2011-10-24, 11:39
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
?

Menar du att Nina Hjelmgrens rapport beskyller fel person för att ha försett pojkarna med information om kvävning? Har inte den informationen i såna fall korrigerats senare?

Ur Kevinrapporten (min svartmarkering) :

"Sjuåringen har i förhör bestämt sagt att det som hände, inte var någon lek.
Kevin kvävdes till döds när han låg på rygg, förmodligen genom att någon höll en pinne mot hans hals. Sjuåringen visade emellanåt ett häftigt humör och brukade ta stryptag på sin lillebror. För att visa honom hur farligt det kan vara, hade styvmamman tagit hem böcker om kroppens anatomi och visat på bilderna vad som händer när man stoppar tillförseln av luft. Sjuåringen omsatte informationen till ett mordvapen."

My bad
Citera
2011-10-24, 11:41
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalusPaterFamilias
Är det så säkert att barnet får någon "hjälp" av de "åtgärder" som soc kommer att sätta in?

Det blir tyngre artilleri än soc tror jag. Behövs personal med specialkompetens för att hjälpa ett barn som varit med om detta.
Citera
2011-10-24, 12:05
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Det blir tyngre artilleri än soc tror jag. Behövs personal med specialkompetens för att hjälpa ett barn som varit med om detta.
Rättspsyk tar i många fall hand om t.ex. dömda till villkorliga straff.Man kan få ett åläggande att genomgå en t.ex.1-3 års behandling av psykiatriker eller psykolog med efterföljande utvärderingar.
Citera
2011-10-24, 12:31
Medlem
Ekensnubbens avatar
Alright, kalla mig dum och be mig att dra åt helvete om jag säger att jag inte orkar läsa igenom 100+ sidor för att få reda på allt kring den här tragiska händelsen. Men kan någon snäll själ informera mig om vad som hänt? Så här pass mycket vet jag:

1. Barn försvinner.
2. Barn hittas avliden, förmodligen bragd om livet.

Men sen då? Läste nåt om att socialen varit inblandad? Potentiella gm? Vilka skador hade barnet?
Citera
2011-10-24, 12:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekensnubben
Alright, kalla mig dum och be mig att dra åt helvete om jag säger att jag inte orkar läsa igenom 100+ sidor för att få reda på allt kring den här tragiska händelsen. Men kan någon snäll själ informera mig om vad som hänt? Så här pass mycket vet jag:

1. Barn försvinner.
2. Barn hittas avliden, förmodligen bragd om livet.

Men sen då? Läste nåt om att socialen varit inblandad? Potentiella gm? Vilka skador hade barnet?
Ingen vet riktigt dödsorsak/skada, ingen vet vem som är GM - men det spekuleras kring att det kan vara ett eller fler av de andra barnen från lekplatsen.
Citera
2011-10-24, 12:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Om det nu visar sig att det är ett barn som orsakat 4-åringens död.

Som förälder tror man nog att barnet skulle omhändertas men i verkligheten är det inte alls säkert att det blir så. Till en början kanske man skulle få panik och inte genast träda fram men de flesta förstår nog att barnet behöver hjälp i en sådan situation.
Hjälp kan barnet få fast det bor hemma.
Detta måste nog beslutas beroende på både familjen och på barnet.
Sannolikheten för att det INTE blir ett omhändertagande - åtminstone initialt - är mycket låg, men visst har du rätt - det är inte alls säkert att så sker eller att ett sådant blir långvarigt.

Dock handlar det nog inte bara om den delen, utan också om att barnet kommer att bli en "mördare" i alla papper för all framtid, och tanken på hur omgivningen kommer att se på barnet, osv osv..

Jag tror inte alls att det är så enkelt som att man som förälder kan övertyga sig om att det bästa för barnet är att bli överlämnad till "vård inom socialtjänsten" -- både givet det stigma det skulle komma att innebära samt det faktum att socialtjänsten inte direkt har rykte om sig att "hjälpa" barn vidare.
Den övertron är det få som har på myndigheter idag - i synnerhet i utsatta områden där människor ofta redan haft kontakt med dessa instanser i andra ärenden eller mött andra som haft det.
Socialtjänst och respekt för individen .... nej, inte så ofta man hör det i samma mening.
Citera
2011-10-24, 12:54
Medlem
Ekensnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ingen vet riktigt dödsorsak/skada, ingen vet vem som är GM - men det spekuleras kring att det kan vara ett eller fler av de andra barnen från lekplatsen.

Tackar och bockar.

Har för mig att jag läst på någon löpsedel någonstans nåt i still med "Barn mördade 4-åringen".

Vad baseras detta på?
Citera
2011-10-24, 12:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Tackar och bockar.

Har för mig att jag läst på någon löpsedel någonstans nåt i still med "Barn mördade 4-åringen".

Vad baseras detta på?
Rykten/spekulation i så fall. Polisen har ännu inte gått ut med någon GM eller misstänkt. De håller ovanligt tätt faktiskt.
Däremot har de förberedelse utifall att det skulle visa sig att GM är ett barn -- men att det skulle vara så är absolut inte uttalat. Givet det som kommer via media och det man vet kan man dock tycka att det pekar åt det hållet.
Citera
2011-10-24, 13:53
Medlem
Citat:
Tackar och bockar.

Vad baseras detta på?

Det stod (jag tror det var på Expressens löp) (liten text): polisen misstänker (stor text): BARN MÖRDADE 4-ÅRINGEN. Så gör tidiningarna
Citera
2011-10-24, 14:01
Medlem
Zikniks avatar
Ganska uppenbart att det är polisiärt uppklarat. Alltså att snutarna vet vem som gjort vad. Men eftersom det är (WT-)barn som är GM ligger man lågt i media. Hade man letat efter "farbror Bosse i sin skåpbil" hade kvällsblaskorna varit fulla av upprop.
Citera
2011-10-24, 14:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Ganska uppenbart att det är polisiärt uppklarat. Alltså att snutarna vet vem som gjort vad. Men eftersom det är (WT-)barn som är GM ligger man lågt i media. Hade man letat efter "farbror Bosse i sin skåpbil" hade kvällsblaskorna varit fulla av upprop.
WT=svensk mao.

Okej, det är lite svårt att hänga med i alla omdefinieringar av det begreppet.
Citera
2011-10-24, 15:26
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik

Jag förstår inte varför man börjat med den fula ovanan att sätta etiketter på familjer och till och med enstaka barn och kallar dem WT. Det är så lätt att sitta vid ett tangentbord och kalla människor för olika benämningar.
Och fortfarande är det ju inte ens någon här som vet vem som vållat 4-åringens död.

Jag hoppas WT försvinner lika snabbt som det kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in