Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-15, 18:43
Medlem
Jag har precis skaffat en Mac (från att bara ha haft PC) och är över lag mycket nöjd. Men det är vissa saker som jag tycker fattas i Mac OS jämfört med Windows, t.ex. att det inte går att klippa ut filer (ctrl+x i windows), att inte hemsidor uppdaterar sig på F5, att mappar inte visar innehållet som finns i den i miniatyr, att det inte går att förstora bildikonerna i en map där det ligger en massa bilder (ctrl+scroll i windows) och lite andra småsaker.

Finns det egentligen någon modifikation som man kan ladda ner till Mac där man kan få göra lite inställningar som ger en de här typerna av funktioner?
Citera
2011-10-15, 18:54
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas122
Jag har precis skaffat en Mac (från att bara ha haft PC) och är över lag mycket nöjd. Men det är vissa saker som jag tycker fattas i Mac OS jämfört med Windows, t.ex. att det inte går att klippa ut filer (ctrl+x i windows), att inte hemsidor uppdaterar sig på F5, att mappar inte visar innehållet som finns i den i miniatyr, att det inte går att förstora bildikonerna i en map där det ligger en massa bilder (ctrl+scroll i windows) och lite andra småsaker.

Finns det egentligen någon modifikation som man kan ladda ner till Mac där man kan få göra lite inställningar som ger en de här typerna av funktioner?
Klippa å klistra: Först CMD+C, sedan CMD+Alt+V.
Uppdatera hemsidor: CMD+R
I en mapp med bilder kan du ändra visningen till Cover Flow, och göra Finder-rutan större.
Citera
2011-10-15, 19:06
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Klippa å klistra: Först CMD+C, sedan CMD+Alt+V.
Uppdatera hemsidor: CMD+R
I en mapp med bilder kan du ändra visningen till Cover Flow, och göra Finder-rutan större.
Går det att ändra copy paste till ctrl+c på något sätt? Känns helt cp att trycka cmd+c när man är van med ctrl+c
Citera
2011-10-15, 19:13
Medlem
Bengt-Olovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Går det att ändra copy paste till ctrl+c på något sätt? Känns helt cp att trycka cmd+c när man är van med ctrl+c
Ge det en vecka så är det invant sedan. Sitter med XP på jobbet och Lion hemma, inga problem med att växla mellan de olika uppsättningarna. Det sätter sig i muskelminnet ganska snart.
Citera
2011-10-15, 19:17
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Olov
Ge det en vecka så är det invant sedan. Sitter med XP på jobbet och Lion hemma, inga problem med att växla mellan de olika uppsättningarna. Det sätter sig i muskelminnet ganska snart.
Jag vill inte vänja mig, jag tänker inte anpassa mig efter något jag använder en gång i veckan. Finns det verkligen inget sätt alls att ändra det på?
Citera
2011-10-15, 19:28
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Jag vill inte vänja mig, jag tänker inte anpassa mig efter något jag använder en gång i veckan. Finns det verkligen inget sätt alls att ändra det på?
Inte vad jag vet. Använder du bara Mac en gång i veckan är det väl inte så farligt att använda en annan knapp.
Citera
2011-10-15, 19:39
Medlem
Astraliss avatar
Jag har min vänstra tumme på mellanslag när jag skriver. Att då flytta den till CMD för att använda snabbkommandon tycker jag är mycket smidigare än Ctrl.

Jag tror att allt för många försöker använda sig av lillfingret.

Till TS: TotalFinder och HyperDock. De är måsten!
Citera
2011-10-15, 19:40
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Inte vad jag vet. Använder du bara Mac en gång i veckan är det väl inte så farligt att använda en annan knapp.
Nej, men det förstör lite att man trycker ctrl+c när man ska kopiera något för att sen se det man markerat ersättas med "c"
Citera
2011-10-16, 07:26
Medlem
Bengt-Olovs avatar
Citat:
Nej, men det förstör lite att man trycker ctrl+c när man ska kopiera något för att sen se det man markerat ersättas med "c"
Då ångrar man sig med CMD + Z och sen lär man sig använda rätt kommandon.
Det finns bara fördelar med att lära sig att man ska trycka på CMD i stället för CTRL.
Citera
2011-10-16, 11:41
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Olov
Då ångrar man sig med CMD + Z och sen lär man sig använda rätt kommandon.
Det finns bara fördelar med att lära sig att man ska trycka på CMD i stället för CTRL.
Det finns bara fördelar med att ändra till ctrl då man då slipper lära sig att använda cmd.
Citera
2011-10-16, 19:38
Medlem
Bengt-Olovs avatar
Citat:
Det finns bara fördelar med att ändra till ctrl då man då slipper lära sig att använda cmd.
Och vad händer nästa gång du sitter vid en Mac och ska ångra något?
Varför är det negativt att lära sig mer än en sak? Det är ju inte så jävla svårt att komma ihåg att trycka på CMD i stället för CTRL. Man vänjer sig som sagt väldigt snabbt.
Citera
2011-10-16, 20:22
Medlem
joemags avatar
http://support.apple.com/kb/HT2514?viewlocale=sv_SE

Där har du lite info!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto