2011-11-16, 12:57
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adlitam
http://hd.se/skane/2011/11/16/orolig-vantan-pa-att-fa-veta/

Ett reportage gjort i Ljungby där man pratat med grannar om ryktesspridning bland annat

http://hd.se/inrikes/2011/11/16/det-har-ar-ett-spaningsmord/

Polisen säger sig fortfarande inte veta vem den/ de skyldiga är.

Det intressanta i artikeln är att den utpekade pojken var ute dagen efter och pratade med en granne och verkade lika frågande som alla andra vad som hade hänt.

Kan det ligga försvarsmekanismer bakom detta, han tycker själv att inget speciellt hade hänt, det var bara en lek?
Citera
2011-11-16, 13:55
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Det intressanta i artikeln är att den utpekade pojken var ute dagen efter och pratade med en granne och verkade lika frågande som alla andra vad som hade hänt.

Kan det ligga försvarsmekanismer bakom detta, han tycker själv att inget speciellt hade hänt, det var bara en lek?

Det kan ju också vara så att han är oskyldig.
Citera
2011-11-16, 14:36
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det kan ju också vara så att han är oskyldig.

Ja, eller att han upplever sig oskyldig då de var flera som var med i "leken"
Citera
2011-11-16, 17:27
Medlem
Prettylittleliars avatar
Jag funderar...

Hur kan den misstänkte få bo kvar hemma hos sin förälder istället för fosterhem?
Eller vänta?
Vem skulle vilja ha hem honom?
Han kommer inte att få lära sig någon läxa iaf.

Det är rätt hårt att mamman måste flytta pga att sonen mördat!?
Flytta ifrån familj, vänner jobb mm.

Har man inte fått ordning på ungen med den tryggheten så är det knappast troligt att det går, i en annan ort utan något av det.

Jag tror dessutom inte som någon tidigare pratade om... att man flyttar för att man blir utpekad, utfrågad o sedd som ett svart får.
Det finns en klar och tydlig bild av denna killen sedan mycket tidig ålder.

Ingen rök utan eld.

Om killen haft ett vattentätt alibi och inte varit hemma hade han överhuvudtaget inte nämts eller ifrågasatts. Han hade varit bortkopplad från mordet.
Jag tror att det alltid finns någon där ute som vet något. Allra minst familj... och han själv.

Jag tror inte att killen kan leva ett helt liv utan att "råka" nämna sitt förflutna..
Är han för tillbakadragen så undrar ju folk varför?
På fyllan?
Någon kärleksrelation som han fördjupar sig i?
Det finns för många fallgropar tror jag.

Han har aldrig vanvårdats.
Man har försökt med det mesta med denna unge men han har alltid krävt mer.
Jag tror att han är fruktansvärt slipad o smart.

Det jag menade är att detta är inget ADHD fall... Typ att något har hänt av ren "otur" eller pga just adhd. Så pass mycket vet man om honom att är han skyldig till detta så är det allra sist av allt en olycka.
Citera
2011-11-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prettylittleliar
Jag funderar...

Hur kan den misstänkte få bo kvar hemma hos sin förälder istället för fosterhem?
Eller vänta?
Vem skulle vilja ha hem honom?
Han kommer inte att få lära sig någon läxa iaf.

Det är rätt hårt att mamman måste flytta pga att sonen mördat!?
Flytta ifrån familj, vänner jobb mm.

Har man inte fått ordning på ungen med den tryggheten så är det knappast troligt att det går, i en annan ort utan något av det.

Jag tror dessutom inte som någon tidigare pratade om... att man flyttar för att man blir utpekad, utfrågad o sedd som ett svart får.
Det finns en klar och tydlig bild av denna killen sedan mycket tidig ålder.

Ingen rök utan eld.

Om killen haft ett vattentätt alibi och inte varit hemma hade han överhuvudtaget inte nämts eller ifrågasatts. Han hade varit bortkopplad från mordet.
Jag tror att det alltid finns någon där ute som vet något. Allra minst familj... och han själv.

Jag tror inte att killen kan leva ett helt liv utan att "råka" nämna sitt förflutna..
Är han för tillbakadragen så undrar ju folk varför?
På fyllan?
Någon kärleksrelation som han fördjupar sig i?
Det finns för många fallgropar tror jag.

Han har aldrig vanvårdats.
Man har försökt med det mesta med denna unge men han har alltid krävt mer.
Jag tror att han är fruktansvärt slipad o smart.

Det jag menade är att detta är inget ADHD fall... Typ att något har hänt av ren "otur" eller pga just adhd. Så pass mycket vet man om honom att är han skyldig till detta så är det allra sist av allt en olycka.

Har också funderat över hur denne unge som mördat fungerar. Teorin om att ett hopprep skulle ha använts för att mörda honom stämmer med att polisen aldrig velat rubricera brottet som någon olycka utan hela tiden hävdat att det är ett mord. Att använda ett hopprep kräver iskyla och beräkning, det är inget man hastigt gör i vredesmod, utan i just avsikt att döda. Jag gissar att den unge som gjort detta är psykopat och det stämmer i så fall med att han är duktig på att spela oskyldig, vilket psykopater också är. De har dessutom förmågan att förtränga vad de har gjort så att de kan uppleva att de är oskyldiga. I vilket fall som helst är ju denna unge livsfarlig för omgivningen, vilket han ju visat. Kan man ge sig på ett försvarslöst barn så finns ju ingen empati överhuvud taget. Vad ger han sig på härnäst? Jag hoppas att polisen inte skyddar honom om de lyckas avslöja att det är han för i så fall anser jag att polisen begår ett brott mot andra människor, som behöver skyddas för denne hemska individ. Det har varit flera inlägg som har varit direkt hatiska mot offrets familj och någon sa att pappan till den mördade pojken inte hade alla hästar hemma. Jaha!?!? Och mamman och pappan till mördarungen, hur många hästar finns det hemma hos dem? Visserligen vill man gärna tro det bästa om sitt barn, men inte fanken skulle jag som förälder missa att min unge hade sådana störningar som den unge har som har mördat 4-åringen. Är det en unge på 9-10 år så ser man ju om det är något som inte stämmer om man själv har alla sina hästar hemma och då ser man ju till att ens barn får vård. Dels för ungens eget bästa, men också för omgivningens. Så blind kan man ju bara inte vara som förälder, hur mycket man än älskar sin unge. Om det är någon som vet vart detta barn har flyttat så får ni gärna tala om det så att man kan se till att skydda sina egna barn från honom.
Citera
2011-11-16, 20:17
Medlem
Svidmyras avatar
Finns det ingen som har ett klassfoto så man kan få se hur den där misstänkte mördarungen ser ut? De flesta som läser här har väl inte ens bekanta i Ljungby och de i Ljungby vet ju vem han är så de kan säkert göra större skada genom sitt snack än vi snälla men nyfikna Flashbackare. Hur ser en så illa fel uppfostrad och skapad unge ut egentligen? Och vilka är föräldrarna och hur ser de ut? Har han syskon? Äldre eller yngre i såna fall? Är hans föräldrar fortfarande sambos/gifta?

Om nu Texas har blivit strypt med ett hopprep undrar jag: vilka småkillar går omkring med hopprep? Det brukar mest vara flickor som har såna. T.ex. Texas systrar. Enda gången man ser småkillar med hopprep är när de har snott det från nån tjej.
Citera
2011-11-16, 20:34
Bannlyst
Jävlar vad tråden har växt sen senast man var här. Inte kunnat läsa på ca 2 veckor. Vem är den dom misstänker? Kan man få en sammanfattning?
Citera
2011-11-16, 22:07
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Finns det ingen som har ett klassfoto så man kan få se hur den där misstänkte mördarungen ser ut? De flesta som läser här har väl inte ens bekanta i Ljungby och de i Ljungby vet ju vem han är så de kan säkert göra större skada genom sitt snack än vi snälla men nyfikna Flashbackare. Hur ser en så illa fel uppfostrad och skapad unge ut egentligen? Och vilka är föräldrarna och hur ser de ut? Har han syskon? Äldre eller yngre i såna fall? Är hans föräldrar fortfarande sambos/gifta?

Om nu Texas har blivit strypt med ett hopprep undrar jag: vilka småkillar går omkring med hopprep? Det brukar mest vara flickor som har såna. T.ex. Texas systrar. Enda gången man ser småkillar med hopprep är när de har snott det från nån tjej.

Hopprepet är väl bara ett rykte än så länge.

Och så hoppas jag verkligen inte att man börjar visa upp klassfoton innan det ens är bekräftat vilken kille det rör sig om.
Inte sedan heller, det här handlar om BARN.
Citera
2011-11-16, 22:19
Medlem
Ponera att 10åringen är GM. Har man då som livsstil att vara tyrann så finns väl möjligheten att han utvecklat och förfinat tekniken att spela oskyldig. Förmodligen har han varit fullt medveten om att det han gör är fel, men det farliga lockar ända tills man blir upptäckt, då gäller det att klara sig ur sitsen.

Han har en ganska grov repertoar där han som nämnt tidigare sparkat en 5-årig flicka och bland annat stått med stora stenar(har själv inte sett stenarna med de jag pratat med har pointerat att dem var stora) ovanför en gångväg i anslutning till bostadsområdet och släppt dem när gångare och cyklister passerat. Han är alltså van vid att konfronteras med grova saker där en vuxen vid sina sinnens fulla bruk skulle bli vansinnig om dem kommit på honom.

Förövrigt imponerande av polisen att inte läcka!
Senast redigerad av topproll 2011-11-16 kl. 22:21.
Citera
2011-11-16, 22:45
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ska föräldrarna verkligen alltid kritiseras? Och kan man egentligen kritisera pappan för att han inte hade uppsikt? Jag menar, han satt ju på kåken och "kritiken" mot honom är ju av annan art...

Nåväl. Min poäng är väl att man bör se situationen konkret. Det rör sig om en ensamstående sjubarnsmamma. De äldsta barnen är, vill jag minnas, nio-tio år, det yngsta ett halvår eller något. De yngsta kan förstås inte lämnas ensamma hemma själva, så att om man ska kräva att mamman ska ha koll på samtliga barn ständigt så blir det till att antingen sitta i lägenheten med dem hela tiden, alternativt att försöka sig på att ge sig ut med sju barn samtidigt.

Sett i backspegeln så, visst, mamman borde inte släppt ut de syskonen tillsammans med Texas. Men samtidigt så är det ju en riskbedömning som måste göras: den potentiella risk det innebär för Texas att med sina inte jättesmå storasyskon leka utomhus vs. att han sitter inne i lägenheten tillsammans med sin ensamma mamma som säkerligen har fullt upp med de yngre.

Även om det inte är ultimat att en fyraåring är ensam ute med ett par i åtta- eller nioårsåldern så är det inte självklart att det behöver vara så mycket bättre med alla syskon tillsammans i en antagligen ganska liten lägenhet..

Jag håller inte med. Man ska aldrig släppa ut en 4-åring ensam att leka med några år äldre barn (som barnvakter?). Jag släpper inte ut min 7-åring ensam på det oövervakade sättet. Att en 4-åring går omkring i ett område helt på egen hand är helt obegripligt för mig. Det var vad pojken som mördades i Arvika gjorde också. De kan ju mer troligt att dessa barn råkar ut för allvarliga olyckor. De är på fritids efter skolan upp i 9-10 årsåldern av det skälet.

Att de hade så många barn försvårar såklart det hela och gör det omöjligt att ha den kollen. Jag ogillar att säga "det måste man tänka på innan" men det är ju en realitet. Mamman borde ha fått hjälp däremot. Socialtjänsten måste in i dessa barns liv på ett helt annat sätt än man gör idag. Omsorgssvikt är också en form av barnmisshandel. Barnen utvecklas inte optimalt och lever ett riskfyllt liv.
Citera
2011-11-16, 23:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Jag håller inte med. Man ska aldrig släppa ut en 4-åring ensam att leka med några år äldre barn (som barnvakter?). Jag släpper inte ut min 7-åring ensam på det oövervakade sättet. Att en 4-åring går omkring i ett område helt på egen hand är helt obegripligt för mig. Det var vad pojken som mördades i Arvika gjorde också. De kan ju mer troligt att dessa barn råkar ut för allvarliga olyckor. De är på fritids efter skolan upp i 9-10 årsåldern av det skälet.

Att de hade så många barn försvårar såklart det hela och gör det omöjligt att ha den kollen. Jag ogillar att säga "det måste man tänka på innan" men det är ju en realitet. Mamman borde ha fått hjälp däremot. Socialtjänsten måste in i dessa barns liv på ett helt annat sätt än man gör idag. Omsorgssvikt är också en form av barnmisshandel. Barnen utvecklas inte optimalt och lever ett riskfyllt liv.

Jag vet inget om din familjesituation, men jag tror inte att du kan jämföra den med den familj Nemo tillhörde. Det handlar om en extremt kaotisk familj, med en pappa på kåken, sju småbarn, varav flera har olika typer av personlighetsstörningar. Ja, det finns fritids och dagis för barn upp till nioårsåldern. I det här fallet hade mamman ansökt om hjälp att få barnen till dagis, men fick nej. Att ta med sig sju ungar och släppa av några av dem på dagis, sedan vandra vidare till skolan och lämna av ett par där, för att slutligen vända hem med ett par av dem är i praktiken omöjligt.

Sedan kan man ju tycka att socialtjänsten borde gjort si eller så, men det är ju inte mycket hjälp för mamman att utgå från vad som borde ha skett. Hon måste ju hantera sin vardag utifrån hur verkligheten faktiskt ser ut. Om det finns någon annan ensamstående sjubarnsmamma i en dokumenterat dysfunktionell familj så kan jag inte säga att jag uppmanar henne att hålla sina barn inne, då det inte finns praktiska möjligheter att hålla dem under uppsikt utomhus.

Den potentiella risken med att låta dem vara instängda i en liten lägenhet kan mycket väl vara större än att låta barn som inte uppnått en i sig inte tillräcklig ålder leka utomhus utan vuxens uppsikt.
Citera
2011-11-17, 03:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodwilly
Har också funderat över hur denne unge som mördat fungerar. Teorin om att ett hopprep skulle ha använts för att mörda honom stämmer med att polisen aldrig velat rubricera brottet som någon olycka utan hela tiden hävdat att det är ett mord. Att använda ett hopprep kräver iskyla och beräkning, det är inget man hastigt gör i vredesmod, utan i just avsikt att döda. Jag gissar att den unge som gjort detta är psykopat och det stämmer i så fall med att han är duktig på att spela oskyldig, vilket psykopater också är. De har dessutom förmågan att förtränga vad de har gjort så att de kan uppleva att de är oskyldiga. I vilket fall som helst är ju denna unge livsfarlig för omgivningen, vilket han ju visat. Kan man ge sig på ett försvarslöst barn så finns ju ingen empati överhuvud taget. Vad ger han sig på härnäst? Jag hoppas att polisen inte skyddar honom om de lyckas avslöja att det är han för i så fall anser jag att polisen begår ett brott mot andra människor, som behöver skyddas för denne hemska individ. Det har varit flera inlägg som har varit direkt hatiska mot offrets familj och någon sa att pappan till den mördade pojken inte hade alla hästar hemma. Jaha!?!? Och mamman och pappan till mördarungen, hur många hästar finns det hemma hos dem? Visserligen vill man gärna tro det bästa om sitt barn, men inte fanken skulle jag som förälder missa att min unge hade sådana störningar som den unge har som har mördat 4-åringen. Är det en unge på 9-10 år så ser man ju om det är något som inte stämmer om man själv har alla sina hästar hemma och då ser man ju till att ens barn får vård. Dels för ungens eget bästa, men också för omgivningens. Så blind kan man ju bara inte vara som förälder, hur mycket man än älskar sin unge. Om det är någon som vet vart detta barn har flyttat så får ni gärna tala om det så att man kan se till att skydda sina egna barn från honom.
Du menar att du kan förutsäga om barn kommer att döda eller skada någon människa i framtiden?

Vilken häftig egenskap du måste besitta då?

Du borde ju bli konsult på dagis tycker jag -- så kunde vi begränsa kriminalitet genom att börja sortera redan där..

Idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in