2011-10-15, 17:24
Medlem
PeterForsbergs avatar
Min samhällskunskapslärare berättade om oljebolaget Gazprom som enligt honom är det oljebolaget med störst oljereserver. Om detta stämmer måste de väl också vara Gazprom som kan erbjuda olja under längst tid? Därför har jag på sistone funderat över att köpa lite aktier där och vänta... Har en liten fond med ca 4500 kronor som enligt fadern inte växt sedan han köpte den åt mig. kan inte ett skit om aktiehandel, så därför vänder jag mig till detta allvetande forum.

Min fråga är alltså: Vore det klokt att sälja min fond och köpa Gazprom-aktier för pengarna(4500Kr)? (jag tänker att jag ska ha dem ganska länge, så oljepriset stiger och allt fler bolag får slut på råvaror) Kan som sagt inte ett skit, är säkert också sjukt naiv, men vill gärna få de där fondpengarna att växa lite.

Tack på förand

MvH
PeterForsberg
Citera
2011-10-15, 22:23
Medlem
Om du bara är ute after just Gazprom är det kanske inte så bra att handla för endast 4500 kr, det blir då ett ganska hög courtage rent procentuellt (det kan kosta ca 100:- eller mer att handla utomlands, om du ha en aktiedepå). Gazprom-aktien handlas i Moskva, Frankfurt, London och New York. Ett alternativ att fundera på är kanske en ryssfond, som vanligen har hög andel energibolag, eftersom dessa är indextunga på Moskvabörsen. Råvaror och banker väger tungt. Att tänka på är att ryska börsen, därmed även ryssfonderna, är väldigt volatila; men det är förvisso även Stockholmsbörsen.

Gazprom-aktiens utveckling följer, precis som andra oljebolag, i hög grad prisutvecklingen på olja. Gazprom är störst på naturgas. En viss valutarisk ingår ju i prissättningen av olja (som handlas i USD); men risken balanseras ganska bra: om dollarn försvagas gentemot övriga valutor så tenderar prissättningen av oljan att stiga, men inte givet att det minskar vid en dollarförstärkning... Och om priset stiger är det väl gynnsamt för aktien.

När du överväger aktier i ett enskilt bolag så ingår ju en risk exklusiv för bolaget, dvs om skandaler inträffar (jfr BP och oljeläckaget i Mexikanska golfen 2010). I Ryssland finns det väl även en viss politisk risk, det uppfattas iallafall inte lika stabilt som gamla demokratier (men även EU och USA är i gungning ekonomiskt, medan de demokratiska strukturerna är mer inarbetade).

Om du framför allt är ute efter oljeprisets utveckling kan du överväga oljecertifikat eller en råvarufond (som dock tenderar att innehålla en "korg" av olika sorters råvarubolag eller råvaruterminer). Råvarufonder är som regel bestående av aktiebolag som befattar sig med utvinning av råvaror, men det finns också fonder som investerar i själva råvarorna (råvaruterminer), SHB:s råvarufond (Handelsbanken); med den får du emellertid en häg andel andra råvaror än bara just olja.
Citera
2011-10-16, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Om du framför allt är ute efter oljeprisets utveckling kan du överväga oljecertifikat eller en råvarufond (som dock tenderar att innehålla en "korg" av olika sorters råvarubolag eller råvaruterminer). Råvarufonder är som regel bestående av aktiebolag som befattar sig med utvinning av råvaror, men det finns också fonder som investerar i själva råvarorna (råvaruterminer), SHB:s råvarufond (Handelsbanken); med den får du emellertid en häg andel andra råvaror än bara just olja.

Som ren oljeexponering skulle jag istället för ett certifikat rekommendera en UCITS 3-klassad ETC för att undvika motpartsrisker. ETFS har ett gäng olika produkter, tex
http://etfsecurities.com/csl/fwd/etfs_crude_oil_f3.asp
Citera
2011-10-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Som ren oljeexponering skulle jag istället för ett certifikat rekommendera en UCITS 3-klassad ETC för att undvika motpartsrisker. ETFS har ett gäng olika produkter, tex
http://etfsecurities.com/csl/fwd/etfs_crude_oil_f3.asp
Nog är väl ETC börshandlat certifikat. Institutionell risk och courtage. Har jag missförstått något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in