vardag utifrån hur verkligheten faktiskt ser ut. Om det finns någon annan ensamstående sjubarnsmamma i en dokumenterat dysfunktionell familj så kan jag inte säga att jag uppmanar henne att hålla sina barn inne, då det inte finns praktiska möjligheter att hålla dem under uppsikt utomhus.
Den potentiella risken med att låta dem vara instängda i en liten lägenhet kan mycket väl vara större än att låta barn som inte uppnått en i sig inte tillräcklig ålder leka utomhus utan vuxens uppsikt.