2011-10-18, 15:44
  #1237
Medlem
Raggdoll3s avatar
Tänkte på mamman i Bergsjön som tog livet av sin dotter, hon uppvaktade tidningarna flitigt. Göteborgsposten skrev senare att de inte lät henne medverka i tidningen då det verkade skumt.

Denna familj har medverkat ett flertal stora artiklar både lokalt och i rikstidningar, där de framstått som en enda stor lycklig familj. Det verkar vara en fasad för att mörka de hemskheter som skett i familjen.

Frågan är om mamman sökt sig till någon tidning i detta skede, eller mer normalt dragit sig undan med familjen
Citera
2011-10-18, 15:50
  #1238
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Barn är barn, alternativet till att låta ett barn leka är att hålla det inlåst.

Det sker 1000 tals liknande incidenter varje dag världen över där lekar går överstyr. Det är ytterst ovanligt att det slutar med död, men av förståeliga skäl kan det även inträffa och man är förvånad att det inte gör det oftare när man ibland ser barns vilda lekar.

Motivet till överfallet som slutade i en tragedi är mest troligt "Han var dum".

Sedan att familjen är trasig och att sociala inte agerat är ett annat problem som knappast kan påstås ligga till last för den olycka som skedde mellan barn i samband med en lek där känslorna tog överhanden.

Eller är det någon som tror att något av barnen var en iskall mördare med ett utpräglat motiv och som med uppsåt tog livet av den lilla killen därför att han var empatilös, känslokall och drillad att bli en misshandlare?

Jag blir förvånad över ett såpass naivt uttalande från dej Lalajlaj!
Att världen skulle vara så svartvit är att generalisera lite väl mycket va?

Att barn som växer upp i en våldsam miljö har andra referensramar än barn som inte gör det borde vara självklart för var o en. Det finns dessutom otaliga vetenskapliga rapporter som stödjer detta. Om man har våld i sin vardag o växer upp med att det är genom våld man löser konflikter tror man att det ska vara så, att det är normalt. Det har ingenting med empatilöshet eller iskyla att göra.

Visst händer det olyckor med barn titt som tätt, de flesta utan dödlig utgång.
Men risken för att ett gräl barn emellan ska sluta med död är större om det handlar om barn ovan beskrivna än om det handlar om barn utan våld i hemmet att relatera till.

För övrigt vet vi ju inte om det är vad som hänt här än heller.
Citera
2011-10-18, 15:52
  #1239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
110831 Flyttade man in i Ljungby
från Alby län 22. 100804 Ånge kommun Västernorrland.
Uddevalla 080715-080902
Mamman är född i Bäve Uddevalla kommun

Hennes barn är födda
06 Avliden
11-09-08-04-03-02

Källa:
Skatteverket

Familjen flyttade till Ljungby tidigare en 110831
Någon gång i maj/juni
110831 är juridiskt.
Om det har någon betydelse
Citera
2011-10-18, 15:53
  #1240
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnsture
Familjen flyttade till Ljungby tidigare en 110831
Någon gång i maj/juni
110831 är juridiskt.
Om det har någon betydelse

Det stämmer säkert och skatteverket har bara tider där man ändrat sin adress skulle jag tippa på.
Men det är det juridiska alltså folkbokföringens datum som gäller på skatteverket.
Citera
2011-10-18, 15:53
  #1241
Medlem
endloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Misshandelsdomen
text text text

Asså... är det här verkligen nödvändigt? Jag kan inte riktigt se hur just den här biten av deras histora tillför så mycket i nuläget.
Citera
2011-10-18, 15:55
  #1242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Barn är barn, alternativet till att låta ett barn leka är att hålla det inlåst.

Det sker 1000 tals liknande incidenter varje dag världen över där lekar går överstyr. Det är ytterst ovanligt att det slutar med död, men av förståeliga skäl kan det även inträffa och man är förvånad att det inte gör det oftare när man ibland ser barns vilda lekar.

Motivet till överfallet som slutade i en tragedi är mest troligt "Han var dum".
?

Jag har tre barn, och nog har de lekt vilt ibland, men jag upplever att de flesta barn som inte har något psykiskt funktionshinder som inverkar och som är uppvuxna med normala vuxna omkring sig ändå har någon sorts gräns, de behöver inte vara så väldigt stora innan de förstår att man inte får skada varandra "på riktigt" och ha någorlunda begrepp om vad som kan vara farligt. De olyckor som sker brukar oftare bero på att det barn som gjort illa sig själv missbedömt sin förmåga att klättra, balansera osv.
Citera
2011-10-18, 15:55
  #1243
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endlos
Asså... är det här verkligen nödvändigt? Jag kan inte riktigt se hur just den här biten av deras histora tillför så mycket i nuläget.


Vill du att jag tar bort domen och texten? Inga problem alls jag kan behålla all information själv.
Och nej du kan studsa om du inte trivs.

Misshandelsdomen
Ber om överseende om det finns något barn med jag har gått igenom och tagit bort två namn.

http://www.2shared.com/document/iRkgBmRg/uv_online.html?


Ros- M
Allmänt
Hon och Roger träffades den 20 februari 2001, de gifte sig i slutet av samma år.
Roger var kanske våldsam första gången år 2005. Hon har uppskattningsvis blivit
slagen ca 50 gånger. Det har känts osäkert: man inte vet hur han ska bli eller vad som ska hända. Roger har aldrig slagit henne när han har varit nykter. Under en
period hände det att hon ringde sin syster Maria när Roger hade somnat
efter att ha slagit henne. Som hon minns det har det skett vid fyra tillfällen att hon
ringt sin syster efter att ha blivit slagen av Roger.
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-10-18 kl. 15:58.
Citera
2011-10-18, 15:56
  #1244
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endlos
Asså... är det här verkligen nödvändigt? Jag kan inte riktigt se hur just den här biten av deras histora tillför så mycket i nuläget.


Johodu, barn som växer upp i denna miljö blir själva aggressiva samt utåtagerande med en empatilös personlighet, därav att många misstänker att ett äldre syskon ligger bakom vad som hänt.
Citera
2011-10-18, 15:56
  #1245
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Han sitter väl på anstalt, kommer ut nästa vecka tyckte jag att det stod.

Jag hoppas att någon ger mamman stöd när han kommer ut med tanke på allt som hänt tidigare i deras gemensamma liv.
Vore trist med ytterligare en tråd om familjen.

Hoppas att detta blir en väckarklocka för politikerna i alla kommuner.
Citera
2011-10-18, 15:57
  #1246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endlos
Asså... är det här verkligen nödvändigt? Jag kan inte riktigt se hur just den här biten av deras histora tillför så mycket i nuläget.

Till skillnad från övriga sakliga och relevanta inlägg i tråden

Tycker för övrigt inte att det är ointressant att visa på vilken miljö barnen är uppväxta i, då det, utifrån vad som hittills framkommit, inte verkar helt orimligt att det är något av syskonen som ligger bakom det som hänt.
Citera
2011-10-18, 16:03
  #1247
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Tänkte på mamman i Bergsjön som tog livet av sin dotter, hon uppvaktade tidningarna flitigt. Göteborgsposten skrev senare att de inte lät henne medverka i tidningen då det verkade skumt.

Denna familj har medverkat ett flertal stora artiklar både lokalt och i rikstidningar, där de framstått som en enda stor lycklig familj. Det verkar vara en fasad för att mörka de hemskheter som skett i familjen.

Frågan är om mamman sökt sig till någon tidning i detta skede, eller mer normalt dragit sig undan med familjen
Detta är en tidningsartikel från en tid INNAN Texas död:
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.543890-farmor-till-sex-men-inte-mamma
Citera
2011-10-18, 16:04
  #1248
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag blir förvånad över ett såpass naivt uttalande från dej Lalajlaj!
Att världen skulle vara så svartvit är att generalisera lite väl mycket va?

Att barn som växer upp i en våldsam miljö har andra referensramar än barn som inte gör det borde vara självklart för var o en. Det finns dessutom otaliga vetenskapliga rapporter som stödjer detta. Om man har våld i sin vardag o växer upp med att det är genom våld man löser konflikter tror man att det ska vara så, att det är normalt. Det har ingenting med empatilöshet eller iskyla att göra.

Visst händer det olyckor med barn titt som tätt, de flesta utan dödlig utgång.
Men risken för att ett gräl barn emellan ska sluta med död är större om det handlar om barn ovan beskrivna än om det handlar om barn utan våld i hemmet att relatera till.

För övrigt vet vi ju inte om det är vad som hänt här än heller.

Visst håller jag med om att barn i problemfamiljer kan vara våldsammare mot andra barn, men det är sällan det sker våld av det våldsammare slaget mot syskon då även barn från problemfamiljer tvingas att lära sig att ta hand om varandra.

Dessutom vet man inte ännu, precis som du säger, vad det är som hänt, det kanske är grannens barn som har gjort detta och där dennes föräldrar tillhör ett helt annat skikt i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in