• 1
  • 2
2011-10-16, 23:55
Medlem
Araas avatar
Har en 1 månad gammal dator som har funderat väldigt väl ändå tills igår.
Nu hackar det tillochmed när jag skriver och det tar ett tag för bokstäverna att komma.

Det är även så att alla klipp som ja ska kolla på laggar rejält på t.ex youtube. Men när jag sätter på en film så går det väldigt bra. Jag har mozilla firefox men det är samma sak när jag kör med explorer.

Vad kan det vara?

Tack på förhand!
Citera
2011-10-17, 00:27
Medlem
Pastor-Fahlbergs avatar
Först och främst, vad är det för dator? Stationär, laptop? Specifikationer?
Citera
2011-10-17, 00:39
Medlem
TheLynxs avatar
Virusskanna och formatera. Har den alltid varit seg?
Är det en netbook?
Citera
2011-10-17, 01:00
Medlem
Araas avatar
Det är en Dell, aspire 7741G, bärbar. Har provat att scanna datorn men den hittar inget.
Citera
2011-10-17, 01:48
Medlem
Mustighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Araa
Det är en Dell, aspire 7741G, bärbar. Har provat att scanna datorn men den hittar inget.

Kolla i aktivitetshanteraren om någon process tar väldigt mycket processorkraft när det laggar.
om du hittar någon sådan och inte vet vad det är kan man googla på namnet.

vad använder du för program för att leta efter virus? provat tex malwarebytes?

om du bara haft datorn i en månad bör det inte vara något problem heller att bara formatera och installera om allt.
Citera
2011-10-17, 01:48
Medlem
TechoNisses avatar
Öppna upp Aktivitetshanteraren och kolla hur mycket Firefox tar i (Memory) alt Explorer.exe , starta om Explorer.exe genom att avsluta process trädet. och starta om den genom att trycka på file/ new task (run...) och skriv explorer.exe. annars formatera om datorn från en restore point?
Citera
2011-10-17, 02:50
Medlem
Andreasvbs avatar
Stäng inte av fel process.

explorer.exe = Windows Explorer (Utforskaren).
iexplore.exe = Internet Explorer.
Citera
2011-10-17, 03:19
Medlem
ninkings avatar
Om den är ny skulle jag anta att du inte har för mycket viktigt på den. Skulle rekommendera att formatera om den för att få bort eventuella butiksprogram och onödigt!
Citera
2011-10-17, 03:51
Medlem
MikeLitoriss avatar
Hur använder du Internet till den?
Via USB-dongel?

Förmodar att du inte har internet hemma och kör trådlöst Wi-Fi?

Vad jag är ute efter är, att du bör ge datorn en chans att ha Internet utan att du gör någonting.

Jag har träffat på flera som har laptops med dongel, drar igång Internet för att göra något och som sedan bara stänger ner Internetanslutningen och sedan gör något annat, som att skriva i Word. Helt o.k., men de gör alltid så och över tiden får datorn spatt.

Datorn har minst följande komponenter som behöver Internet för uppdateringars skull:

- Windows update
- Ett antivirusprogram som hämtar uppdateringar
- Adobe Acrobat Reader
- Sun Java Run-time

By default i Windows 7 så vill systemet att du gör en backup på en diskenhet som _inte_ är C:\ själva hårdisken. dvs, den vill ha ett USB-minne/extern USB-disk att göra det på eller en disk i hemnätverket, på en annan dator etc.

Om det nu är så att du inte ger den Internet, samt kanske dragit igång en utvärderingsversion av ett antivirusprogram, kanske hade du en ikon på skrivbordet för Norton Internet Security, du drog igång den = du började installera antivirusprogrammet, då, vill den ha Internet mwed två omstarter dessutom.

Du köpte datorn för en månad sedan, men var den ny för en månad sedan eller har den varit i affären kanske ett halvår? Du kan tänka hur mycket Windows update den vill ha då.

Detta kanske inte har hänt just dig, men tro mig det är väldigt vanligt.
Har till och med sett hur folk oavsiktligen pekat ut skuggpartitionen d:\ den med systemets backup, för det jag beskrev ovan, Windows 7 will göra en backup av dina privata dokument. Sedan har de tusentals digitala foton och film i sina Mina Dokument och du kan räkna ut att detta får inte plats i den lilla skuggpartitionen d:\ som innehåller en installation av windows och drivrutiner. Då börjar systemet hacka.

ett tips, när det går som det gör nu. Kolla dina små ikoner nere vid klockan, de aviserar om de vill ha Internet eller om en backup inte får plats någonstans och tyd dem noga.
Citera
2011-10-17, 04:04
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Araa

Du menar väl Acer aspire 7741G och är det denna spec'n som du har?

http://laptops-specs.blogspot.com/20...741g-7017.html
Citera
2011-10-17, 04:04
Medlem
Dell gör inte Aspire, det är Acer. Har du en Acer eller en Dell?
Citera
2011-10-17, 08:15
Medlem
thrintys avatar
Jag har precis samma problem som du, jag har en asus laptop! Har virusscannat men där står det att det inte finns några som helst virus "/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in