2011-10-15, 18:22
Medlem
Tjena!

Sitter nu på ett 18-55 kit-objektiv på min Canon EOS 1000D.

Detta objektiv har inte heller bildstabilisator vilket också gör att jag vill uppgradera.

Vill inte lägga överdrivet mycket pengar på ett objektiv då jag inte fotar varje dag, men när jag väl fotar är det mycket landskap & natur, närbilder osv ex., men även annat förekommer.

Runt 2500-3000 kr kan jag lägga på ett objektiv, men kan definitivt kunna köpa mig ett begagnat på tradera för en billigare peng.

Så lite tips mottages gärna!
Citera
2011-10-15, 18:31
Medlem
EvilGuys avatar
Har du tur att hitta ett begagnat Canon 15-85 så ligger det nog på runt 3.000:- och det är ett klart steg upp från 18-55 både i omfång och byggkvalité men även lite i bildkvalité.

Det är svårt att hitta den (singular) ultimata linsen och lägger man sen till faktorn billigt så blir det plötsligen omöjligt.

17-40L är mycket bra men tveksamt att du hittar ett för under 4.000:-. Klarar du dig med ett fast 50 mm så är 50 1.4 väldigt bra och prisvärd. Klarar du dig utan bildstabilisator så kan man nog hitta ett begagnat 70-200 4.0 för 3.000:- eller lite över.
Citera
2011-10-15, 20:47
Medlem
Tamrons 'nya' 17-50 2.8 med bildstabilisator kanske kan vara nått. Jag har gamla varianten och är riktigt nöjd med den, levererar otroligt skarpa bilder. Även vidöppen.
Citera
2011-10-15, 21:29
Medlem
Alp-Ottos avatar
Jag satt i samma sits förut, 1000D med kitobjektiv. Jag tog och beställde Canons 18-135 via ebay, landade på runt 2200:- inklusive frakt vilket är betydligt billigare än nypris i Sverige. Bättre byggkvalitet, större omfång och även IS på det. Ett bra allround-objektiv tycker jag.
Citera
2011-10-16, 08:22
Medlem
Buddmeisters avatar
Om man inte vill lägga mycket pengar, så finns inget bättre än 50mm 1.8! För en tusenlapp får du ett plastigt objektiv med autofokus som låter som en gammal traktor, men du får också ett skarpt, ljusstarkt objektiv som inte behöver bildstabilisator.. Ok, du kan inte zooma, så får du får flytta dig själv istället för att vrida på ringen. Men det är ett vääääldigt roligt objektiv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in